siste reis eller verdt å fikse? TRD -85

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: siste reis eller verdt å fikse? TRD -85

Post by Sturla »

Jeg har tenkt på ventiljustering før jeg gjorde alt dette, så det er nok på sin plass uansett. Men en ting om gangen. Jeg tror det er dieselpumpen som er "ustemt" og det må justeres, rettes opp først.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: siste reis eller verdt å fikse? TRD -85

Post by dagmatti »

Hei,

det Jon nevner med å fylle på litt totakstsolje tror jeg kan ha noe for seg på en såpass gammel motor. Jeg skal ikke si at den ikke kommer til å gå kjempelangt uten heller, men det er helt klart at dagens diesel gir de gamle motorene vesentlig mindre smøring av enkelte komponenter enn før. En litt artig side: http://www.trucktrend.com/features/0911 ... tive-test/. Disse har testet forbruket med en slant totaktolje tilsatt, og har funnet ut at de får igjen pengene og vel så det i lavere forbruk (7%, bør være langt over feilmarginene). De argumenterer noe med at "hydrogeneringen" for å fjerne svovel også tar vekk noe av energien; det tror jeg stemmer men jeg kan ikke skjønne at det skal forklare at ekstra olje tilsatt etterpå gir lavere forbruk. :) Uansett en liten kostnad.


-m
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: siste reis eller verdt å fikse? TRD -85

Post by Sturla »

Tak til Jon for tips - deg går å justere dieselpumpen noe - og det var det som skulle til, sannsynligvis var den gamle remmen strukket i frhold til den nye slik at tenning ble endret med ny rem. Nå gikk den fint og den kjentes som den fikk "drag i motoren" tilbake uten en sky av røyk - så jeg prøver videre herfra. Takk for gode tips - jeg tror jeg kmmer til å helle i noe totaktsolje også, det høres lurt ut.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: siste reis eller verdt å fikse? TRD -85

Post by hl »

Eg fekk voldsomt med svart røyk ved gasspådrag for nokre år sidan. Sette i nytt luftfilter og problemet vart heilt vekke.
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: siste reis eller verdt å fikse? TRD -85

Post by Sturla »

Selv om motoren går greit synes jeg det klakker litt mye. Den har også noe høyere snittemperatur ved kjøring enn tidligere. Jeg tenker derfor å flytte pumperemmen et hakk, og heller justere pumpen igjen etterpå. Når jeg nå justerte ved å vri pumpen vred jeg i retning radiatoren. Siden jeg vil videre i den retning må jeg flytte pumpehjulet ett hakk i motsatt retning vel?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: siste reis eller verdt å fikse? TRD -85

Post by dagmatti »

Hmm, hvor mange tenner er det på hjulet? Dvs, hvor mange grader er en tann?


-m
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: siste reis eller verdt å fikse? TRD -85

Post by Sturla »

Det viste seg at en tann i motsatt retning var riktig, nå lager motoren den samme lyd som tidligere, og det meste av kaklingen er borte. Bra. Men, denne diabolske bil har mer i vente. Tenkte legge på siste klunkende slitedel - høyre lenkearm til stab stag, slik at begge disse er nye. Det gamle poppet av greit, men hvorfor så vanskelig å sette på det nye? Ah, det er en ny variant - med fingjenget bolt øverst, og grovgjenget nederst - og jeg hadde byttet om selvsagt. Ser på de gamle jeg har tatt av - alle gjenger er make - grovgjenget. Nå er den vond å skru på, spørs om den må av igjen og gjenges opp.
- og, har oppdaget at høyre drivaksel - selve akslingen mellom indre og ytre ledd kan beveges ut og inn noe. Jeg går ut fra det skal være slik siden hjulet skal kunne gå opp og ned - det er jo den akslingen som har stått på bilen så lenge jeg har hatt den. Syntes det var litt mye bare.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: siste reis eller verdt å fikse? TRD -85

Post by dagmatti »

Sturla wrote:Det viste seg at en tann i motsatt retning var riktig, nå lager motoren den samme lyd som tidligere, og det meste av kaklingen er borte. Bra. Men, denne diabolske bil har mer i vente. Tenkte legge på siste klunkende slitedel - høyre lenkearm til stab stag, slik at begge disse er nye. Det gamle poppet av greit, men hvorfor så vanskelig å sette på det nye? Ah, det er en ny variant - med fingjenget bolt øverst, og grovgjenget nederst - og jeg hadde byttet om selvsagt. Ser på de gamle jeg har tatt av - alle gjenger er make - grovgjenget. Nå er den vond å skru på, spørs om den må av igjen og gjenges opp.
- og, har oppdaget at høyre drivaksel - selve akslingen mellom indre og ytre ledd kan beveges ut og inn noe. Jeg går ut fra det skal være slik siden hjulet skal kunne gå opp og ned - det er jo den akslingen som har stått på bilen så lenge jeg har hatt den. Syntes det var litt mye bare.

Det siste der, med at akslingen går mye, kan jeg tenke meg er riktig ihvertfall. Det med feil gjenger hørtes slitsomt ut... hvor mange varianter er det av dette? :oops:


-m
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: siste reis eller verdt å fikse? TRD -85

Post by Sturla »

Det var ikke bare forskjellig gjenget, men øverste bolt var også ca 6-7 mm kortere enn på lenkearmen jeg byttet ut - så jeg trodde først den ikke var helt på plass. Delen kom fra Franzose.de og var merket for CX 2.5. Det var ikke den HELT korte til tidlige Ur-cxer, jeg har en slik liggende om noen er interessert i en slik del.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply