Motorfester

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Motorfester

Post by mads »

..Det var det der med å sno seg uten om fysikkens lover,da.. Mykere = mer bevegelse ;)

2.7hdi hadde ledning på motorfestene da den kom, forunderlig vase med rør, slanger, og ledninger. Lignet alt annet enn en motor der den stod på bukk på gulvet ;-/
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Motorfester

Post by dagmatti »

jonsto wrote:OK. Da er det som jeg trodde. Veskefyllt gummi.
Tar godt opp vibrasjoner, men blir mykere sideveis enn bare gummi. Noe som resulterer i at motoren vrir seg mer. Stemmer i grunnen med det som ble sagt på det forumet jeg nevnte.

Hei,

det går jo fint å lage en fjær som er myk i bare en retning. :) Mercedesfestet er en stålkopp, og kammerene som vesken begever seg mellom er interne, så det kan være litt vanskelig å se akurat hvordan dette er laget på utsiden, men sideveis bevegelse er små, ihvertfall ikke mere enn cx-festet.

I alle tilfeller er overføringen av vibrasjoner mere komplisert enn myk eller hard. Poenget her er at festet fint kan lages steinhard overfor lave frekvenser, og mykt overfor høye frekvenser, eller omvendt for den saks skyld. De høye frekvensene har ikke store utsving, altså ingen store bevegelser, men de er gjerne ekstremt hørbare og følbare. :)


-m
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Motorfester

Post by rundgren »

mads wrote:..Det var det der med å sno seg uten om fysikkens lover,da.. Mykere = mer bevegelse ;)

2.7hdi hadde ledning på motorfestene da den kom, forunderlig vase med rør, slanger, og ledninger. Lignet alt annet enn en motor der den stod på bukk på gulvet ;-/
Ja, det er vel disse aktive hydrauliske motorfestene - Hydractive? :-)

Vet ikke om jeg helt ser problemet med at motoren vrir seg? Gjør det noe, så lenge festene er lagd for å tåle det?

En annen sak er at jeg nok har mer sansen for å løse det grunnleggende problemet framfor å prøve å kompensere for det, som uungåelig øker kompleksiteten og dermed kostnader og feilkilder. Har man balanseaksler på de firesylindra, eller bruker rekkesekser, så kan man vel klare seg med enklere fester.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Motorfester

Post by dagmatti »

Hei,

balanseakslene tar ikke på langt nær vekk alt av vibrasjoner, kun den (eller to) av de mest voldelige. :) Det er vel forresten ikke mulig at 2,7/3,0 hdi fra psa ikke har balanseaksler (??). Vil jo igrunn tro at veldig mange biler med balanseaksler (de fleste?) også har hydrauliske fester. Grunnen er at begge deler er kompliserende og kostnadsdrivende saker, som man gjerne finner på de ikke aller billigste bilene. :)


-m
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Motorfester

Post by rundgren »

dagmatti wrote:Hei,

balanseakslene tar ikke på langt nær vekk alt av vibrasjoner, kun den (eller to) av de mest voldelige. :) Det er vel forresten ikke mulig at 2,7/3,0 hdi fra psa ikke har balanseaksler (??). Vil jo igrunn tro at veldig mange biler med balanseaksler (de fleste?) også har hydrauliske fester. Grunnen er at begge deler er kompliserende og kostnadsdrivende saker, som man gjerne finner på de ikke aller billigste bilene. :)
Ok, nei de fjerner naturlig nok ikke alt. Det var vel også litt fordekt nedrakking på dieselmotorer fra min side :-) Balanseaksler og/eller seks sylindre OG bensinmotor - da blir det vel rimelig lite vibrasjoner i utgangspunktet?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Motorfester

Post by dagmatti »

Haha, jaja, jeg er jo enig i det, at man bør fjerne så mye vibrasjoner som mulig der de kommer fra. :) Er forslaget da å lage spiker av min BENSIN cx og kjøpe noe med rekke 6 istedet? :)


-m
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Motorfester

Post by rundgren »

dagmatti wrote:Haha, jaja, jeg er jo enig i det, at man bør fjerne så mye vibrasjoner som mulig der de kommer fra. :) Er forslaget da å lage spiker av min BENSIN cx og kjøpe noe med rekke 6 istedet? :)
Hehe, nei. Jeg er vel langt forbi stadiet med konstruktive forslag som har noen som helst relevans for CX-virkeligheten her nå :-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Motorfester

Post by jonsto »

dagmatti wrote:Haha, jaja, jeg er jo enig i det, at man bør fjerne så mye vibrasjoner som mulig der de kommer fra. :) Er forslaget da å lage spiker av min BENSIN cx og kjøpe noe med rekke 6 istedet? :)


-m
6er er for lite. Vil du ha det vibrasjonsfritt må det vel helst bli Wankel. Eller til nød en V-12. ;-) :-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Motorfester

Post by dagmatti »

Hei,

jepp, jeg tror du har helt rett, dess flere sylindre dess mindre vibrasjon. Ikke bare fordi man har energien fordelt på et større antall punkter gjennom en rotasjon, men fordi volumet i hver sylinder går ned hvis man beholder totalvolumet.

Jaja, uansett, det var ikke bare bare å finne et hydraulisk feste som smatt rett på plass i en cx. :) Hadde jeg hatt bruks trd'en min fremdeles skulle jeg faktisk ha smikket inn det mercedes festet bare for å teste, men nå velger jeg å bruke originalt. Hvis jeg får alle festene i god stand blir det tross alt veldig bra. :)


-m
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Motorfester

Post by rundgren »

Har merka at motor og girkasse ikke sitter som det skal i det siste, man kjenner det i pedalene når turbotrykket kommer på.
Fikk dama til å filme i dag mens jeg slapp ut clutchen halvveis med håndbrekket på - tror nok det er på tide å bytte, ja.....
https://www.youtube.com/watch?v=Qi-YsbqbqWc
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Motorfester

Post by Göran W »

:shock: :shock: :shock: :mrgreen:
Har du tappat övre fästet helt??????? :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Motorfester

Post by dagmatti »

Synes nesten det ser ut til å være det nedre som er gåent, men er kanskje begge??


-m
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Motorfester

Post by rundgren »

Øvre feste er så godt som nytt, så det er nok nedre. Har vært dårlig en stund, men ble skikkelig ille etter langturen til England.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Motorfester

Post by jonsto »

Tror også at det helst er et undre. Men det kan du nok finne ut av om du kjører bilen på en bukk, tar med deg et brekkjern og prøver å løfte motoren. Har også vært ute for at bolten i nedre feste har skranglet ut.
Post Reply