Etter EU-kontroll

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Etter EU-kontroll

Post by Lars »

To 2'ere og to 1'ere er kanskje ikke så verst for en 20 år gammel bil. Kontrolløren fant lekkasjer fra hydraulikkpumpa og oljelekkasje fra motor. Hydraulikklekkasjen oppdaget jeg selv samme dag og den er helt fersk. Ny (brukt) pumpe er bestilt fra klubbens delelager.

Når det gjelder oljelekkasjen har ikke seg sett noe til den. Ikke noe på garasjegulvet. Hva er den mest sannsynlige årsaken og det greieste botemiddelet? Bilen er en 85 GTi Turbo.
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

mest sannsynlige årsaken
Bunnpanne pakning. Det er 2 stk av dem. Toppdekselpakning. Turbo.
Vask motoren og se hvor det henger dråper. vask motoren før ettervisning. :wink:
Mvh
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

vask motoren før ettervisning.
Takk for tips. Skulle nok ha vasket den før visning, men hadde ingen indikasjoner på motoroljelekkasje. De ornær sæ nok te slutt.
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Post by Carel »

Er nok noe forskjell i vurderingene her. Da jeg viste broders ombygde TRD T2 var motoren god og svett, med små oljedråper her og der. Den lekker riktignok ikke når den står stille, men dråpene kommer jo fra et sted....

Uansett, Halldis (kontrolldamen på biltilsynet) sa at "det er jo en gammel bil, en kan ikke forlange at alt er som nytt." :D

På Notodden er det fornuftige mennesker som jobber på biltilsynet, og det lokale Citroënverkstedet har sogar anbefalt å vise bilen der.
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

På Notodden er det fornuftige mennesker som jobber på biltilsynet, og det lokale Citroënverkstedet har sogar anbefalt å vise bilen der.
Jeg satte jeg min inn for kontroll på merkeverksted i håp om at det i alle fall ikke skulle bli noen tullefeil fordi folk ikke har peiling på Citroën. Vet ikke om det er noen vits, men synes å huske en historie om et sted som fant for stor dødgang på rattet - og så kontrollerte de uten at motoren var i gang og uten trykk... Nå fikk jeg merknad om at hornet ikke virker. Kanskje de har prøvd det uten at tenninga var på, da. Det virker jo som bare juling, det. Men det var jo bare en 1'er da.

Mannen som kontrollerte den hadde for øvrig ikke peiling på CX. Bilen starta nemlig ikke da jeg skulle hente den. Jeg spurte naturlig nok hva han hadde gjort med bilen min. :wink: Da panseret ble åpna måpte han verre enn meg og sa han måtte snakke med verksmesteren, for han har peiling på slike gamle Citroën'er.

Jeg har for øvrig lokalisert feilen til dårlig kontakt i/ved "big blue". Klarte å stoppe den i dag ved å vri litt på rele/ledninger. Har spraya og smurt på litt kontaktfett, så får vi håpe det hjelper.
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

har hatt litt av de samme erfarngene på biltilsynets egen kontrollstasjon i Trondheim for noen år siden. Håndbrekket ble kontrollert på bakhjulene!? Kontrolløren mente at styringa og forstillingen ikke kunne være helt som den skulle. Etter kontrollen jeg dro rett oppover til auto2000 (eller thanem auto som det het den gangen) og presenterte mangelappen for verksmesteren. Han lo selvfølgelig godt da han fikk se dette, etter en kjapp kontroll på stedet samt en timebestilling på justering av håndbrekket ble bilen godkjent på merkeverksted. Men dette var noen år siden, og den gangen kunne man faktisk få kjøpt seg en splitter ny cx for ca kr 250 000,-. :lol:
Jeg har for øvrig lokalisert feilen til dårlig kontakt i/ved "big blue". Klarte å stoppe den i dag ved å vri litt på rele/ledninger. Har spraya og smurt på litt kontaktfett, så får vi håpe det hjelper.
egentlig utrolig hvor ofte cx'ene våre blir friske igjen etter dusj med lurium :wink: ikke rart det kalles for verktøy på boks. :)
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Min 86 GTi Turbo med 175.000 Km på telleren bruker så og si ikke olje. To gannger har jeg riktignok hatt lekkasjer og begge gangene har det vært fra oljefilteret. Jeg bruket oljeexpressen ved Ullevål sykehus og de har ved to anledninger gitt meg filter som ikke passer.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Min/e forrige CX svettet en del olje, på grensen til lekasje. Jeg gikk så over til 5-50 olje (i oljelokket til min 78gti står det anbefalt 20-50). Etter dette har all lekkasje opphørt, og oljeforbruket blit så lavt at det egentlig aldri trenger fylles mellom skifte. Jeg skifter ofte.. :D Aldri problemer med start om vinteren. Jeg mener at hvertfall 2400 motoren er bygget for tykkere olje enn 10-40.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Det manglet også skrue i toppdekselet på din gamle CX Sturla har vel litt med oljelekasjen å gjøre :lol: :wink:

Kona klagde fælt når jeg satte den inn for å ordne på rammevangene. Hun liker den kjempegodt.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

:shock: He he, så fint at hun liker den. Jeg savner den faktisk mye. Luksusbil, det er det den er. Ja, den skruen lurte jeg alltid på hvor var... men den lakk da ikke fra ventildekselet? Jeg er glad for at du sveiser den så den får leve videre, den kan kjøre langt enda. Min erfaring er at serie 1 er mindre skranglete og virker mer solide enn serie 2, men det er vel uhemmet synsing.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Min erfaring er at serie 1 er mindre skranglete og virker mer solide enn serie 2, men det er vel uhemmet synsing.
...nei, dette tror jeg du har helt rett i! :o



-mattis
Post Reply