Radiator.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Radiator.

Post by jonsto »

Dette er ikke et spørsmål, men en fortellig om hva som kan skje.
Fikk en telefon fra min datter som kjører diesel T2.Hun var på Trondheimstur, og letet etter parkeringsplass da det begynte å ryke fra under panseret. Tempmåleren viste 114 grader. Det var veldig bløtt rundt batteriet og forran bilen, men helt tørt rundt exp. tanken. Hun fikk beskjed om å ringe Falck, og at de skulle ringe meg når de ankom. Det gjorde han, og han sa at alle salanger så hele ut, så det måtte være radiatoren som var gåen. Det var masse vannsøl over kjøleviftene, men mot motoren var det bare rundt batteriet. Jeg hadde en radiator stående, og tok med meg denne og kjørte til Trondheim. Da jeg tok ut radiatoren fikk jeg se hva som hadde skjedd. Der slangene går inn på disse radiatorene er det et lokk. Dette er satt inn og sskrudd til med en stor umbrako nøkkel. Festemetoden er den samme som for tanklokket. Altså to klør som går mot en kant. Disse klørne var vekk. Tært bort av tidens tann. Vannet som går inn i radiatoren fra termostaten går jo rett mot dette lokket. Hullet er vel cirka 25mm i diam. så vannet forsvant rimelig fort.
Radiatoren ellers er jo like god, så nå spørs det om det går an å få tak i et slikt lokk. Det er et slikt lokk i forbindelse med begge rørstussene. Så om noen har en radiator med defekt register liggende så er jeg interesert i disse lokkene. Tror det er bare de radiatorene med 90 graders vinkel på slangestussene som har disse lokkene.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Radiator.

Post by Göran W »

Du tog händelsevis inte någon förklarande bild?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Radiator.

Post by jonsto »

Joda, det er bare det at "ting tar tid". ;-)

Radiatoren mot motoren.
Image

Toppa sitter på andre siden. mot viftene, og ser slik ut.
Image

Her skal den stå. Som dere ser på det forrige bildet er klørne den skal skrues fast med borttærte.
Image

Slik ser det ut når den er på plass.
Image

Mvh
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Radiator.

Post by mads »

Til '91 TGI (og '84 TRI trur eg..) fikk jeg ny radiator og et varmeapparat hos http://www.andersenbilradiator.com/ til ..ehh.. 2500,- (?) av ukjent kulør.. Så var det å lokke temp-føler ut av Classicparts og få delene inn i den andre enden av bilen. De ligger baki nå :o De kom fra Nederland, Nordjyllands radiatorfabrikk lager også slikt.

En feigere variant kanskje, spent på å se hvor mye som er inni en "brukbar brukt" radiator når jeg får pelt opp den gamle
Post Reply