Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by n10516 »

Jeg holder på med registerrembytte på min CX20 Pallas. Dette er en sak som har vært behandlet her tidligere og som virker som en temmelig rett frem jobb. Likevel har jeg et problem/spørsmål:

Hvordan slakker en remmen??? Det står i verstedsmanualen (relativt fritt oversatt):

"løsne skrue (7) og (8) en halv omdreining. Press strammefjæren sammen og fest skruene igjen"...

Problemet er bare hvordan presse sammen strammefjærer? Jeg ser ikke noe logisk sted å presse. Det er helt sikkert noen som har gjort denne jobben tidligere - i så fall er jeg takknemlig for tips!


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by Göran W »

Osäker på 20-motorn men har inte den ett fyrkantigt hål (1/4"?) i sträckaren där du passar in ett spärrhandtag eller liknande och trycker undan sträckaren?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by jonsto »

Tja, husker ikke riktig hvordan jeg gjorde det. Brukte jeg ikke bare et skrujern eller brekkjern mellom reima og hjulet da?
En annen ting er at å herje med å tørne motoren opp på merkene er bare tull, og alt for tungvindt. Blir for mye å beskrive enkleste måte her, men ring meg om du er interessert.
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by Asle »

Husk å sjekke nedre tannhjul for slitasje, da jeg skiftet reim på min Athena en gang i tiden så gikk det bare noen uker så løsnet det "tenner" på den nye reima, årsaken var at nedre hjul var skjevslitt ut mot kantene, resultatet var at "tennene" på reima gradvis løsnet fra ytterkantene.
Fikk tips fra en annen om at jeg måtte sjekke hjulet for slitasje, han sa at dette ikke var uvanlig på andre biler.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by n10516 »

Takk for svar!

Jeg skal sjekke alle drevene, men de ser helt fine ut, motoren har tross alt ikke gått så langt. Takk for den påminnelsen, Asle.

Jeg hadde forventet en eller annen mekanisme for å trekke strammeren tilbake, slik du er inne på Gøran, men jeg finner ikke noe slikt. Jeg mistenker at kubein metoden som du, Jon, henviser til må være det eneste, men det virker svært så brutalt og lite i tråd med hva jeg hadde forventet.

Å tørne motoren rundt for å få alt på merkene virker også nokså meningsløst. Jeg har merket en tann på hvert drev og en tann på hver side av dette merket på den gamle remmen - og planlegger å overføre disse merkene til ny rem, bare jeg får slakket systemet... Da er det bare å telle riktig! Ringer deg - eller skyper deg - Jon, om jeg undrer på noe mer...


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by Asle »

Å tørne motoren rundt for å få alt på merkene virker også nokså meningsløst. Jeg har merket en tann på hvert drev og en tann på hver side av dette merket på den gamle remmen - og planlegger å overføre disse merkene til ny rem, bare jeg får slakket systemet... Da er det bare å telle riktig! Ringer deg - eller skyper deg - Jon, om jeg undrer på noe mer...


Vidar[/quote]


Jeg pleier å bruke en rørd tusj og merke på reim og hjul før den gamle reima demonteres, så legger jeg den gamle reima på den nye, og setter på merker på den, da er det enkelt å montere den nye uten å rotere motoren iht merkene.
På XM en jeg hadde og C5 en er det ingen merker som jeg kan se, så der har ikke jeg noen annen mulighet.
Ellers er det en drøm å skifte reim på Athena/Pallas ift C5 og XM

Asle
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by Göran W »

...... och vill du prova "quick´n dirty" så byter du med kniv! Skruva bort kåpan, starta motorn, håll kniven mot remmen så att du delar den i två smala remmar, stäng av motorn, skär av den yttre delen, tryck på den nya där den gamla ytterdelen satt, skär bort den andra halvan och tryck in den nya remmen helt, återmontera kåpan, klart! 5-10 minuters arbete. :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by Asle »

Göran W wrote:...... och vill du prova "quick´n dirty" så byter du med kniv! Skruva bort kåpan, starta motorn, håll kniven mot remmen så att du delar den i två smala remmar, stäng av motorn, skär av den yttre delen, tryck på den nya där den gamla ytterdelen satt, skär bort den andra halvan och tryck in den nya remmen helt, återmontera kåpan, klart! 5-10 minuters arbete. :wink:
:shock: :D :D tøfft :D
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by n10516 »

Hmmm.... :shock: Den teknikken din, Gøran, er brutalt enkel... :? Så enkel at jeg må si at jeg er litt fristet til å prøve.. Risikoen er jo svært så liten. Men metoden er jo ubrukelig om en ønsker å bytte strammehjulet samtidig - og en får jo heller ikke kontrollert. I mitt tilfelle har motoren gått relativt kort og jeg har tenkt å la strammehjulet gå en rem til før jeg bytter det. Men å kontrollere det, er jo aldri noen ulempe... :)

Det som vel må understrekes er at det er viktig å følge strammeprosedyren etterpå - slik at den nye remmen får korrekt stramming, jeg antar at det kan være visse avvik fra rem til rem hva som er riktig!

