Propan (LPG) drevet bil?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Propan (LPG) drevet bil?

Post by jonsto »

Har kjøpt inn propan dyser som skal plasseres ved siden av inj. dysene. + en liten hjerne som styrer gassen til forbrenningskammerene på samme måte som bensin.
Dette skriver citrusen et annet sted på forumet. Jeg kunne godt tenkt meg litt mer innformasjon om dette. Jeg vet at det funker på forgasserbiler, men det ser altså ut til at det kan brukes på injektormotorer også. Hva er prisen? Hvor fikk du tak i det? Hvor stor er flaska? (Fysiske mål, liter med gass og tyngde?). Må en skifte manifold? Finnes det brukte? Pris til forgassermotorer? Vet noen om noen brukte?
Dette ble mange spørsmål, men tanken er interesant, selv om jeg må til Trondheim for å tanke. :wink: :D
Et annet spørsmål er hvor lenge det går før det blir avgift på dette også? :evil:
Mvh
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Vet ikke hva prisen havner på fordi det er ikke no ferdig sett til CX. En må sy sammen fra forskjellige ting. Og fra forskjellige leverandører. Finnes ikke noe brukt.

Billigere til forgassermotor. Må lage ett adapter mellom forgasser og fordamperen da det heller ikke her er noe som passer på vår gasser.

Tanken jeg har er på 86 liter tror jeg, men en kan bare fylle 80% av volumet pga ekspansjon ved temp. endringer.

En må ikke bytte innsug, en må demontere for borring og lage gjenger til dysene. Disse hullene kan jo bare plugges dersom du tar settet av igjen.

En kan ha gårdstank på opptil 3000liter. Lokale brannvesen godkjenner søknad. Krav til plassering fra hus, veg og fall vekk fra tanken. Propan er tyngre enn luft.

Blir vel avgift dersom mange bygger om.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Min bror har en Alfa Romeo med LPG. Hans bil er en EFI, men i motsetning til "citrusen" har han ikke flere dyser, det men kaller sekvensiell, men kun en hoved dyse til alle i innsuget.

System fungere utmerket, men det var et ferdig system. Fordelene med LPG er mange; Billige i drift, veldig miljøvennlig. Oljen holder seg MYE lenger ved LPG kjøring enn ved bensin.

Jeg kommer til å montere deg selv på en Land Rover som jeg har! :)


mvh
Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Citrusen wrote:
Blir vel avgift dersom mange bygger om.
Da må du eventuelt få tilbake penger siden du får mindre HK.... hehehh 8) :lol:
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Når en monterer inj.dyser får en ikke mindre effekt.

Grunnen til at jeg har valgt en dyse for hver sylinder er at dersom du skal ha en stor dyse i forbindelse med luftfilteret eller før fordelingen til innsug, er det veldig mange cm3 med gassblandet luft som ved et eventuellt tilbakeslag/feiltenning kan en resikere at noen av delene til innsuget går til hundene :wink:

En får også litt effekt tap med det andre anlegget, skal sette slikt anlegg på en Pajero 2,6l til pappsen
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Citrusen wrote:Når en monterer inj.dyser får en ikke mindre effekt.
Ikke helt sant. LPG har ca 120 i oktan, mao har mindre energi iflt bensin, så dersom du ikke forandre volumet på motoren, så vil du miste ca 5-10% av ytelsen ved å gå over til LPG. Så det blir det samme om du bruker en stor eller mange små dyser. Noe mindre effekttap med flere, men ikke mye.

Problemer med "backfiring" som du nevner i LPG systemer kommer ann på mange faktorer, men mest av designet på systemet. Ikke antall dyser. Største problemet med innsugsdyse som du nevte er at man får en viss treghet i systemet, motoren går et lite øveblikket etter at du slipper gassen og omvendt.

Men flerports LPG er alltid å fortrekke. :)

mvh
Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Jeg mener designet på CX er gitt når det går fire innsug over toppdekselet det er vanskelig å endre på. Derfor mener jeg på 25 motoren er det best med 4 dyser. På 22 motoren med weber derimot kan en kjøre 1 dyse
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Ok. Hold oss orientert på prosjektet. Har du undersøkt tilgangen på komplett system fra f.eks Holland eller Belgia? Der går sikkert mange CX der på gass. Jeg skal ta og høre litt selv og komme tilbake til deg med det jeg finner. Kunne godt tenke meg en LPG Cx selv jeg:)

Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Takker for det og jeg tar gjerne i mot tips.

Så en cx til salgs med LPG i Holland men selgerene hadde ikke greie på hva det var.

Her er en annen en men han snakker ikke min dialekt tror jeg
http://citroen.triger.com.pl/citroen_4. ... 5&N=&S=150

Medlem nr 2852 har GTI AUTOMAT LPG men hvem kan vel snakke med han he he :lol:
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

kommer litt ann på hasn alder, men han burde snakke russisk. Er det ingen her som snakker russisk?
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Kan jo prøve men det blir vel på nivå med Heide Sten JR. :wink:
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Ang. en eller flere dyser og 22 motor, det burde vel ikke være noe problem å lage 4 hull i denne manifolden til dysene, dersom man vil ha en pr. sylinder. Jeg har selv laget en innsugningsmanifold for EFI med 4 dyser til denne motoren med utgangspunkt i forgassermanifolden. Med gass burde jo også vinkelen på dysen ha mindre betydning?

Men et par spørsmål ang. gassdrift:

Trenger man en luftmengdemåler for å beregne hvor mye gass motoren til enhver tid trenger? Eller er gass/luftblandingen eksplosiv uansett blandingsforhold?

Siden banketallet er så høyt må det vel være enkelt å doble turbotrykket i en t2, og kjøre på gass med 300hk? :lol:



-mattis
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Trenger vel ikke luftmengdemåler, men gasstrotle indikator (tror jeg det heter) slik at en kan programere gassleveringen til dysene i forhold til hvor mye gass en gir.

Dersom en har problemer med forgasseren når en kjører på bensin er det mest sansynlig det går bra på LPG da du stort sett bruker forgasserens gasspjell for opning og lukking.

Er ikke helt proff på dette området men jeg prøver å lære.

Og det finnes gassanlegg som er optimalisert opp i mot bensineffekt, men disse anleggene er kostbare og delene har ikke samme varighet som på de som blir solgt til vanlige forbrukere.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Fredrik
Posts: 271
Joined: Tue 04 Nov, 2003 19:19

gass

Post by Fredrik »

er det ikke mulig å koble inn gassen på bensin slangene og bruke samme dysene og resten av det originale systemet? et par enveisventiler og litt leamikk burde vel det gå?

Fredrik
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Re: gass

Post by CarlT »

Fredrik wrote:er det ikke mulig å koble inn gassen på bensin slangene og bruke samme dysene og resten av det originale systemet? et par enveisventiler og litt leamikk burde vel det gå?

Fredrik
Hei Fredrik

Tanken er god, men dysene for å behandle veske er forskjellig fra gass. Man må sette in et eget sett for gassen desverre.

cg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Post Reply