XM-spørsmål (bensinfilter)

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Bjørn S.
Posts: 18
Joined: Wed 14 Jan, 2004 10:10
Location: Oslo

XM-spørsmål (bensinfilter)

Post by Bjørn S. »

Jeg tror sannelig jeg sniker inn et XM-spørsmål her, også, med en gang jeg holder på :)

Fattern kom glad og fornøyd hjem fra Citroen Storo etter å ha kjøpt bensinfilter til sin 97-mod. XM 16V. Han hadde også spurt hvor det sitter, og fått det forklart. Stor var derfor overraskelsen hans da han ikke kunne finne det. I går var jeg selv under for å se. Jeg sjekket håndboka, men allikevel var det ikke noe filter å se noe sted :shock: (Nå er håndboka han har ikke for 16V-motoren.)

Er det forskjell på 8V- og 16V-motorene??

Er det noen av dere som kan guide oss i riktig retning??
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

hei. jeg vet nok ikke svaret på spørsmålet ditt, men du kan prøve å søke på denne siden, kanskje du finner noe :http://citroeny.cz/servis/servis.htm ellers kan jeg anbefale xm avdelingen på akuten http://www.citroen.nu/ :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Post by Helge S »

Dette vet selvsagt Norsk XM Klubb alt om! :D www.citroenxm.nu

Litt reklame er kanskje lov?

Filteret sitter over den ene armen ved bakakslingen på høyre side. Det er slett ikke så lett å se det. Litt trangt om plassen må du regne med at det er. Du bør ha tilgang til skikkelig løftebukk eller ramper.

1. Ta bort reservehjulet og demonter(!) reservehjulsholderen (festet med noen skruer).
2. Ta bort varmeskoldet (to muttrer i nedkant og et feste i øverkant)
3. Sørg for å ha to nye små slangeklemmer (8-10 mm) i tillegg til nytt bensinfilter!
4. Filteret sitter festet med et gummibelte som kan hektes av

Vær forsiktig med mulig bensinsprut, men det skal visst ikke komme noe bensin å snakke om fra slangen ut av tanken(?). Pumpen slipper nok ikke noe igjennom når den står stille. Derimot kan det renne litt ut av filteret. Om det er slangeklemmer uten skruejustering har nok aldri filteret vært byttet før. Noen klarer å skifte filteret uten å fjerne reservehjulsholderen etc, men dette letter jobben noe.


Dette er bare ett eksempel fra det omfattende (pr i dag 86 artikler) elektroniske GDS-arkivet (GjørDetSelv) som Norsk XM Klubb har bygget opp for sine medlemmer. Mange av artiklene inneholder også digitale bilder for å lettere beskrive jobbene. Det måtte vel være lurt om CX klubben bygget opp noe tilsvarende? De har kanskje allerede begynt for alt jeg vet?

Mvh Helge S
Last edited by Helge S on Fri 26 Sep, 2008 17:47, edited 4 times in total.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Bjørn S.
Posts: 18
Joined: Wed 14 Jan, 2004 10:10
Location: Oslo

Post by Bjørn S. »

Takker for utførlig forklaring :D
Helge MS

Post by Helge MS »

CX klubben har utgitt medlemsblad med tekniske råd i mange år som når ut til alle medlemmer også de uten PC... og de er det mange av.

CX klubben arrangerer jevnlig mekkemøter og huggedager der vi viser LIVE, som alltid er bedre enn på noen bilder. På huggedagene kan medlemmene trene på mekking og bidra på sitt vis.

Førstkommende lørdag er det huggedag og mekkedag i Sørkedalen (se kallender) . her kan du få hjelp av andre til småting på egen bil.

Når dette er sagt så skal vi på sikt bygge opp en GDS base (XM-klubbens er et eksempel til etterfølgelse). Men vi er avhengig av en webmaster med tid. Det har vi ikke idag.. så om noen melder seg.

Hadde jeg brukt de i snitt 2 timene jeg bruker hver dag (joda) på bare å vedlikeholde websidene så hadde de vel vært bedre. Vi ønsker imidleritd å prioritere vår satsing på delesanking og tekniske treff og veiledning på tlf... og på mail daglig slik jeg gjør til de som trenger.

mvh

Helge MS
Helge S
Posts: 468
Joined: Mon 01 Dec, 2003 12:02
Location: Trondheim
Contact:

Post by Helge S »

Dette var slett ikke ment som noe kritikk av CX klubben navnebror og håper det ikke ble oppfattet som det. Jeg VET at CX klubben gjør en kjempeinnsats med mekketreff og "delesanking" med mer! Men etter å ha truffet en del entusiastiske og hyggelige CX-folk fra provinsen.... der noen av oss er så "uheldige" å bo.... :lol: ser jeg at et elektronisk arkiv f.eks. tilgjengelig på websiden deres kan være flott for medlemmer som har litt lang vei til Oslo. Hjelp på e-post etc er glimrende det også, men da må de eksakt samme rådene etter hvert gis flere ganger. En annen fordel med et arkiv er at medlemmene kan finne hjelpen MED EN GANG der og da i steden for å eventuelt måte vente til de får tak i noen av oraklene.
Ex84CX25GTi Nå 94XM3,0V6.24 +95XM3,0V6Exclusive +96XM2,0TurboCT +prosjekt91XM3,0V6.24
ImageImageImageImage Admin http://www.citroenxm.no
Post Reply