Bakre eksospotte

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Bakre eksospotte

Post by dagmatti »

Hey,

jeg byttet mellomrør + bakre potte på min gamle cx for 4-5 år siden, og kjøpte da rør + potte fra classicparts. Disse delene passet rett på, ingen problemer, men det kommer vesentlig mere buldrelyd fra den nye potta enn den gamle. Det må være stor forskjell i innmaten på disse pottene. Er det noen som har erfaring med noen potter som passer og som gir lite bulder? Jeg vurderer å montere en liten mellompotte, men det er jo slett ikke sikkert det hjelper.



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bakre eksospotte

Post by jonsto »

Tror jeg må skuffe deg . Men jeg tror det er veldig vanskelig å få tak i ferdige anlegg til bilene nå. Vet noen som har klart det etter mye strev, men det hører til sjeldenhetene. Må enten bruke Biltema eller slike firma som Svendsen Eksos. CXBASIS har muligens, men prisen er deretter.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bakre eksospotte

Post by dagmatti »

Noen som har erfaring med eller vet hva som finnes inne i disse pottene? :)

http://www.mister-auto.no/no/sluttlydde ... g3437.html



-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bakre eksospotte

Post by dagmatti »

Jøss, her har de 3 forskjellige leverandører av pottene til cx.

http://www.autodeler.co.no/citroen/cx-i ... /lyddemper

Wlker har jeg ihvertfall hørt om, det var det bak på gti turboen, og den hadde mere dempet lyd enn biltemapotta. Ikke så verst dyr heller!


-m
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Bakre eksospotte

Post by Black Lemon »

Nye potter er ofte laget av vesentlig tynnere materialer enn de gamle. Jeg mistenker at dette er en årsak til mer buldring. Jeg opplever også vesentlig mer buldring i bakpotta på XMen min som ble skiftet for noen år siden. Da fikk jeg høre at det var plast i potta, men at dette ville smelte etter en tid. Det hjalp tydeligvis ikke for det buldrer fortsatt. På CXen min fikk jeg nettopp Svendsen eksos til å sveise to nye rør fra mellompotta og bakover. Da viste han meg hvor mye mer gods det var i min gamle mellompotte i forhold til de nye han hadde. Anbefaler Svendsen. De er både rimelige og effektive.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bakre eksospotte

Post by dagmatti »

Jeg er ikke sikker enda, men jeg tror for min del at problemet er at de originale pottene har resonanskamre som setter lydbølger i visse frekvenser i motfase. Spesielt lavfrekvent bulder er dette bra på. Billige/erstattningspotter er ofte bare et perforert rør med glassull utenpå. Det skal gi bra demping av høye frekvenser men lite demping av lave. Tykkelsen på godset har nok også noe å si, men for min del mistenker jeg at den nye jeg har kjøpt ikke har resonanskamrene som egentlig skal være der. Det gir også mindre motstand for eksosen. En utbredt oppfatning blandt mange er jo at mindre motstand for eksosen gir mere effekt fra motoren, men siden resonanskammeret bare demper enkelte frekvenser kan man være nesten 100% sikker på at dette også gir en mindre turbulent fylling av sylindrene, og derfor høyere dreiemoment, igjen, spesielt på lave turtall.

Jeg ser at torshov bil har noen potter til bare 300 kroner som har dempekammer. Jeg vurderer å kjøpe en slik og sveise inn mellom de to pottene for å teste. Kommer nok til å raportere tilbake. :)


-m
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Bakre eksospotte

Post by Black Lemon »

Interessant! Da jeg måtte skifte bakre potte for noen år siden, laget Svendsen eksos en ny potte med doble rør, men dessverre uten den lekre originalavslutningen. Jeg har vært fristet av å kjøpe helt nytt anlegg fra CX-basis, men det blir opp mot 20.000 kroner for komplett anlegg. Dersom jeg har bilen i ytterligere 25 år, blir det jo ikke så galt, men likevel et stort utlegg på en 30 år gammel bil.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bakre eksospotte

