Bankelyd (og risting)

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Bankelyd (og risting)

Post by dagmatti »

Hei!


Har vært på en liten helgetur med trd'en min. På vei hjem idag startet den å lage noen dunkelyder! Ikke veldig høye, men innimellom ganske tydelige. De forsvinner hvis jeg gir gass, og frekvensen avhenger av farten. Jeg testet å skru av motoren, og trykket inn clutch, men lyden var fortsatt der.

Kan nevne at øvre motorfeste er veldig slitt... og den har alltid ristet en del i 110 og oppover hvis jeg slipper opp eller gir lite gass. Nå rister den også, men nå også med bankelyden i takt!

Noen som har tips på hva dette kan være? Hjul-lager? Driv aksel? Virket som om det kom fra høyre side, men litt vanskelig å si. :roll:



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hjul-lager? Driv aksel?
Mest sannsynelig noe sånt. Er det hjulager vil du sannsyneligvis høre det om du jekker opp bilen og dreier hjulet. Denne lyden er som regel litt knurrende. Drivknute blir mer bankende. Dårlig opphengslager på den lange drivakselen kan også gi banking. På TRD Turbo 2 som jeg har ble det etter hvert skikkelig vibrasjon, men da var alle kulene vekk :? :( :oops: :roll:
Mvh
Guest

Post by Guest »

Hei!


Ble mere eller mindre overrasket igår... drivaksel-mutteren er ikke strammet til på høyre side! :oops: :D Noen som har erfaring med å kjøre rundt uten å stramme denne? Kan det gi vibrasjoner?



-mattis
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

...men NÅ skal jeg logge meg inn automatisk her! :D:D


-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Noen som har erfaring med å kjøre rundt uten å stramme denne? Kan det gi vibrasjoner?
Ja, så absolutt! :roll: Desuten kan du ødelegge lagret. Det er denne mutteren som setter til lagret. Drivakslingen beveger seg på splinsen også. Joda dette er nok årsaken. Dra til du og kjør trøstig videre. Husk "låsedekslet" og sett inn ny splint! :wink: :D :D
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Aha...


Jaja, jeg må undersøke litt nermere her. Hva betyr det at "Drivakslingen beveger seg på splinsen også."? Selve låsesplinten og låsedekselet var så klart meget løst her. :D Hva slags dimensjon er den mutteren? Er det vanskelig å bytte det lageret hvis det først har tatt kvelden?


Takker og bukker for svar. :D:D



-mattis
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Det er 36mm
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Jeg har nettopp byttet lager på min nyinnkjøpte TGD, det var nok ødelagt av samme årsak, for jeg kune skru av mutteren med fingrene!

Ta av bremseskiven. Du må løsne nedre bærearm slik at du får svingt unna drivknuten. Lageret er boltet fast fra baksiden.
Når du har navet i hendene kan du lure på hvordan du skal få av det gamle lageret. Skrustikke, spett og håndslegge var min løsning, mange her kan sikkert komme opp med mer elegante løsninger. Press på det nye lageret. Skru alt på plass :shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hva betyr det at "Drivakslingen beveger seg på splinsen
De "tennene" som sitter på drivakselen der den går igjennom navet er splines. Betyr egentlig rille, rifler mm. (men det vet du vel) :wink: :D
Det er også slik at det er mutteren på drivakslingen som strammer lageret. Blir det slakke her går akselen fram og tilbake i navet, og det klakkkrer og slår litt i lagret og kanskje også i drivknuten. det er min erfaring at det skjelden at det er noe galt med dette lageret. Tar man det i stykker og gjør det reint og setter det inn med nytt fett er det som regel i orden. Det er viktig at simmeringen er i orden.
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

min erfaring at det skjelden at det er noe galt med dette lageret. Tar man det i stykker og gjør det reint og setter det inn med nytt fett er det som regel i orden.
Enig!!

Fra "gammelt" av så husker jeg at jeg hadde et intrykk av Volvo som solid og overdimensjonert. Men du verden for noen hjullager det er på CX'en i forhold til 240'en :shock: :shock: Der kommer nok Volvo-lageret til kort, ja!
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Jaja... bankelyden er borte, det meste av vibrasjoner også... resten av vibrasjonene skyldes kanskje det øvre motorfestet.

Men Jeg kjente litt på selve drivaksellen. Det virker som om det er bittelitt slark i mellomlageret, klarte å rikke den litt. Men ute ved drivknuten ved hjulet kan akselen bevege seg en del "ut og inn", men ikke "opp og ned". Hvis dere skjønner hva jeg mener. :) Er dette normalt?


Takker for alle svar! :D



-mattis
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

ved drivknuten ved hjulet kan akselen bevege seg en del "ut og inn", men ikke "opp og ned". Hvis dere skjønner hva jeg mener. Er dette normalt?
Ja. :wink: :D
Ta deg en tur neste gang du er på disse kanter så kan du få se hvordan det meste på CXen ser ut inni. Har siden barnsben hatt det slik at jeg må skru i stykker ting for å se hvordan de ser ut innvendig og hvorfor og hvordan de fungerer. :wink: :roll: :D :D
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Har siden barnsben hatt det slik at jeg må skru i stykker ting for å se hvordan de ser ut innvendig og hvorfor og hvordan de fungerer.
Nysgjerrighet er en flott egenskap, men hvordan er dt med å få tingene sammen og til å fungere igjen :?: :wink: :wink: :wink:
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hehe... ja, den egenskapen der har jeg også. :) Men så var det dette med å ha tid til å skru alt fra hverandre da. :D hehe...

Min erfaring er at folk som klarer å skru ting fra hverandre er flinkere til å skru dem sammen igjen enn dem som ikke klarer å få det frahverandre engang. :D:D:D



-mattis
Post Reply