Co justering på bil med cat

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Co justering på bil med cat

Post by dagmatti »

Hei,

Jeg så i en service bulletin at det er en topolig test connector ved batteriet som kan brukes for å lese ut lambdasonden direkte. Dette er jo fantastisk, men jeg klarer ikke å finne den i farta. Noen som vet hvor denne er og hvor den kommer fra?


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Co justering på bil med cat

Post by dagmatti »

Jeg fant dem, viste seg at konnektoren var ødelagt, så det var bare to løse ledninger. Lambda verdien var 0.6. Skal være 6.3. :) Justerte opp, men kommer ikke over rundt 4.5. Da er det vel enten en ødelagt sensor, eller lambdasonden i seg selv... ?


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Co justering på bil med cat

Post by tronde »

Hva slags sytem er det som gir flere volt på lambdasonden? Er signalet forsterket opp og glattet?

Vanligvis vil spenningen fra lambda svinge syklisk fra rundt 100-200mV og opp til ca. 900mV når reguleringen kommer i gang.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Co justering på bil med cat

Post by dagmatti »

Ja det er egentlig et godt spørsmål. Jeg tror dette må være et internt signal i ECU'en. Vil nesten tro det må være knyttet til avviket som ECU'en må påtrykke for å få rett lambda, altså egentlig det motsatte av det sonden gir ut. Det var i denne jeg fant informasjonen: http://www.citrotech.se/data/pdf/cx/sb/g0-87-04.pdf

I alle tilfeller så kjøpte jeg en ny lambdasonde på biltema idag. Jeg monterte den, og startet bilen. Da var verdien på pluggen 6.3 og ganske stabil! Fornøyd startet jeg å stripse fast kabler, men plutselig sank turtallet 50-100 rpm, og verdien sank til å veksle 4.5 til 5.3. Merkelig. Jeg forsøkte å justere skruen igjen, men nå kommer den igjen ikke over rundt 5.5. Altså høyere enn med den gamle sonden, men lavere enn den skal være. Tok en kjøretur, og den ble litt kjappere og litt glattere i overgangene nå! Den holder turtallet litt lengre når man slipper gassen og girer, og rykker overhodet ikke på motorbrems. Men måleverdien er altså ikke riktig...

Egentlig var jeg litt overrasket over at man kunne justere co via lamdasonden på tomgang, men når jeg ser plasseringen av sonden, rett og slett i sammenkoblingen mellom eksosrørene fra hver sylinder, ca 20 cm fra sylindrene, vil jeg tro den blir ganske varm kjapt og selv på tomgang. Det er også av typen med elektrisk varme.


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Co justering på bil med cat

Post by tronde »

Det står at lambda er utkoplet ved kald motor. Hva med #280 som er tempføler for tilskuddsluft? Det høres ut som noe tomgangsgreier. Det er vel separat luftmengdemåler her, så det er ikke beregnet luftmengde fra manifoldtrykk og temperatur som styrer forbrenningen slik som på f.eks. XM tct.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Co justering på bil med cat

Post by dagmatti »

Jeg skal måle fra kaldstart en gang og se hvordan forløpet er. Det kan godt hende den er 6.3 når den er kald, også endrer den seg til 5 når systemet oppfatter at den er varm og starter reguleringen. Det var det som fikk meg til å tro at det har med avviket å gjøre. Når den er kald bruker den ikke lambda informasjonen, og da bruker den bare en "konstant" 6.3 og informasjonen fra temperatursensoren og luftmengdemåleren til å beregne bensinmengden.

Jeg tror det er kun kjølevannssensoren 841 som brukes for å finne ut hvor varm motoren er. Har målt denne på kald motor, det ga 2800 ohm, som er ganske riktig. Nr. 280 mener jeg er et varmeelement som brukes sammen med varme fra motoren til å styre tilskuddsluft ved kald motor. Et mere moderne system har nok en motor eller elektronisk ventil som kan styre luftmengden basert på turtall, gasspådrag og temperatur. Her blir tomgangsturtallet litt mere "tilfeldig" når den er kald, men ventilen er tilpasset motoren (for ca 30 år siden).

Map sensor er nok en del mere nøyaktig enn "flappen" (LMM) som brukes i ljetronic, spesielt når flappen har gått +300k km, og også dersom man har luftlekkasjer. Men i og med at systemet har denne lambdasonden vil jeg tro den er noe mindre avhengig av flappen ved normal kjøring. Skulle gjerne likt å vite hvorfor målespenningen er 5 istedet for 6V. Kan det være at fjæra i LMM har blitt slappere med åra slik at den indikerer mere luft sugd inn enn det egentlig er?


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Co justering på bil med cat

Post by tronde »

Ja 280 må være varmeelement siden den er koplrt mellom jord og 12V.

Fant noe om LU jetronic på spansk. Det ser ut som om det er en bimetallstyrt ventil for tomgangsluft. Kan 280 være varmetråden som er vist der?

http://www.dacarsa.net/basic/divulgacio ... rrafo=2546

http://www.dacarsa.net/basic/divulgacio ... php?id=574
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Co justering på bil med cat

Post by dagmatti »

Spansk ja. :P Men ja, det er den der. Jeg hadde en luftlekkasje i den, de to halvdelene var i ferd med å ramle fra hverandre, men denne er 100% tett nå. Siden motoren går fint på tomgang når den er kald tror jeg ganske sikkert denne er ok. Den står innenfor LMM og kan kun sende luft forbi gass-spjeldet, så hvis den er tett får den ikke gjort noe ugang på blandingsforholdet. Ting som kan sabotere blandingen er vel:

LMM
Tempføler (er en i LMM også)
Luftlekkasje
Bensindyse
Bensintrykk
ECU

Er det noe glemt her? Kan tenningen i det heletatt endre lambdaverdiene på tomgang? Hvis den tenner veldig feil så kanskje? Men den har ikke veldig feil tenning.

