Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Sorum91
Posts: 10
Joined: Thu 17 Nov, 2011 12:35

Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by Sorum91 »

Hei, jeg har en 1985 Cx Trd turbo 1 som jeg akkurat har skiftet clutch på og pakning på den øvre delen av bunnpannen på. Alt dette gikk tilsynelatende greit, men når jeg nå er ute å kjører (har ikke kjørt langt når jeg merket problemet) og det er at motoren vandrer en 3 - 4 cm sidelengs i motorrommet ved pådrag. Det jeg har konkludert med er at enten så er det noe galt med en drivaksling, eller ett motorfeste (siste er vel lite sannsynlig med tanke på at den går sidelengs i motorrommet, noen som har noen ideer?

Det andre er rett og slett en liten bagatell tror jeg, under på dieselpumpa sitter det noe som ligner på en tappeplugg, denne ser det ut som lekker drivstoff, så det jeg lurer på er om det er noe mer enn en tappeplugg? og kan den da skrues ut og skifte kobberringen?

- Sorum91
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by dagmatti »

Hei,

jeg klarer ikke å se for meg hvordan bevegelsen er, med sidelengs tenker du fremover og bakover i bilen ja?

Dieselpumpa finnes det tegninger over, hvis ingen har det i hodet her. Selv har jeg kun åpnet den fra toppen ved å ta av lokket (for å bytte en oring) og fra fronten for å trimme. :)


-m
Sorum91
Posts: 10
Joined: Thu 17 Nov, 2011 12:35

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by Sorum91 »

dagmatti wrote:Hei,

jeg klarer ikke å se for meg hvordan bevegelsen er, med sidelengs tenker du fremover og bakover i bilen ja?


-m
Nei, den beveger seg sideleng i forhold til lengderetningen på bilen, altså "fra" skjerm til skjerm og ikke mot radiator og torpedovegg :)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by jonsto »

Tror jeg ville begynt med å kjenne godt på mansjetten til indre drivknuter. Har selv vært ute for at lageret har falt av og kommet på innsiden av ene akslingen på tripoden. Da blir det trangt der.
Sorum91
Posts: 10
Joined: Thu 17 Nov, 2011 12:35

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by Sorum91 »

Ja, det skal jeg prøve, men jeg klarer ikke helt se for meg hvordan dette da bare forekommer når bilen akselerer og ikke hele tiden?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by dagmatti »

Hei,

Trodde ikke man kunne klare å få den til å bevege seg så mye i den retningen uten å ødelegge noe jeg, egentlig. :) Er opphenget så fleksibelt den retningen? :o Men hvis det først skjer må det vel være noe i den duren jonsto nevner ja.


-m
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by n10516 »

Jeg stusset også over den voldsomme sideveise bevegelsen. Det skal jo være tilnærmet umulig å flytte en festet motor så mye sideveis uten å dra noe i filler. Derfor - et sikkert dustete spørsmål: Er samtlige motofester korrekt montert og strammet? Om det er tilfelle, må det enorme krefter til for å presse motoren flere cm sideveis! Og det må jo bråke som ville h....

Jeg ville sjekke alt som bl gjort sist meget grundig. Ut over det, tror jeg på Jonsto...


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Sorum91
Posts: 10
Joined: Thu 17 Nov, 2011 12:35

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by Sorum91 »

n10516 wrote:Jeg stusset også over den voldsomme sideveise bevegelsen. Det skal jo være tilnærmet umulig å flytte en festet motor så mye sideveis uten å dra noe i filler. Derfor - et sikkert dustete spørsmål: Er samtlige motofester korrekt montert og strammet? Om det er tilfelle, må det enorme krefter til for å presse motoren flere cm sideveis! Og det må jo bråke som ville h....

Jeg ville sjekke alt som bl gjort sist meget grundig. Ut over det, tror jeg på Jonsto...

Ja, det er jo det som er ganske så skummelt her.. motorfestene på girkasse og øvre støttefestet ble kontrollert i går (igjen) siste nedre ble ikke kontrollert i går, og var ok. det siste bli kontrollert i morgen, da jeg ikke orker i dag og det har blitt 9,7 - grader og mørkt her... men det bråker ikke, det bare kjennes helt for j..... ut når man drar på.

det blir nok gjort og etter hvert, men jeg er på setermoen i militæret og det er ikke bare bare å komme inn på løftebukken i garasjeanlegget vårt.

Vidar
dagmatti wrote:Hei,

Trodde ikke man kunne klare å få den til å bevege seg så mye i den retningen uten å ødelegge noe jeg, egentlig. :) Er opphenget så fleksibelt den retningen? :o Men hvis det først skjer må det vel være noe i den duren jonsto nevner ja.


