Dieselfilter

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Dieselfilter

Post by Sturla »

Hvor ofte skal disse skiftes? Min break har gått perfekt helt til de siste ca 10-15 mil da den noen ganger oppførte seg som om den gikk tom for drivstoff. Jeg har nå skiftet filter og det ser ut som om problemet forsvant, men er det typisk om filteret er gammelt og tilstoppet?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Dieselfilter

Post by Sturla »

Oi, den har ikke gitt seg helt, men det er kanskje noen bobler igjen i systemet? Eller må jeg regne med full stopp og falck bil neste?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Dieselfilter

Post by jonsto »

Den suger ikke luft da? Har du dieselfilter holder med stor svart knapp som håndpumpe? Har du dieselforvarmeren intakt? Og så den berømte røykbegrenseren da, om det er en turbo.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Dieselfilter

Post by Sturla »

He he, ja, dieselfilterholder med stor svart knapp. (som jeg har pumpet mye på i dag for å få ut luft etter at jeg skiftet filter) Hvor er det i tilfelle sannsynlig at den suger inn luft? Der er en TRD, 85 mod, altså med turbo. Vet ikke :oops: hvor røykbegrenser eller dieselforvarmer er, har bare lekt med bensin cx tidligere.
Syntes ellers den gikk jevnere og bedre med nytt filter, men plutselig lugget det til igjen. Ikke fullt så galt som før jeg byttet filter, men man får jo hjertet i halsen og håper den ikke skal stoppe helt.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Dieselfilter

Post by Sturla »

Og - det er jo veldig sannsynlig med kondens i tanken, hva skal jeg ev. helle på for å bli kvitt den? Her i Bergen er det jo bare kort tid siden flere måneders monsun ga seg.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Dieselfilter

Post by dagmatti »

Hei,

det er et godt tips med forvarmeren, men hvis bilen har gått et stykke er den sikkert koblet forbi alerede. Følg dieselslangen fra der den kommer opp fra torpedoveggen, jeg mener den går først til varmeren, deretter til filteret, og deretter til pumpa. Håndpumpa på filteret kan også lekke. Kondensproblemer har jeg ikke opplevd på diesel egentlig, men hvis du har mye vann på tanken samles dette vanligvis i filteret, og kan fryse her, og dermed lettere gå tett når det blir kaldt. På bensinmotorer vil bensinen bli forgasset, og når den går over fra veske til gass synker temperaturen dramatisk, noe som gjør at vann fryser selv i plussgrader - det skjer ikke på en dieselbil. :)

Røykbegrenseren sitter bak på dieselpumpa, så vidt jeg husker seg denne klokka sirkelformet ut, ca som en femmer. Jeg trengte aldri å skru på denne selv, men vil tro det er en membran eller noe som kan ta kvelden i den?



-m
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Dieselfilter

Post by hl »

Det kann jo vera problem med stoppventilen: http://leirdal.info/motor/diesel/stoppr.html
Du treng kanskje å lufta pumpa: http://leirdal.info/motor/diesel/luftingr.html
Det er neppe røykbegrensaren som er problemet.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Dieselfilter

Post by Sturla »

Hei, takk for tips, da har jeg noe å sjekke ut! Fint med bilder og beskrivelse HL. :wink:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Dieselfilter

Post by jonsto »

hl wrote: Det er neppe røykbegrensaren som er problemet.
Hadde du visst hvor mye problemer denne "dingsen" lager så hadde du ikke avfeiet det så kategorisk.
En ide er jo å blende av hele stasen.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Dieselfilter

Post by hl »

jonsto wrote:
hl wrote: Det er neppe røykbegrensaren som er problemet.
Hadde du visst hvor mye problemer denne "dingsen" lager så hadde du ikke avfeiet det så kategorisk.
Jo, det veit eg godt. :wink:
Eg har vel hatt denne "dingsen" utor meir enn ti gonger i løpet av dei åri eg hev køyrt turbodiesel. Men problemi har vore lekkasje, og lekkasje inn i luftslangen slik at motoren har auka turtalet voldsomt, spesielt parkert med nasen i nedoverbakke.
jonsto wrote:En ide er jo å blende av hele stasen.
Det går vel ikkje, for då går det jo ikkje diesel gjennom pumpa? Eg har prøvd å justera regulatoren lenger innover, og då har motoren stoppa.

Men eg ser ikkje vekk frå at denne greia kann skapa meir problem enn eg er klar over. :wink:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Dieselfilter

Post by jonsto »

hl wrote:Men problemi har vore lekkasje, og lekkasje inn i luftslangen slik at motoren har auka turtalet voldsomt, spesielt parkert med nasen i nedoverbakke.
jonsto wrote:En ide er jo å blende av hele stasen.
Det går vel ikkje, for då går det jo ikkje diesel gjennom pumpa? Eg har prøvd å justera regulatoren lenger innover, og då har motoren stoppa.

Men eg ser ikkje vekk frå at denne greia kann skapa meir problem enn eg er klar over. :wink:
Det er riktig, men har en misstanke om at du kan få luft inn i pumpa også. Kommer litt an på om begge membranene er gåen eller ikke. Ustabil gange på tomgang har vært sporet tilbake til denne.
Om en setter i en plugg der denne er skrudd inn skulle det vel ikke by på noen problemer. Den finnes jo ikke på sugedieselen. Jeg har ikke prøvd det, men det er like før for nå har den gått på den T2en fruen bruker. Da får du ikke det kikket du skal få på T2. De er jo å få nye, men det er mange år siden jeg spurte hos Bosch, og da kostet de 1800 + moms. :-(
Men når det er sagt så er vel håndpumpen den vanligste plassen å få falskluft, hvis forvarmeren er koblet fra.
Stoppventilen også selvfølgelig. Ikke falskluft men oppsvulmet gummiplate.
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Dieselfilter

Post by hl »

jonsto wrote:De er jo å få nye, men det er mange år siden jeg spurte hos Bosch, og da kostet de 1800 + moms. :-(
CXBASIS har denne for 172 euro, men det er jo heller ikkje spesielt billeg. Men eg har kjøpt berre membranane (frå Bergen) og skifta desse. Sist gong eg gjorde dette skifta eg ogso alle o-ringane.
Dersom du vel å setja i ein plugg er eg spent på å høyra resultatet. Image
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Dieselfilter

Post by radovan »

Det er ikkje drit på tanken, då?
Har du "ekstrafilter" på drivstoffslangen slik at du ser om det blir avleira rusk frå drivstoffet?
Erling Brendefur
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Dieselfilter

Post by Sturla »

Jeg tror feilen var den enkleste - HL tipset om stoppventilen - og der var ledningen løs under gummihetten, mutteren hadde skrudd seg ut. Skrudde til og bilen går helt fint igjen, nå også med nytt dieselfilter.
Takk for alle gode tips, nå lærte jeg enormt mye om dieselmotoren, det kommer nok godt med. :!:
Last edited by Sturla on Fri 24 Jan, 2014 11:24, edited 2 times in total.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Dieselfilter

Post by jonsto »

Rema 1000 hadde rett altså. :-)
Post Reply