Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by jonsto »

Sorum91 wrote: Ellers en liten oppdatering, det ser ut som det er skikkelig kast i drivakslingene, men på grunn av noe manglende arbeidslyst ble det ikke gjort så mye i kveld. Men den venstre drivakslingen er også, noe slarkete opp og ned på det indre leddet, men kjente ingen av lagrene på tripoden inne i mansjetten.
Og da følger fort ett lite spørsmål til, er det normalt på CX'n att det blir kast i drivakslingen?
Har aldri hørt om kast i drivaksling. I hvertfall ikke i den venstre. Og spesielt ikke om det ikke var kast i den før demontering. Men på nyere drivakseler er de store "skivene" i indre drivknute av en type med nålelager. Hadde inne en bil her med vibrasjoner, og der var låseringen som holder nålene på plass falt av slik at alle nålene lå i mansjetten. Byttet den ut med en med glidelager og bilen ble OK.
Når det gjelder den lekasjen. Jeg har en par diselpumper liggende. Den ene er helt demontert. Rart om jeg ikke skulle finne den pluggen, men jeg er langt fra sikker på hvilken det er. Er ikke den som er låst med trå vel?
Å få tatt et bilde er vel helt umulig, men om du finner den på tegningen rtil HL så går det vel å finne ut av det.
Sorum91
Posts: 10
Joined: Thu 17 Nov, 2011 12:35

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by Sorum91 »

det er vanskelig å si ut i fra de bildene om det er en av de jeg har eller ikke, men plasseringen er jo riktig, på 210, hva er det for slags misjon den dingsen har der? og eventuelt på 230, holder den fast noe,eller er det bare en tappeplugg?
- Sorum91
Sorum91
Posts: 10
Joined: Thu 17 Nov, 2011 12:35

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by Sorum91 »

Ok, et lite kjapt spørsmål, hvor mmage forskjellige typer drivaksler er det på CX'n ?
Sorum91
Posts: 10
Joined: Thu 17 Nov, 2011 12:35

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by Sorum91 »

Har aldri hørt om kast i drivaksling. I hvertfall ikke i den venstre. Og spesielt ikke om det ikke var kast i den før demontering. Men på nyere drivakseler er de store "skivene" i indre drivknute av en type med nålelager. Hadde inne en bil her med vibrasjoner, og der var låseringen som holder nålene på plass falt av slik at alle nålene lå i mansjetten. Byttet den ut med en med glidelager og bilen ble OK.
Når det gjelder den lekasjen. Jeg har en par diselpumper liggende. Den ene er helt demontert. Rart om jeg ikke skulle finne den pluggen, men jeg er langt fra sikker på hvilken det er. Er ikke den som er låst med trå vel?
Å få tatt et bilde er vel helt umulig, men om du finner den på tegningen rtil HL så går det vel å finne ut av det.[/quote]

Det er jo mulig at det har blitt kast i dem fordi det antageligvis har falt av ett lager, i alle fall på venstre siden, men man ser tydelig at det er kast i begge to bare ved å snurre hjulet rundt for hånd. Nå har det seg sånn at jeg har en delebil med drivakslinger som kanskje er ok, så tenkte jeg rett og slett skulle bytte ut drivakslingene med de fra den :)

Når det gjelder lekkasjen kan jeg kanskje få lurt nedi telefonen å få tatt ett bilde av den, og det er ikke den somer låst med tråd.
Så, plasseringen stemmer med denne på dette bildet, den som vender nedover. Er denne for noe spesielt på noen av de forskjellige typene dieselpumper?

[quote="hl"]Image
9109-230A


Sorum91
Post Reply