Propan (LPG) drevet bil?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Larsern
Posts: 12
Joined: Tue 26 Oct, 2004 13:06
Location: Trondheim

CX 22 med LPG

Post by Larsern »

Har kjørt CX med LPG i ca 12-13 år, stort sett problemfritt. (blir sittende litt skeivt i førersete fordi lommeboka er så tjukk). Først CX 20 Break og så CX22 Break. Har flyttet anlegget med fra bil til bil.
Fikk tak i anlegg brukt i Nederland for NOK 3500.-
Den første installasjonen tok 3 kvelder og en uke med prøving og feiling med justering. Etter det var anlegget nedbetalt på 6 månder.

Så et innlegg som nevnte "eksplosjon" Husk at bensindamp er "eksplosjonsfarlig", propangass er kun "meget brannfarlig". Dessuten hvilken sikkerhet har en bensintank? en LPG gasstank er trykktestet og skal kunne tåle å bli varmet opp til 80 grader C og deretter sluppet ned på et betongunderlag fra 4 etasjers høyde uten å sprekke. ----tør nesten ikke å kjøre med bensin lenger. LPG tanken skal etter EU bestemmelser trykktestes hvert 10 år. Har ikke funnet ut om Norske myndigheter har fått med seg dette ennå.

Det finnes masse ferdige anlegg for biler både med injection og forgassermotor. Anleggene for forgasser produseres det nesten ikke noe mer av fordi markedet er nesten borte ute i Europa, så her må man ut på brukbørsen. Sjekk med verksteder i Nederland som driver med montasje om de kan skaffe et brukt anlegg. Presiser at det skal til Norge og at de ikke blir heftende med utslippskrav og tanksertifikater, så ordner det seg lettere.

Prinsippet er enkelt, har en tank, ca 100 liter i bagasjerommet, fyllingsgrad 80%.
Fra tanken går et varmeisolert rør via en magnetventil fram til motorommet.
Ny magnetventil og inn på en fordamper. Flytende LPG har høy fordampningsvarme så fordamperen er en slags radiator som er koblet inn i kjølevannsystemet (det lille kretsløpet). I fordamperen befinner det seg også en membranventil som regulerer mengden av ferdig gass som sendes til motoren, samt at den utjevner for atmosfærisk trykk. Her finner du også mengde kontroll skruen og skruene for tomgang og tomgangs blandingsforhold.
Gassen går så i en propanbestandig slange til et spreder adapter som sitter mellom forgasser og luftfilter, her er det geniale. Du kan skifte mellom bensin og gass med en bryter inne i bilen, gasspjeldet virker som før og er "gass" regulator både når du kjører på gass og når du kjører på bensin.
Ellers er det en magnetventil på bensintilførsel og en slange for kontroll av undertrykk i manifoil, samt en bryter inne i bilen. Sikkerheten ivaretaes av en elektronikkboks som stenger alle gassventiler dersom tenningsimpulser uteblir mer enn 2 sekunder. Avlufting fra tankens sikkerhetsventil og ut i friluft må også til, samt en påfyllingslange med kobling plassert utenfor bilen.
OBS du må ha en forgasser som ikke lekker falsk luft i spjeld-akslingen for at systemet skal fungere greit. Etter en del plunder fikk jeg linjeboret og satt inn to bronsjeforinger i gasseren min, det ble en helt annen bil både på gass og bensin. Gassen har riktignok 120 oktan, dvs. den er mere bankefast enn bensin. Dette medfører at tenninga skal frem 4-5 grader i forhold til bensin, et kompromiss dersom du av og til er avhengig av bensin, er + 2-3 grader ekstra fortenning. Pass på å justere ventilene litt oftere enn med bensindrift. Pga ekstra fortenning har ventilsetene en tendens til å slå seg litt mer inn i toppen enn vanlig, men ikke noe farlig. Plugger og olje varer 3 ganger så lenge som ved bensindrift og CO2 utslippet er på ca 1/3 av bensindrift. Ellers slippes det ut nesten bare vanndamp.
Energi innholdet i propan er 10-15 % mindre enn i bensin (liter for liter)
du vil merke litt reduksjon i kraft, men det gjør ingenting dersom du har bevart bensintanken og kan slå over på bensin før en lang stygg bakke. Omkobling fra gass til bensin tar ca 2 sek. fra bensin til gass tar det litt lengre siden du må tømme flotørkammeret før du slipper fram gassen, ellers kveler (drukner) du motoren.
Betaler ca 4 kr pr liter gass og bruker ca 15 % flere liter enn med bensin, så regn ut selv.
Rekorden min var fra Trondheim til Gøteborg på 76 liter gass.

