Hey,
hvis det ryker kun når du gir en del gass, kan det være en luftlekkasje noe sted? Turboen blåser kanskje ut i fri luft. Det skal vel være en røykbegrenser som begrenser drivstoffmengden dersom dette skjer, så den skal vel også gå litt dårligere enn forventet av dette.
Det skader vel ikke å justere ventiler nei. Er det tikke/klakke lyd?
Ang. bråk forresten, her kommer noen tanker som plutselig slo meg: Diesel har hatt en rivende utvikling de siste 10-30 årene, og diesel idag er ikke det det var når cx ble laget.

Idag er det mye mere behandlet, og er det mere raffinert og kostbart produkt. Det er for at det skal være mulig å lage motorer som slipper ut lite av alt. Et eksempel: På 80 tallet var det vanlig å blande paraffin inn i diesel når det var kaldt. Dette fungerer i og for seg ganske dårlig, fordi diesel skiller ut voks som tetter filteret når det blir kaldt, selv om det er halvblandet med parafin. Dessuten smører parafin dårligere, og vil drepe dagens dieselpumper. Derfor bruker man i dag additiver som hindrer voksing, og man beholder dermed også smøreegenskapene. Resultatet er at både gamle og nye dieselbiler starter kjempelett i kulde, fordi drivstoffet har blitt mye bedre.
Men det var dette med smøring jeg skulle frem til. Før var det mye svovel i diesel, og dette ble utnyttet for smøring i dieselpumpen, dysene, og OGSÅ ventilene. Svovelen "ble" også til sot etter forbrenning, som beskytter/smører ventilene. Dagens motorer utnytter ikke svovel for smøring (selv om de er helt avhengige av andre smøreegenskaper i drivstoffet).
Svovel er strengt forbudt i diesel idag, og jeg har lest om flere gamle dieselmotorer som har haverert over litt tid pg.a. dette. Selv om det ikke er helt samme sak kan det sammenliknes med å kjøre en bensinmotor laget for bly-bensin på bensin uten bly. Det kan være verdt å søke litt på nettet etter tips til hva man kan helle på tanken for å redusere slitasjen pg.a. manglende svovel. F.eks. ser man fra denne linken at de gamle bosch pumpene slites kjapt med dagens diesel: "
http://www.mbca.org/star-article/novemb ... ld-diesels". Det samme gjelder helt sikkert roto-diesel som brukes i cx. Det finnes sikkert noe smøremiddel å tilsette for pumpe og dyser, men ventilene vet jeg ikke, sikkert lurt å sjekke litt rundt.
-m