PKK CX TD 85

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

PKK CX TD 85

Post by Sturla »

Det var ikke helt null hull, men tre toerfeil.
2. Vindusspyler virker ikke tilfredsstillende (her er røret på viskerarmen brukket)
2. Stabilisator, for stor slakk i foringer eller kuler, Stag venstre foran og foringer indre
2. Væskelekkasje, Hydraulikkveske foran (midt under, ved bøyen på eksosrøret)

Det er jo en del ting jeg heller ville pekt på, men jeg sa ikke noe siden listen var forbausende kort. Jeg har ellers aldri skiftet indre foring på stabilisator (om det er riktig da) er det en CX-basis del, typisk?
Veskelekkasjen mener jeg er kun svetting, for bilen trenger aldri fylles på, og jeg har aldri merket noen dam under den. Får se hva det kan være der. Tror nye regler gjør kontrollen skjerpet her?

Ellers - elektrisk nivåreguleringsmotor virker ikke lenger - lar disse seg renovere? Eller er det bytte som gjelder? (i så fall, er det noen som har en til salgs?)
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: PKK CX TD 85

Post by jonsto »

Vindusspyler rør har jeg flere av. Høydereguleringsmotorer også. Men jeg må kontrolere dem før jeg eventuelt sender deg noen. Bare si fra om du er interessert. Hører du det klikker i releene når du flytter på bryteren?
At det blir slakke i lenkestaget er helt normalt. Regner med at du må til CXBASIS, men søk litt på nettet først. Foringene i festene til stabstaget er også greie å skifte.
Ta en motorvask og se om du ser noen dråper etterpå. Litt svetting, og luften får det til å henge en dråpe på de underligste steder. ;-)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: PKK CX TD 85

Post by Sturla »

Takk for raskt svar her Jon. Høyderegulator - ja, jeg hører det klikke når jeg beveger bryteren, og jeg har prøvd å "moe opp" armen forsiktig, den sitter ikke frosset fast, så jeg tror det er motoren. Vil gjerne kjøpe en om du har! Vindusspylerrøret også om du har et lager av dem! Bare send PM med pris så skal jeg sette inn betaling.

Lenkearmer til stabstag har jeg funnet og bestilt - men når det gjelder foring til stabstag - de var det ikke lett å finne på nett, kan jeg bruke universalforing ut fra diameter på stabstag?

hilsen Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: PKK CX TD 85

Post by jonsto »

Gi meg noen dager. Skal ta inn en bil for hugging, og da kan jeg få kontrollert at høydemotoren fungerer.
Må sjekke litt før jeg kommer med en pris. Jeg sender delene og faktura kommer fra klubben.
Skal se litt på disse foringene. Kommer tilbake til deg.

JON
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: PKK CX TD 85

Post by Sturla »

Supert, veldig bra, tusen takk!
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: PKK CX TD 85

Post by Sturla »

Om leddene til stab stag - jeg har mottatt i posten - men det var to forskjellige typer! En med lengre bolt som skal gjennom øvre bærearm - jeg går ut fra det er rette sorten. Den andre ser bortimot ubrukelig ut, eller er det noe som var på tidlige modeller?

Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: PKK CX TD 85

Post by Sturla »

Har ikke tatt fra hverandre enda, siden jeg sitter med forskjellig type til venstre og høyre side. Ser at på CX basis er det avbildet en lang og en kort type - lang fra 74 til 78, og kort fra 77 og utover - men det virker jo pussig? Kan de brukes om hverandre?
Er det slik at kort bolt er fra 77 og utover skal jeg altså kjøpe en til av den sorten, for jeg vil helst skifte på begge sider når jeg først er i gang. Hm.

Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: PKK CX TD 85

Post by Sturla »

Og - er det noen som har delenummer til glidelagrene på stab stag til CX? Ikke lett å finne på nett, tenkte høre her før jeg kontakter cx basis.
Ser ut som disse ikke er i gummi som på andre biler, men i noe hardere plast? Det nermeste jeg fant er til GS
Image
Noe slikt burde vel også kunne oppdrives til CX? Noen som vet?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: PKK CX TD 85

Post by Sturla »

Pussig. Da har jeg funnet ut at Lenken til stab.staget skal være med den lange bolten øverst. Ikke noe spesielt ved det. Det pussige er at jeg sitter med en høyrelenke som da skal være til modeller tom 76? Den har to korte bolter. Så om noen her trenger en slik er det bare å si fra, den her helt ny - denne her: http://www.ebay.co.uk/itm/281262975821
Har bestilt ny av den riktige typen. Glidelagre har jeg derimot ikke funnet, tror jeg må sende en mail til CX basis.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: PKK CX TD 85