Oversikt over gassfyllestasjoner finner du på www.gassmagasinet.no

Lykke til. (Husk på Fransk heter det GPL)[/img][/list][/code]
c'est pas mal
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Hei Larsern

Velkommen til forumet, kjempebra innlegg! Når man skal ut på brukt marketet, kjøper man bare et system som er basert på motorvolumet eller er det mer spesifikt enn så?

mvh
Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hei Larsern.
Takk for en hyggelig telefonsamtale ,og for at du tok deg tid til å skrive dette inlegget. Var meget intersesant og informativt.
Du nevnte i telefonen at du skulle flytte deler av anlegget over i en annen bil. Da går jeg ut fra at det du ikke skal bruke er til salgs? :wink:
Vi snakkes.
Mvh
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Det er fortsatt nye komponenter å få tak i, men det må lages et adapter mellom forgasseren og den komponenten som gassen strømmer ut i fra.

Da det er lite sansynlig noe passer rett på weberen i våre biler.

Ang miljøkrav til anlegg er bilene våre så gamle at de ikke kommer inn under disse.

Kjempebra å høre fra en som har erfaring på dette område og velkommen hit.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

men det må lages et adapter mellom forgasseren og den komponenten som gassen strømmer ut i fra.
Slik som jeg forsto "Larsern" da jeg snakket med ham i telefonen var gassdysa satt inn i den plastikksaken som står oppå selve forgasseren. Der slangen fra luftfiltret og avluftingen fra topplokket er festet. Avluftingene var blendet. Går ut fra at det var lagt avlufting til friluft.
Om "Larsern" er innom og leser dette kan han jo ta et bilde og legge ut. :wink: :D
Mvh
Larsern
Posts: 12
Joined: Tue 26 Oct, 2004 13:06
Location: Trondheim

LPG bilder

Post by Larsern »

Har noen bilder, men ingen plass å legge dem ut??????
c'est pas mal
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

send dem til webmaster, så ordner han resten :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Litt over middels interessert i Citroën cx!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

har funnet en engelsk webside som gir meg en rimelig bra oversikt over hvordan LPG systemer fungerer. De har b.l.a. brukt en XM som eksempel.

http://www.autogas-plymouth.co.uk/syste ... ptions.htm

Image

de har også laget en kostnadskalkulator, noe som sikkert kan verifisere besparelsene Larsern snakker om.
http://www.autogas-plymouth.co.uk/lpgca ... ulator.htm
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Her er bildene fra Larsern. Kjempe grei fyr. Som sitter på intr. info.


:wink:[/img]Image
Image
Image
Image
Han som jeg har snakket med anbefalte å lage adapter, men når dette fungerer er det jo ikke poeng å lage mer arbeid enn nødvendig.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Her er en link jeg fant her om dagen
http://www.lpg-kits.com/
Trykk på autogas petrol kit og så Citroen :lol: :wink:
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Synes det er fint med en diskusjon omkring dette temaet. Jeg har forstått det slik at LPG ennå er på et stadium for "spessiellt intresserte" i Norge. I england derimot er dette mye større og tydeligvis mer utbredt. Mitt spørsmål er dette framtidens løsning når det ikke mer økonomi å hente ut av en en bensinmotor?

Etter å ha snust litt rundt på div autosalg sider fant jeg ut at et brukt komplett sett koster fra ca 1000 kr i England. http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 05342&rd=1 jeg synes ikke det er så galt, og det kan da ikke ta lange tiden før dette lar seg tjene inn? spørsmålet er vel heller om tilgjengeligheten på gassen vil være tilstrekkelig. I trondheim ser jeg at det etterhvert har dukket opp noen fylle stasjoner, men hvilke muligheter har man for å fylle LPG utenfor byene i norge?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Larsern
Posts: 12
Joined: Tue 26 Oct, 2004 13:06
Location: Trondheim

Larsern

Post by Larsern »

Her finner dere lista over stasjoner i 2002, den har økt siden da.

http://www.gassmagasinet.no/CNG_LPG-GUI ... uiden.html
c'est pas mal
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Larsern

Det var faktisk flere LPG stasjonen enn jeg trodde! Har alltid trodd at det var ingen mellom Kr.sand og Oslo, men der tok jeg feil.:) Verst agder glimrer med kun en stasjon i hele fylket :roll:

Jeg vil også ha Propan!!! 8)

Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Citrusen wrote:Her er en link jeg fant her om dagen
http://www.lpg-kits.com/
Trykk på autogas petrol kit og så Citroen :lol: :wink:

Sweet! Jeg kan tenke meg at det kanskje er lurt å kjøpe alt utenom tanken der for å spare litt på shipping, dvs ca 3000 kr med norske mva. Dersom man ikke får tak i alt brukt selvfølgelig

carl georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Post Reply