Post by jonsto »

Torfinn Skogen er i kontakt med et firma i England som er i ferd med å utarbeide en pris for anlegg til GTi Turbo til oss. Vi må sannsynligvis sende over et anlegg som mal, og det skal jeg forhåpentligvis demontere i dag.
Det som Dag Mattis fant på nett er potter til 20 og 22 motorene. Når jeg prøvde å finne for 25 motorene fant jeg ingenting.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Bakre eksospotte

Post by mads »

jonsto wrote:Torfinn Skogen er i kontakt med et firma i England som er i ferd med å utarbeide en pris for anlegg til GTi Turbo til oss.
Veldig bra! Og man er enige om at det ikke er forskjell på CX1 og CX2 her, altså plast- eller blekk-fangere? Eller hvordan er det med det...? Og vi snakker helt frem til støpejerns-ring-koblings-greia? Derfra og fram ruster det vel bare når det står. (men det gjør det ofte. Lenge..)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bakre eksospotte

Post by jonsto »

Jobbes med saken, men akkurat nå er krona så svak at det blir uforholdsmessig kostbart. Jobbes også med alternativer.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bakre eksospotte

Post by dagmatti »

Hey,

ja det stemmer at de linkene jeg la inn ikke er for turbo, men de passer til alle andre cx modeller da, inkl. min gamle 2.0 støpejernsmotor. :) Men hadde vært fint å finne ut hvilke av dem som har skikkelige dempekamre før man kjøper, så man slipper evt. buldring.


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Bakre eksospotte

Post by jonsto »

dagmatti wrote:Hey,

ja det stemmer at de linkene jeg la inn ikke er for turbo, men de passer til alle andre cx modeller da, inkl. min gamle 2.0 støpejernsmotor. :) Men hadde vært fint å finne ut hvilke av dem som har skikkelige dempekamre før man kjøper, så man slipper evt. buldring.


-m
Kun 20 og 22 motorene Dag Mattis. De andre har tykkere rør.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bakre eksospotte

Post by dagmatti »

jonsto wrote:
dagmatti wrote:Hey,

ja det stemmer at de linkene jeg la inn ikke er for turbo, men de passer til alle andre cx modeller da, inkl. min gamle 2.0 støpejernsmotor. :) Men hadde vært fint å finne ut hvilke av dem som har skikkelige dempekamre før man kjøper, så man slipper evt. buldring.


-m
Kun 20 og 22 motorene Dag Mattis. De andre har tykkere rør.
Ifølge "http://www.autodeler.co.no/citroen/cx-i ... /lyddemper" linken fra over her har de deler også til 25 GTi, og de har samme delenummer. Den andre linken over har også deler til 25 GTi/tri, og de har også samme delenummer.

Om det er slik det skal være er jeg jammen ikke helt sikker på, men diameteren på røret på min gamle er noe tykkere enn hver av de som var på min gti t2, som var originalanlegg da jeg byttet det med bitma deler for et par år siden.

Btw, hvis noen skal kjøpe, så kommer "Walker" delene bare opp på noen av modellene, selv om de skal være like, så det kan være et tips, for jeg tror det er bra deler.


Btw2, jeg syklet innom torshov bil på storo idag og kjøpte med en potte med dempekammer. :D I førte øyekast ser den litt bred ut. Den er ikke så lang, men bred. Jeg må se litt på hvordan jeg får plassert den, for jeg tenkte egentlig å ha den i tillegg til den billige "glassull"-potta. Håper den går inn rett bak den fremre potta.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Bakre eksospotte

Post by dagmatti »

Noen fremgang på pottefronten? :D Jeg for min del har fremdeles potta med dempekammer på hylla på verkstedet. Imidlertid har det blitt så mye rustsveising og skruing på turboen at jeg ikke har fått tid til å se på det...


-m
Post Reply