Post by Sturla »

Nå skal alt være klart til etterkontroll, med unntak av det som skulle være en smal sak -
2. Vindusspyler virker ikke tilfredsstillende (her er røret på viskerarmen brukket)
- Jeg har kjøpt og montert ny spylerbøyle, og blåst ut slange og pumpe med trykkluft, renset tanken og testet til slutt motor at den virker fint.
men, nå virker ikke motoren når det er montert i bilen. MAO ikke strøm til den. Men dette kommer vel direkte fra bryteren? Viskere, entervall og "tre visk" ved spyling fungerer normalt - men ikke spylermotor. Er det vanlig med defekt i bryteren? Er det noe man kan pille fra hverandre og reparere?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: PKK CX TD 85

Post by dagmatti »

Sturla wrote:Nå skal alt være klart til etterkontroll, med unntak av det som skulle være en smal sak -
2. Vindusspyler virker ikke tilfredsstillende (her er røret på viskerarmen brukket)
- Jeg har kjøpt og montert ny spylerbøyle, og blåst ut slange og pumpe med trykkluft, renset tanken og testet til slutt motor at den virker fint.
men, nå virker ikke motoren når det er montert i bilen. MAO ikke strøm til den. Men dette kommer vel direkte fra bryteren? Viskere, entervall og "tre visk" ved spyling fungerer normalt - men ikke spylermotor. Er det vanlig med defekt i bryteren? Er det noe man kan pille fra hverandre og reparere?

Hmm, det er vel relativt enkel tilgang ihvertfall. Men merkelig at denne har røket, det går vel ikke så mye strøm her?


-m
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: PKK CX TD 85

Post by Sturla »

Nå er alt ok, og bilen også godkjent i to år til. De tre små punktene ble til en rekke operasjoner og skift, inkludert ny clutch, så det ble en stor omgang. En ting - når jeg holdt på å skifte tilkobling til spylermotoren oppdaget jeg at de to ledningene så ligger i en strømpe og følger traversen bak motoren, altså henger på rammen - var helt av. Så jeg lagde til to nye ledninger - og det ble lys i glødelampen i dashbordet. Men - permanet lys. Så jeg koblet av igjen. Det er sort og hvitt stikk i begge ender - koblingspunkt over girkassen og ved høyre demperkule. - spørsmålet mitt er - hva går disse ledningene til egentlig? Kan ikke tro at glødelampen har to ledninger som er lagt en lang runde rundt høyre demperkule?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: PKK CX TD 85

Post by jonsto »

Gearkass og høyre kule? Sturla, mener du ikke venstre kule tro Gearkassen er jo på venstre side. I så fall kan det være ledningene til slitasevarslingen for bremseklossene.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: PKK CX TD 85

Post by dagmatti »

Sturla wrote:Nå er alt ok, og bilen også godkjent i to år til. De tre små punktene ble til en rekke operasjoner og skift, inkludert ny clutch, så det ble en stor omgang. En ting - når jeg holdt på å skifte tilkobling til spylermotoren oppdaget jeg at de to ledningene så ligger i en strømpe og følger traversen bak motoren, altså henger på rammen - var helt av. Så jeg lagde til to nye ledninger - og det ble lys i glødelampen i dashbordet. Men - permanet lys. Så jeg koblet av igjen. Det er sort og hvitt stikk i begge ender - koblingspunkt over girkassen og ved høyre demperkule. - spørsmålet mitt er - hva går disse ledningene til egentlig? Kan ikke tro at glødelampen har to ledninger som er lagt en lang runde rundt høyre demperkule?

Btw, hvilket lys er det som startet å lyse? Selve bakgrunnen på speedometeret?


-m
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: PKK CX TD 85

Post by Sturla »

- Nei, det var lampen for gløding - den skal vel egentlig bare lyse mens tenningen er på til man starter bilen (liten oransje nede til høyre for speedo klokken)? - (eller er det slitasjevarslerlampen for bremsebelegg?)

- og faktisk - fra gearkasse (like ved, men det er ikke ledningene til ryggelys) - langs traversen (rammen) over på høyre side, rundt kulen der og nye stikk - så inn i kabelbunten og inn i bilen ved spylerreservoarene. Det så originalt ut - i plaststrømpe og med sedvanlige CX stikk.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply