Girproblemer.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Girproblemer.

Post by PLI »

Tilnærmet umulig å få bilen i 3-gir.Skraping og " protester"!
Bilføreren var uheldig og det kom stygge lyder fra kassen i
forsøk på å skifte gir.Alle andre gir fungerer normalt (1-2-4-5og R)
Er det syncro-ring eller kanskje andre muligheter? Har prøvd med dobbel-
clutsjing ved inngang til 3-gir, - uten at det hjalp? Giroverføringen
virker ok ved statisk parkering (uten motor). Synspunkter mottas
med takk.
mvh
Paul
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Girproblemer.

Post by pål »

Er vel sannsynlig at det er sync-ring
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Girproblemer.

Post by jonsto »

pål wrote:Er vel sannsynlig at det er sync-ring
Ja, eller skiftegaffel. Kassen må vel opp i alle fall.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Girproblemer.

Post by ingkogni2 »

PLI wrote:Tilnærmet umulig å få bilen i 3-gir.Skraping og " protester"!
Bilføreren var uheldig og det kom stygge lyder fra kassen i
forsøk på å skifte gir.Alle andre gir fungerer normalt (1-2-4-5og R)
Er det syncro-ring eller kanskje andre muligheter? Har prøvd med dobbel-
clutsjing ved inngang til 3-gir, - uten at det hjalp? Giroverføringen
virker ok ved statisk parkering (uten motor). Synspunkter mottas
med takk.
mvh
Paul
Om det kunn er sync-ringen som er gåen, så skal det være mulig å gire pent med mellomgass og dobbel-clutching... Er man sikker på at man veit hva man gjør, så skal man ikke trenge å tråkke inn clutchen engang...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Re: Girproblemer.

Post by PLI »

Det var nettopp dette med dobbelclutching, som jeg antydet i mitt første innlegg,
som skaper tvil hos meg m.h.t. om det kan det være andre ting enn synchro-ring som forårsaker "elendet"? Dobbbelclutshing, slik jeg har skjønt det, skal eliminere
noe av oppgaven til synchro-ringen- og problemer relatert til denne? Derfor kan kanskje problemet være et annet sted? (Dobbelclutshing betyr i mitt vokabular, at du trykker inn clutchen fører girspaken til fri/nøytral. Slipper ut clutchen, gir litt gass, og trykker inn clutchen før den settes i ønsket gir?) Som sagt, denne prosedyren gjør ingen forskjell. Fortsatt likedanne skrapinger og" protester".Korriger meg om jeg tar feil!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Girproblemer.

Post by pål »

Jeg har selv hatt opptill flere biler/kasser med skraping og har aldri fått til detta med dobbeltclutching, men jeg kjørte fra Nes(Hedmarken) og hjem ute clutchwire en gang, det gikk det og :))
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Girproblemer.

Post by pål »

I verste fall bør kanskje drevet til 3. giret byttes samtidig

Gaffel tviler jeg sterkt på da denne deles med 4.giret . Funksjonsprinsippet i girkasser er egentlig veldig enkelt å forstå, men krevende å forklare i tekst ;)
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Girproblemer.

Post by jonsto »

Egentlig så er det vel ikke så nøye med diagnose, kassen må vel opp uansett. Da ser man hva det er. ;-) Og det hender man får seg en overaskelse.
Mvh
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

Re: Girproblemer.

Post by Lars A »

Tror du skal være svært rutinert for å få til dobbeltklutsjing uten skraping på ei kasse som i utgangspunktet er synkronisert. Som noen sier, det skal egentlig gå å gire uten å klutsje også. Vi kjørte et halvt år uten klutsjvaier, og eneste problem var at ingen andre skjønte hvorfor vi kjørte så sakte fram mot kryss :D :D .
Vi lærte i hvert fall å "se langt fram og planlegge kjøringen", som min salig kjørelærer sa for maaaange år siden...

Prøv å få skiftet synkring først, Pål påstår det kan gjøres med kassa i bilen, og da har du i utgangspunktet spart en hel del jobb :)
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Girproblemer.

Post by hl »

PLI wrote:Dobbelclutshing betyr i mitt vokabular, at du trykker inn clutchen fører girspaken til fri/nøytral. Slipper ut clutchen, gir litt gass, og trykker inn clutchen før den settes i ønsket gir?!
Du må av og til gjeva ganske mykje gass (spesielt når du gearer nedyver), du kjenner når du hev fenge det rett, då går gearspaken på plass heilt utan motstand. Dette krev MYKJE trening (dette er noko eg veit, hev no køyrt med usynkronisert gearkasse i tvo-tri år :wink: ).

Når du køyrer med usynkronisert gearkasse får du veldig raske humørsvingningar, det går frå :evil: til :D alt etter om du bommar totalt eller feng det til! :lol:
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Girproblemer.

Post by Asle »

pål wrote:I verste fall bør kanskje drevet til 3. giret byttes samtidig

Gaffel tviler jeg sterkt på da denne deles med 4.giret . Funksjonsprinsippet i girkasser er egentlig veldig enkelt å forstå, men krevende å forklare i tekst ;)
Har reparert girkasser mange ganger uten å ta ut drivverket, det går bare greit. Men pass på interlockpinnene som blir liggende igjen inne i hullene til stagene for gafflene. Sjekk også at det ikke har løsnet biter fra syncunitene mellom girene, dette har jeg brent meg på.
Hadde selv en Athena som skrapte når jeg gikk fra 4 til 3, men ikke fra 2 til 3, der var gaffelen slitt på den ene siden. Haynesboka beskriver hvordan man gjør dette på en grei måte.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Girproblemer.

Post by ingkogni2 »

Når man dobbelclutcher, så må man gi mellomgass opp til litt over det turtallet man kommer til å ha i det giret man skal inn i i den aktuelle farten... Man må også ta høyde for at farten synker eller øker avhengig av om det går oppover eller nedover... Med litt øvelse er det ingen sak... Trikset er å ha goooood tid, eller blir dt ekkle lyder... Dro campingvogna med dåli sync på 3.giret, og fikk 9 av 10 giringer lydløst... :D

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Re: Girproblemer.

Post by PLI »

Da er mitt girproblem heldigvis historie. Og det takket være ny syncro-ring til 3-giret og en hjelpsom CX entusiast. Pål fra Lillehammer, som de fleste vel kjenner her fra forumet, sa ja til å hjelpe meg. Må få lov å skryte litt av den karen! Han vet hva han holder på med!! Rolig, systematisk og innsiktsfullt skred han til verket en lørdag ettermiddag for en god uke siden. Samtidig "tegnet og forklarte" han den uheldige bileier underveis i arbeidet med å skille kassen fra motor - med sistnevte i bilen. Takknemlig og imponert kunne jeg sent lørdag kveld konstantere at miraklenes tid ikke er omme! Fra Lillehammer gikk turen videre til Kristiansand, Danmark på kryss og tvers og jeg og bilen er nå tilbake i Bergen. 2200 km uten å ha sett en eneste CX på veiene! Fortsatt god sommer :D
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Girproblemer.

Post by pål »

Takk for fine ord :oops: ! Og takk for tilliten du viser ved å ta turen rett utav garasjen og til Danmark :D Bare en glede å kunne hjelpe.

Fortsatt god sommer til deg og 8)
har masse Citroèn:-)
Post Reply