Riktignok har jeg holdt meg hjemme i påsken, men gjester etc. gjør at det ble bråstopp på skruingen, men i morgen planlegger jeg en økt, så da får vi se... :shock: :D Jeg får sove på det, til i morgen... :? 8) :idea:

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by n10516 »

Jaha... Da er remmen byttet :D Det er forbausende enkelt å komme til på CX med denne motoren :D , men løsningen de har valgt for stramming av remmen skal ikke imponere noen. :( Den må være løst enten av ingeniører som bare tenker produksjon - eller lunch med alt for mye rødvin... :x

Det ble IKKE Gørans "quick and dirty" løsning, selv om det skulle vært utrolig morsomt å testet den ut. Jeg valgte å merke en tann på hvert hjul, merke på hver side av denne på remmen og overføre merkingen til ny rem - etter intens telling. Ba min samboer om å kontrollere, hun er mer vant til å telle masker på strikketøyet enn meg... Før demontering, slakket jeg remmen med litt mer rå vold mot festet for strammehjulet enn jeg syntes var OK ("Jonsto metoden"), men det gikk. :o Lagringen i strammehjulet var helt upåklagelig, så jeg valgte, som planlagt, å la det gå en rem til :)

Jeg var forbauset over hvor mye den gamle remmen hadde strukket seg, jeg måtte etterjustere kamdrevet en grad eller så for å få den nye remmen på plass. At den gamle remmen hadde strukket seg, er kanskje ikke så rart tatt i betraktning av at den KAN være 29 år gammel... Motoren antas å ha gått ca 72.000 km, så det er ikke sikkert den har vært byttet. Mer enn 14 år vet vi med sikkerhet at den er i og med at bilen hadde stått i 14...

Jeg syntes ikke strammemenkanismen fungerte som den skulle, det virket som om det var tregheter i strammesystemet, så jeg valgte å kontrollere og justere stammingen til det som er vanlig. DA føltes alt meget bra - og motoren malte som en katt da den ble startet igjen. :D

Men fortstatt trives jeg best med det jeg er vant til, registersystem med KJEDE!!!! :shock: :D Jeg har aldri fattet at en velger å bruke en drivrem til et par hundre kroner til noe så kritisk! Et rembrudd koster fort flere titusener i reparasjoner på verksted... :evil: :twisted:

Takk for alle råd og innspill i denne saken! :D


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by jonsto »

Jeg missliker mest at de har bygd strammeren inn i vannpumpa. Men både det og det du nevner er vel et resultat av at det er økonomene som bestemmer. :-(
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by n10516 »

Som jeg vel skrev, er dette første gangen jeg bytter registerrem på disse motorene og jeg må si at jeg ikke trodde mine egne øyne da jeg så at strammeren var bygget inn i vannpumpa, enig med deg, Jon. :evil: Det er en merkelig løsning jeg aldri har sett maken til... Også det at det ikke er en slakkemekanisme synes jeg er forbausende, det er ikke en gang laget et logisk sted i bloka hvor en kan sette inn et vektøy av et eller annet slag for å presse tilbake strammeren! :shock:

Det er vanskelig å kontrollere at strammeren går fritt og den automatiske strammingen blir derfor svært upålitelig etter min mening.

Min erfaring med motoroverhalinger er nesten utelukkende på motorer med registerkjede og erfaringen med rembytte er derfor liten, men maken til denne løsningen har jeg ikke sett verken på tegninger eller i virkeligheten.

Økonomi råder, selvfølgelig. Men det er ikke alltid gitt at en god løsning er mer kostbar enn en elendig. Og her tror jeg at det hadde vært lite kostbart å komme opp med noe bedre... Så jeg velger å tro på den rødvinen i forbindele med en fuktig lunch... :(

Så her gir jeg terningkast seks for tilgjengelighet :D og en for mekanisk løsning :( :evil: !

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by dagmatti »

Hei,

nå vet ikke jeg svaret, men hva koster en ny vannpumpe vs. et nytt strammehjul da? :) strammehjul kan jo være latterlig dyre (har jeg erfart) og vannpumper latterlig billige (har jeg også erfart)

-m
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by n10516 »

Disse prisene har vel ikke så mye med saken å gjøre i og med at det ikke er ente eller men Ja takk, begge deler...

Vannpumpe: € 109,09
Strammehjul: € 49,23

Priser fra CX-Basis pr i dag, har ikke sjekket CP til sammenligning. Om strammeren (fjærmekanisme) sitter i vannpumpen eller er egen del, vites ikke. Bildet viser ikke denne. Jeg finenr ikke mer info, så jeg antar ata den er med.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by Asle »

jonsto wrote:Jeg missliker mest at de har bygd strammeren inn i vannpumpa. Men både det og det du nevner er vel et resultat av at det er økonomene som bestemmer. :-(
Jeg kan ikke huske at strammingen gjøres med vannpumpa, det er jeg rimelig sikker på siden jeg skiftet reim flere ganger, det må i såfall være på modeller nyere enn 1982
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Post Reply