LMM er sikkert slitt, så fjæra kan være slappere. Skal se om jeg får målt på tempføleren i LMM. Luftlekkasje tror jeg ikke det er lengre, men de kan jo være litt lumske. Bensindysene målte jeg på reodor vis ifjor høst, ved å koble dysene til målebegre og kjøre starteren i x antall sekunder. De doserer i det minste helt likt, men mengden kan jo fremdeles være litt feil. Turbomotorene med katalysator har 0.5 bar høyere trykk enn de uten. Vet ikke om dysene er like, men ingen av disse delene går om hverandre vil jeg tro.


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Co justering på bil med cat

Post by tronde »

Den kan være tett i kapslingen, men poenget er jo at den skal slippe til nok falsk luft for å holde tomgangen ved behov. Det er ikke gitt at den er tett internt, eller at den er stabil. Du sa at tomgangen plutselig falt? Det er samme problemet med moderne biler som har såkalt tomgangsmotor.

Den spanske siden sier at det skal være en ekstra dyse for kaldstart. Hvis noe svikter der, vil du jo få feil blanding.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Co justering på bil med cat

Post by dagmatti »

Hm, ja det er et poeng, tomgangen falt 50-100 rpm tror jeg, og kanskje pg.a. denne. Dette var jo mens den ble varmere, selv om det hadde gått en del minutter. Men ikke unormalt lavt turtall, 8-900 rpm, så det bør jo fremdeles ikke endre blandingsforholdet? Dessuten, hvis jeg åpner gass-spjeldet og kjører turtallet oppover mot 2-3000 ser jeg liten endring i måleverdien, den kommer ikke opp over 5. Så jeg lurer på om det må være ECU'en som går over fra open loop til closed loop med lambda sonden som endret turtallet?

Ekstra dyse er det i LU-1, LU-2 som denne har bruker ikke ekstra dyse for kaldstart.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Co justering på bil med cat

Post by dagmatti »

Da har jeg målt litt mere, også med kald motor og startet og stoppet flere ganger. Måleverdien er ganske nøyaktig 6.3 når motoren er kald, i flere minutter, men så slår den over til å bli lav. Med skikkelig varm motor har jeg startet og stoppet den flere ganger mens jeg har målt, og den er alltid 6.3 i 10-15 sekunder etter start, før den slår over. Så jeg tror ECU'en bruker 6.3 som "konstant" når den har startet, og etter en viss tid etter start, der tiden avhenger av motortemperatur, slår den over til å bruke lambdasonden. ECU'en lager tydligvis en "korrigert" konstant basert på dataene fra lambdaen.

Bensintrykket holdes riktig av en enkel ventil som sitter på railen. Denne ventilen har en slange fra manifolden, så bensintrykket korrigeres for trykket i manifolden. Jeg dro ut denne slangen mens jeg målte, og vips spratt måleverdien opp fra 4.8 til 6.3. Og veldig stabil også. Det er undertrykk på manifolden når motoren går på tomgang, så når jeg dro ut slangen steg trykket og bensinmengden, og måleverdien!

Nå ble jeg litt usikker på om denne slangen satt på rett plass, siden verdien tilfeldigvis ble akurat 6.3. Jeg slo av motoren og stakk inn og hentet Haynes for å sjekke. Da jeg kom ut igjen startet jeg motoren uten slangen, og nå stabiliserte den seg på 8-9V! Plugget inn slangen igjen, og da lå den lenge på 6.0, nå med slangen tilkoblet, før den har stabilisert seg etter en tid litt under 6. Begynner å lure på om det kan være en av slangene som har sugd falsk luft, eller om det er fiklingen med bensintrykk regulatoren som har gjort noe..... Slangene ser jo gode ut, så dette er litt merkelig, men.


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Co justering på bil med cat

Post by tronde »

Falsk luft kan vel snike seg inn mellom stuss og slange, og evt. mellom stuss og gods hvis den er presset inn i godset. Startgass på mistenkelige steder er vel trikset.

Har du sett denne?
http://www.tonybmw.co.uk/Downloads/Bosc ... ection.pdf

Står mye om div Bosch fra den tiden. Ser at LU-jet er nevnt, men så ikke LU2 i farta.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Co justering på bil med cat

Post by dagmatti »

Den der var ikke dum, veldig mye informasjon!


Det med startgass fungerer ikke så bra på så små lekkasjer er min erfaring (vet ikke om det kan ha med closed loop/lambda styring å gjøre?). Hvis jeg drar løs en liten slange og spruter startgass inn i den får jeg ikke noen merkbar endring i turtallet. Spruter jeg rett i luftfilteret derimot får jeg en ørliten endring, men det skal tydligvis mye til.


-m
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Co justering på bil med cat

Post by dagmatti »

Hmm, en litt merkelig sammenheng her:

Når jeg skrur skruen på LMM ut går måleverdiene på test pinnen opp. Jeg trodde ut skulle gi mere luft forbi flappen og derfor magrere blanding. Men drar jeg ut vacum slangen til bensinregulatoren går også måleverdien opp, selv om det skulle tilsi høyere bensintrykk og fetere blanding.

Er skruen på LMM motsatt av hva jeg trodde, slik at ut betyr fetere blanding?


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Co justering på bil med cat

Post by mads »

Ut (mot klokka) gir i hvert fall høyere tomgang på sånn cx med og uten snurrbo, men det regner jeg med du (og alle andre) visste...

Jeg prøver å henge med her, men innser nok min begrensning når det kommer il el-skjema og målinger.
Post Reply