Drivakselmansjett

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Drivakselmansjett

Post by olav48 »

Hadde bilen - CX T1 1986 - på verksted idag for en fix på eksosanlegget. Den hyggelige sveiseren kunne fortelle meg i ettertid at mansjetten på høyre side var gåen. Indre eller ytre? Han mente det var den inn mot gearkassa. Det skal jeg naturligvis finne ut, men ...

1. Er det noen erfaringer med mansjettene som leveres av autodeler.co.no ?
2. Er det å regne som en kurant jobb som hvilket som helst verksted kan gjøre (indre? ytre?)
3. Bør indre og ytre mansjett skiftes, når en først er i gang?
4. Jeg har 100 mil hjem, hvor kritisk er det å kjøre med defekt mansjett?

Olav
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Drivakselmansjett

Post by Sturla »

Om du skal gjøre det på verksted - be dem skifte alle fire samtidig.. så trenger du ikke tenke mer på det.
Alle verksted bør vel kunne gjøre det -men det er vel en tråd her med gode CX veksteder?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Drivakselmansjett

Post by jonsto »

Om du kan kjøre 100 mil kommer an på hvor ødelagt den er. Det som skjer er at greasen hives ut og støv, sand og vann kommer inn. Indre mansjettene bør skiftes av noen som har gjort sånt før. Er en utfordring å få stripset de.
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Drivakselmansjett

Post by olav48 »

Takk til Sturla og Jon!
Jeg ser det er ytre høyre som er gåen. De dyre, gode råd her er å skifte alle fire. Sikkert en god ide etter 180' km. Har begynt å søke etter leverandør, og det er kanskje ikke håpløst. Eventuelt finne universalmansjetter etter mål?
Har spurt noen lokale verksteder, men de anbefaler meg som vanlig å innkassere vrakpanten i stedet :evil:
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Drivakselmansjett

Post by jonsto »

Jeg bruker et verktøy som setter på mansjetten uten å ta av drivknuten eller tripoden. Bruker da mansjetter som er tilpasset dette verktøyet. Sist jeg kjøpte kostet de vel litt over 100 kroner stykket.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Drivakselmansjett

Post by mads »

Sånn tre-arma trykkluft-sak som "åpner" mansjetten så den går over fra enden?
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Drivakselmansjett

Post by rundgren »

mads wrote:Sånn tre-arma trykkluft-sak som "åpner" mansjetten så den går over fra enden?
Finnes vel delbare universalmansjetter også. Aldri helt forstått hvorfor ikke alle mansjetter funker på den måten - kørka å måtte demontere en halv forstilling for å bytte en gummibeskyttelse
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Drivakselmansjett

Post by dagmatti »

rundgren wrote:
mads wrote:Sånn tre-arma trykkluft-sak som "åpner" mansjetten så den går over fra enden?
Finnes vel delbare universalmansjetter også. Aldri helt forstått hvorfor ikke alle mansjetter funker på den måten - kørka å måtte demontere en halv forstilling for å bytte en gummibeskyttelse

Det finnes også en variant som du trer over drivknuten. Disse er veldig holdbare. På cx kan du demontere mutteren som holder hjullageret, samt nedre bærekule og endeleddet, så er det bare å tre ivei. :) Da har man selvsagt alerede demontert en god del, men man slipper drivknuten.


-m
Post Reply