Glødeplugger - motstand?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Nytt rele og 4 plugger. 850,- skal gi 8-10 sek gløding og ettergløder vistnok for de som forstår hva det betyr...
Dette er jo et "must"!!! ()

Høres ut som at man får "ny"bil! :D
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!


Monterte settet istad. Skrudde på tenninga, den glødet nermere 5 sekunder enn 10, jeg tok ikke tida. Bilen startet med en gang, men hadde fortsatt hostingen, men bare i kort tid. Men jeg er nå ganske sikker på at dette skyldes det dårlige batteriet. Antakeligvis må jeg gløde en stund lengre enn det lampa sier pg.a. lavere spenning, skal teste det.

Glødepluggene hadde fra 13 til 13.5 volt etter start og i 3 minutter. Motoren gikk veldig stille selv om den var nystartet, det hjalp en del faktisk. Merkes sikkert enda mere når det er kaldt ute.

Men det er også en bug her. Bilen slår jo på kjørelysene etter at glødingen er over. Men siden denne ettergløder, så slår den altså ikke på lysene før etter 3 minutter! :D Jaja... får koble og herje litt her tror jeg... noen som har tips? :wink:



-mattis
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

noen som har tips?
Bruke lysbrytern????? :D :wink: :?:
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hehe... jepp. Jeg brukte lysbryteren, da funker lysene fint. :D

Forøvrig veldig ok med rask gløding. Med nytt batteri nå så bør jeg være rustet mot vinteren. :D



-mattis
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Mattis!

Kan du skrive noen ord om dine erfaringer med dette hurtig glødesettet.
Har tenkt å kjøpe det selv, kan det anbefales?

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Ikke så raskt svar, men godt. :D

Pluggene virker egentlig over all forventning på min bil. I 20 varmegrader slukker lampa etter 5 sek, og i 30 kuldegrader tok det rundt 30 sek. 20 kuldegrader er også omlag 20-30 sek. Når lampa slukker starter den som et skudd, og klapringen blir veldig redusert etter 5-10 sek. gange. :) Lysene kommer på etter 3 min... hehehe. :)



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Lysene kommer på etter 3 min... hehehe.
Det er for at motoren skal få en sjangse til å bli temperert. Å legge i vei med fullt pådrag på iskald motor er ikke bra. :wink: :D
Mvh
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Takk Mattis!

Bedre sent enn aldri :D .
Da blir det innkjøp av dette iløpet av våren, er grundig lei av å sitte der og vente på at den gløder seg ferdig - er sikker på at den bruker opp mot ett minutt nå :? .
Jonsto wrote:Sitat:
Lysene kommer på etter 3 min... hehehe.

Det er for at motoren skal få en sjangse til å bli temperert. Å legge i vei med fullt pådrag på iskald motor er ikke bra.
Mvh
Det er jo det fine med CX. Motoren får tid til å sende rundt olja i motoren og bli litt varm, og man får tatt på seg sikkerhetsbeltet og tent seg en røyk. Mens bilen hever seg, før man kjører :D .
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

jada, jeg har bare gode erfaringer med disse ihvertfall, men jeg er egentlig ikke noen diesel-guru da, lite å sammenlikne med. Men jeg brukte bilen noen uker med de gamle pluggene, og så vidt jeg husker slukket lampen etter 30 sekunder uansett med de. Stemmer dette? Den startet alltid etter disse 30 sekundene, men dette var tidlig på høsten, så det var aldri under 0 grader. Første gangen jeg startet den med de nye pluggene var ganske befriende for en bensin-dude som meg. :-) Liker også at de tilpasser glødetiden automatisk etter forholdene. :-)



-m
Post Reply