Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by jonsto »

På de Douvrin motorene jeg har sett så er det nok det. Fjæra og stemplet som trykker mot strammehjulet sitter i vannpumpa.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by n10516 »

Mine kunnskaper begrenser seg til en motor og ett rembytte, motor med "square teeth". Og det er riktig som Jon sier, strammefjær og stempel sitter i vannpumpen. Strammehjulet sitter på en metallplate festet med to skruer, hvorav den øverste går i et spor i platen, Til høyre på platen er det knekt opp en kant som går mot trykkstempelet i vannpumpen.

Problemet med konstruksjonen er todelt: For det første er systemet plassert slik at stempel/fjærsystemet går fullt av støv og annen dritt som gjør at stempelet ikke nødvendigvis har den bevegelighet det skal ha. Det andre er at det ikke er laget noen mekanisme for å presse fjæren tilbake, en er avhengig av å finne et egnet verktøy som kan presse mellom en kant i godset og denne platen. I mitt tilfelle ble det rett og slett et digert kubein som helst ville glippe ut fordi pressflaten i godset ikke er rett. Jeg fikk derfor ikke presset det så langt tilbake som jeg ønsket, med tilhørende problemer når den nye remmen skulle på. (den gamle hadde strukket seg en del...) Jeg forstår godt hvorfor Citroën velger å bruke lite plass på dette i verkstedsmanualen...

Jeg har ikke demontert strammersystemet, så hvorvidt det er mulig å få ut fjær + stempel uten å ta ut vannpumpen vet jeg ikke, heller ikke om disse delene leveres løst eller som en del av vannpumpen. Uansett, denne konstruksjonen synes jeg er lite imponerende og velger enten å skylde på for mye rødvin eller at "blårussen" har satt for harde føringer i forhold til økonomi...

Ellers er det grunn til å advare mot å tro for mye på NÅR de gikk over fra "square teeth" til "rounded teeth" på remmen. Min bil er registrert første gang i juli 1984 og bør derfor være produsert lenge etter tidspunktet for bytte av remtype. Likevel hadde den altså den gamle typen... Er det noen som trenger en rem for "rounded teeth er det bare å si fra, jeg har en å selge!


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by mads »

n10516 wrote:Ellers er det grunn til å advare mot å tro for mye på NÅR de gikk over fra "square teeth" til "rounded teeth" på remmen.
Glem reg-dato, PR-nummer er det som duger mest/best i slike sammenhenger og uansett er det virkeligheten som er fasit. Med eller uten drikke til lunsj..
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by Göran W »

Är dessutom inte helt ovanligt att någon tidigare ägare bytt motor........ :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by n10516 »

I dette tilfellet er det helt usannsynlig, bilen har neppe gått mer enn 72.000 km... Men generelt er det helt riktig, Gøran! Så derfor er det nok lurt å stole på det en ser - eller, om en bestiller deler på forhånd, sjekke motornummeret, motornummeret for overgang er tross alt oppgitt i servicebulletinen! Jeg skulle ha gjort det, så hadde jeg fått riktig rem på første forsøk...


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jamag
Posts: 142
Joined: Sat 08 Jul, 2006 00:02
Location: Stavanger
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by jamag »

Jeg mener denne vannpumpa kan passe- noen som kjenner igjen denne? http://www.ebay.co.uk/itm/300452844527? ... 1423.l2649 I så tilfelle finnes "timing belt kit" med strammehjul til samme motorene til en rimelig penge, hvis en søker på Peugeot. Jeg antar da at Douvrin-motorene i all hovedsak er identiske i Citroen og Peugeot ( og Renault) -noen som vet om dette stemmer? En del påheng som motorfester, LHM-pumper etc er ulikt, men bortsett fra det...

-Jamag
____________

Litt for mange CX'er..

____________
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by n10516 »

Jeg vil ikke gå god for den vannpumpen, det er klare forskjeller mellom bildet på Ebay og den pumpen som sitter på Douvrin motoren i CX. Det er forskjeller på tilkoblinger og innfesting av remskive. Mulig det lar seg mekke til, men jeg ville aldri prøvd så lenge det er mulig å få tak i riktig del.

Jeg er langt fra noen ekspert på denne motoren slik at det som står nedenfor må tas for det det faktisk er, ikke veldig kvaifiserte uttalelser:

Motoren er nok i utgangspunktet identisk, uavhengig av om den sitter i en Citroën, Peugeot eller renault, men det er klart at det også er store forskjeller. F. eks. har jeg blitt fortalt at både Peugeot og Renault leverer motoren med innsprøytning, mens Citroëns varianter utelukkende er forgassermotorer. LHM-pumpen drives av egen rem fra kamakselen på motsatt side av registersystemet, så topp og kamaksel er nok forskjellige. Vannpumpen ser ikke lik ut - osv. Men jeg er rimelig sikker på at registerrem, strammehjul etc. er likt. Jeg ser av emballasjen til remmen at den jeg brukte også gikk til bl. a. noen Peugeot modeller.

I og med at det er to typer rem til denne motortypen, ville jeg likevel vært forsiktig med å bestille et kit med den begrensede kontrollmulighet en har på nettet. Skulle jeg gjort det, måtte det vært fra en forhandler som kan Citroën og som står inne for at delen passer. Litt dumt å få feil...


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by tronde »

n10516 wrote: Motoren er nok i utgangspunktet identisk, uavhengig av om den sitter i en Citroën, Peugeot eller renault, men det er klart at det også er store forskjeller.
Peugeot 505 har ikke tverrstilt motor. Da blir det fort mye forskjellig.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by dagmatti »

tronde wrote:
n10516 wrote: Motoren er nok i utgangspunktet identisk, uavhengig av om den sitter i en Citroën, Peugeot eller renault, men det er klart at det også er store forskjeller.
Peugeot 505 har ikke tverrstilt motor. Da blir det fort mye forskjellig.
Hei,

ja dette stemmer. Jeg har plukket litt på en 505 2,2 liter gti en gang for lenge siden, og man kan kjenne igjen at det egentlig er samme motor, men det er også veldig lite som henger på som er helt likt faktisk. :)


-m
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Bytte av registerrem på CX20 med Douvrin motor

Post by n10516 »

Det er selvfølgelig riktig! Det husket jeg ikke på. Det gjør nok at mye er forskjellig, ja. Noen som har sett denne motoren i en Renault - og som vet noe om likheter og forskjeller der? Jeg vet ikke hvilke modeller de satt i, men de er jo tross alt forhjulsdrevne slik at likhetene bør vel være større?


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Post Reply