-m
Det kan jo umulig være bra for motorfestene eller det som skyver den sidelengs, men som jonsto sier, er det høyst sannsynlig at det er noe med drivakslingen(e) det jeg ikke klarer å få hode mitt rundt, er da hvorfor det bare skjer under pådrag?.
|
Sorum91
Posts: 10
Joined: Thu 17 Nov, 2011 12:35

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by Sorum91 »

Det ble visst ikke noe kontroll av drivaksling denne uka, så må bli neste uke igjen grunnet perm og hjemreise :)

Men hvis noen har tegninger av dieselpumpa på en 1985 TRD turbo 1 eller link til en side der de ligger hadde jeg blitt takknemmelig for det :)

Ellers ønsker jeg godtfolket en fortreffelig helg :D
cx25tgi
Posts: 94
Joined: Tue 16 Dec, 2008 04:43
Location: Oslo

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by cx25tgi »

Sorum91 wrote:Det ble visst ikke noe kontroll av drivaksling denne uka, så må bli neste uke igjen grunnet perm og hjemreise :)

Men hvis noen har tegninger av dieselpumpa på en 1985 TRD turbo 1 eller link til en side der de ligger hadde jeg blitt takknemmelig for det :)

Ellers ønsker jeg godtfolket en fortreffelig helg :D

Helge Leirdal sin CX-side har mye interesant, også tegning av dieselpumpe.
Link: http://www.leirdal.info/motor/diesel/dpumpe.html
Mvh
BjørnS
1991 CX25 TGI Break - 1989 CX22 RS Break - 1995 XM 2,1TD Break - 1992 BX 19 4WD Break
http://www.youtube.com/TheCitroenCX
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by dagmatti »

Heh, ja det var det da. :) Jeg tok meg en god runde i katalogene her, men fant faktisk ikke den "eksplosjonstegningen" jeg mener jeg har. Skal holde øynene oppe videre, kanskje noen andre har en også, evt. har tette lekkasje derfra før? :)


-m
Sorum91
Posts: 10
Joined: Thu 17 Nov, 2011 12:35

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by Sorum91 »

Helge Leirdal sin CX-side har mye interesant, også tegning av dieselpumpe.
Link: http://www.leirdal.info/motor/diesel/dpumpe.html[/quote]

Takk for det, her stod det mye nyttig, men dessverre ingenting om den "tappepluggen" som lekker på min, men likte spesielt godt den gode og innholdsrike oppskrift for riktig tanking av bilen :)

[quote="dagmatti"]Heh, ja det var det da. :) Jeg tok meg en god runde i katalogene her, men fant faktisk ikke den "eksplosjonstegningen" jeg mener jeg har. Skal holde øynene oppe videre, kanskje noen andre har en også, evt. har tette lekkasje derfra før? :)

Ja, det ødelegger jo litt økonomien, og er ganske trist å se den store dammen under bilen hver dag :(
Men må jo takke for at folk ser etter, og ville vært rart ja om min er den første med diesellekkasje der ;)

-Sorum91
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by hl »

Sorum91 wrote:Det andre er rett og slett en liten bagatell tror jeg, under på dieselpumpa sitter det noe som ligner på en tappeplugg, denne ser det ut som lekker drivstoff, så det jeg lurer på er om det er noe mer enn en tappeplugg? og kan den da skrues ut og skifte kobberringen?
Du meinar ikkje den som vender nedover/bakover? I sofall kann det vera denne som treng nye membranar og/eller o-ringar: http://leirdal.info/motor/diesel/regulator.html

Når det gjeld den teikningen som er i omløp er eg redd den er for pumpa til TRD2.

Mvh
Sorum91
Posts: 10
Joined: Thu 17 Nov, 2011 12:35

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by Sorum91 »

Du meinar ikkje den som vender nedover/bakover? I sofall kann det vera denne som treng nye membranar og/eller o-ringar: http://leirdal.info/motor/diesel/regulator.html

Når det gjeld den teikningen som er i omløp er eg redd den er for pumpa til TRD2.

Mvh[/quote]

Nei, har akkurat skiftet røykbegrenseren, den ligner litt på en tappeplugg, noe det kan hende det er, men jeg veit ikke, og derfor litt lite lyst til å bare skru den ut, den er også ikke den letteste å komme til heller.


Ellers en liten oppdatering, det ser ut som det er skikkelig kast i drivakslingene, men på grunn av noe manglende arbeidslyst ble det ikke gjort så mye i kveld. Men den venstre drivakslingen er også, noe slarkete opp og ned på det indre leddet, men kjente ingen av lagrene på tripoden inne i mansjetten.
Og da følger fort ett lite spørsmål til, er det normalt på CX'n att det blir kast i drivakslingen?
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Motorfeste/ drivaksling og diesellakkasje

Post by hl »

Image
9109-230A

Image . Image
DPC-9109-210A

Det er vel ingen av desse som sit på din bil, men 210A er den som liknar mest.


Mvh
Post Reply