Søker tegning/veiledning for bytte av registerreim 22-motor

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Søker tegning/veiledning for bytte av registerreim 22-motor

Post by mads »

Delene er på plass, så var det å få dem på plass i bilen.. Det ligger sikkert 100 plasser, men jeg finner ikke tegning og beskrivelse for å time og bytte reim på 22-motoren. Kanskje fordi alle kan det i søvne og jeg er den siste som ikke har gjort det før..?

Motor går fint, men jeg vet ikke hvor gammel reima er og ville gjerne vite om den står riktig.. Smyger meg over på citronik.dk og akuten, men onkel gågle sviktet litt nå
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Søker tegning/veiledning for bytte av registerreim 22-mo

Post by mads »

Monster pdf'en fra citrotehc ser ut til å ha det, ja. Mekartips er fint, men henvisning til bilder som mangler hjelper noen ganger lite..

Er 20 og 22 like? Og det er bare noe man vet, eller? Eller er jeg mer enn vanlig treg nå..? :shock:
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Søker tegning/veiledning for bytte av registerreim 22-mo

Post by dagmatti »

Hey,

hehe, ja de er i prinsippet like, men "utstyret" som henger på de, deriblandt tenning, forgasser, vannpumpe (trolig?) og annet har endret seg litt oppover årene, og også skilt mellom de to. 2,2 literen har noe lengre slaglengde og noe høyere kompresjon, men samme boring (det er bare veiva som i prinsppet er endret). Det gir større slagvolum, og høyere kompresjon er veldig ok for bensinforbruket.


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Søker tegning/veiledning for bytte av registerreim 22-mo

Post by jonsto »

mads wrote:Monster pdf'en fra citrotehc ser ut til å ha det, ja. Mekartips er fint, men henvisning til bilder som mangler hjelper noen ganger lite..

Er 20 og 22 like? Og det er bare noe man vet, eller? Eller er jeg mer enn vanlig treg nå..? :shock:
Merkene står ikke likt på de to motorene. Og coitrotech er vel svensk, og 22 motoren ble aldri importert til Sverige.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Søker tegning/veiledning for bytte av registerreim 22-mo

Post by n10516 »

Du finner en tråd om bytte av reg reim på CX20 motor her: viewtopic.php?f=2&t=6289 . Denne er fra jeg byttet motor på mon CX20 Pallas.

Douvrin motoren i CX20 og 22 er i utgangspunktet svært like, som det allerede er forklart annet steds. Det er mulig at merkene sitter litt annerledes, det fremgår av den "gampefilen" (regner med at det var servicemanualen du fikk ned...), men om timingen er riktig, og det er vel mest sannsynlig, fant jeg denne metoden (tatt på hukommelsen) svært enkel:

Fjern alle deksler, remmer, remhjul etc. som er i veien, se manualen
Merk en tann og tilsvarende punkt på den gamle remmen med en klatt farge, tusj eller lakk.
Slakk strammeren, en litt klønete løsning her...
Ta av den gamle remmen
Overfør merkene til den nye, her gjelder det å telle riktig...
Legg den nye reima på
Stram som angitt i manualen
monter tilbake demonterte deler
Starte...

Det er et "hav av plass" , så jobben er, hadde det ikke vært for den "dustete strammeren" vært bare morsom!

Gøran har en Quick and dirty variant (forklart i "min" tråd):

Demonter deksler og start motoren
Splitt den gamle remmen i to på langs med en skarp kniv og ta bort den ytterste delen
Press den nye remmen på
Kutt den innerste delen av den gamle remmen og fjern den
Press den nye remmen helt inn.

Det er så enkelt at det nesten er for enkelt, derfor prøvde jeg den ikke. :oops: :shock:

20-motoren har to varianter av tannrem, en med avrundede tenner og en med firkantede. Tror ikke dette er tilfelle på 22-motoren, men vær litt obs.

Lykke til.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Søker tegning/veiledning for bytte av registerreim 22-mo

Post by jonsto »

Fra side 98 og utover i manualen for serie 2. (Ligger på Frenchies side Citrotec) står det masse om timing på de forskjellige motorene. På side 110 står det skjema for 20 og 22 motorene. Vær oppmerksom på at det firkantede hullet i reimhjulet står 90 grader forskjellig på 20 og 22 motoren. 22 motoren heter J6T A500
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Søker tegning/veiledning for bytte av registerreim 22-mo

Post by mads »

Jepp, jeg er der, takk! Det med 22-motor og Sverige forklarer en del. Straks tid for bukker og bunad her...
Post Reply