Katalysator

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
olav
Posts: 22
Joined: Wed 31 Dec, 2003 15:10
Location: Ringerike

Katalysator

Post by olav »

Jeg har en bevaringsverdig CX T1 1986 selvimportert fra Tyskland i 2005. Sommerkjørt 40.000 av meg til 146.000 km på klokka i dag. Bilen er av alle ting utstyrt med katalysator, og det fremgår av loggboka at den ble ettermontert i 1988, sannsynligvis for å oppfylle grønne krav i Tyskland (3-way catalytic converter with process controlled Lambda-Control over the gas mixture. The Bosch Lambda probe is heated).

Til sammenligning med min forrige CX T2 har denne et mye høyere bensinforbruk, og turboen er særdeles dau. Jeg har en mistanke om at katalysatoren er synderen, da den antas å strupe ned eksoshastigheten som driver turboen. Høres dette rimelig ut? Kat'en kan naturligvis være potte tett også, og da er jo elendigheten komplett.

Spørsmål til Forumets teknikere:
Kan jeg ikke bare fjerne hele katalysatoren, og erstatte denne med et skjøtestykke? Det som skrives om Lambda-sonde kontroll tyder vel på at det kan bli noe kluss med blandingsforholdet, når kat'en er borte?

Jeg forstår at forskriftene i Norge ikke krever at slikt ettermontert utstyr skal være på plass.

mvh
Olav
CX T1 bensin 1987 i bruk
CX T2 bensin 1988 solgt
CX 25 GTI 1988 kræsja
DS 21 19XX solgt
ID 19 19XX skrapa
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Katalysator

Post by dagmatti »

Hey,

et par spm; har den også fått ettermontert intercooler, og har den fått ecu'en fra en "ekte" t2 med katalysator? Disse har ikke den ekstra kaldstartdysen som de tidligere modellene hadde. Hvis den er konvertert med disse delene skal den nok gå ganske likt som en t2 uten kat (fra fabrikk) (selv om det også er andre ting som skiller dem).

Katalysatoren er definitivt en struping, og noe effekt blir borte på denne måten, men ikke nødvendigvis mere enn om du har en potte. Effekttapet (dersom alt fungerer) skyldes at den går med for mager blanding for maks effekt, for å få en komplett forbrenning av avgassene i katta (dytter du likevel på fetere blanding lukter det råttent egg bak bilen), mens blandingen er fetere ved vanlig kjøring, noe som gir høyere forbruk. Det verste fra to verdner. :)

Mao, det jeg prøver å si er at med mindre katta er tett, så vinner du antakeligvis ikke så mye på å ta den vekk. Hvis du smikker inn en ecu fra en t1 derimot, så vi du få full fres selv om katta er der, men det vil være skadelig for den. Så du bør nok gjøre begge deler. :)

Men det sagt, så er det jo et uttall av ting som kan få denne til å gå dårlig, da tenker jeg mest på luftlekkasjer. Har du hektet på et trykkmåler på manifolden, for å se hva turboen lader på? Det skal være litt under 0,5 bar, og det er leamikk/slanger/bagteller forsåvidt som fint kan få det til å holde seg lavere.


-m
olav
Posts: 22
Joined: Wed 31 Dec, 2003 15:10
Location: Ringerike

Re: Katalysator

Post by olav »

dagmatti wrote:Hey,
et par spm; har den også fått ettermontert intercooler, og har den fått ecu'en fra en "ekte" t2 med katalysator? Disse har ikke den ekstra kaldstartdysen som de tidligere modellene hadde. Hvis den er konvertert med disse delene skal den nok gå ganske likt som en t2 uten kat (fra fabrikk) (selv om det også er andre ting som skiller dem).
-m
Bilen er en standard T1 uten intercooler. Den har ikke den myke kaldstarten som T2 hadde. Katalysatoren er ettermontert av CX Basis i 2001, et standardsett for EUR 1.380. En ECU følger med settet. 2år / 80.000 km garanti. Tiden er ute, men ikke distansen.
http://www.cx-basis.de/cx_basis_2003/en ... bgasr.html
dagmatti wrote:Men det sagt, så er det jo et uttall av ting som kan få denne til å gå dårlig, da tenker jeg mest på luftlekkasjer. Har du hektet på et trykkmåler på manifolden, for å se hva turboen lader på? Det skal være litt under 0,5 bar, og det er leamikk/slanger/bagteller forsåvidt som fint kan få det til å holde seg lavere.
Jeg har ikke trykktestet på manifolden, men tar det som et hint. Jeg har hatt litt problemer med rykking i krappe svinger, mistanke utette luftveier. Dusjet med startgass rundt slangene nylig, noe som fikk turtallet til å gå ustadig, både opp og ned. Etterstrammet alle tilgjengelige klemmer, og drar på langtur neste uke.

Den som kjører får se ... takk for gode tips.
CX T1 bensin 1987 i bruk
CX T2 bensin 1988 solgt
CX 25 GTI 1988 kræsja
DS 21 19XX solgt
ID 19 19XX skrapa
Post Reply