Gearproblem - eller?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Gearproblem - eller?

Post by olav48 »

Kjørte nettopp en 1.ooo km's tur med bare gode lyder. Hadde en grusom nedkjøring til et feriested - så bratt at den knapt holdt på grusen - og tilsvarende bakkestarter for hver sauegrind på hjemveien. Clutchen holdt, tror jeg!
Men på normale veier etterpå innbiller jeg meg at gearskiftene ikke går slik de pleide. 5-eren må dyttes litt ekstra, og reversen snepper ikke på plass slik den skal. Jeg har sjekka alle tilgjengelige gearspaker m/overføringer, og kan ikke se noe gærent.
Jeg har nytt øvre motorfeste, men de nedre er vel litt slitne ... etter 180.000 km :(
Håper forumets folk har noen greie tanker om dette ... :)
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Gearproblem - eller?

Post by dagmatti »

Hey,

merker du ca samme på 3. og 5. gir?


-m
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Gearproblem - eller?

Post by olav48 »

Merker forandring best på reversen og 5te, men har ikke gjort noen systematisk analyse.
Et lyst hode mente at det kunne være clutch-vaieren som hadde fått seg en strekk, og må etterjusteres. Det kan jo være lurt uansett :)
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Gearproblem - eller?

Post by olav48 »

Fikk låne et øyeblikk av Helge på siste lagerdag, og fikk et kvalifisert tips om at problemet lå i gearoverføringen ved gearspaken. Han mente at den uoriginale gearspaken i lakkert teak måtte være årsaken, men det ble vi ikke enige om :?
En prat med Jochen på CX-basis ga umiddelbart støtte for gearoverføringen, og han solgte meg straks et gearchange shaft seat, da han mente at dette var en kjent slitedel på alle CX'er :!:
Da kan det vise seg at problemet er løst, inntil et besøk hos Lasse på Jevnaker eventuelt måtte vise noe annet.
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Gearproblem - eller?

Post by dagmatti »

Jeg tror egentlig jeg merker noe liknende, du må komme tilbake med oppdatering her. :)


-m
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Gearproblem - eller?

Post by olav48 »

Lærte mange nye ord fra Lasse i dag, etter en kamp mot all iboende jævelskap en CX kan oppvise.
Hadde anskaffet ny del fra CX Basis - gearchange shaft seat - for en overkommelig pris. Den defekte delen var moderat til gjenstridig å få ut, men å få den nye på plass viste seg å være umulig :evil: Enten fikk du a) delen på plass på kula i enden av staget, eller b) på plass i sokkelen. Ikke begge deler, som det må være :evil: :evil: Delene var etter alle mål å dømme identiske, se bilde.
Dersom noen i dette universet har gjort denne jobben, eller har tips om fremgangsmåte - skrik ut! :idea: :idea:
Attachments
Gear seat IMG_20161025_172421 – Kopi kompr.jpg
Gear seat IMG_20161025_172421 – Kopi kompr.jpg (11.42 KiB) Viewed 3914 times
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Gearproblem - eller?

Post by dagmatti »

Har du et bilde av delen mens den sitter på bilen? Jeg er ikke 100% sikker på hvor det er; er det rett under girstanga?


-m
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Gearproblem - eller?

Post by olav48 »

No way - jeg kan ikke gjenskape før-tilstand, nei :)
The good news er at Jochen i CX Basis beroliger meg med at skiftet skal være en enkel (!) affære ved å ta det innenfra, altså fjerne girspaken/plata og gjøre byttet derfra :o Og så - etter at jobben er gjort - skal jeg mobbe Lasse litt - han som brukte opp alle sine bannord pluss noen nye - ved å angripe saken nedenfra :D
Da utsetter jeg salget av la voiture ennå en gang :lol:

Sluttrapport følger!
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Gearproblem - eller?

Post by dagmatti »

hehe. høres mye hyggeligere ut å jobbe ovenfra ja. :)

Hva kostet herligheten forresten? Jeg synes de symptomene kan minne litt om hva jeg opplever.


-m
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Gearproblem - eller?

Post by olav48 »

Jeg skal ikke diskutere jobbing ovenfra eller nedenfra - denslags tilhører privatlivet :lol:

Plastdingsen kostet EUR 17,50, og ved innkjøp av et motorfeste type kjekt å ha, unngikk jeg ekstragebyr for minimumsfaktura :!:
Men prisen for to timers banning må jeg bare avskrive :evil: :evil:

Jeg har ikke utført monteringen ennå, men den virker tilsynelatende kurant :?:
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
olav48
Posts: 59
Joined: Fri 01 Aug, 2014 13:10

Re: Gearproblem - eller?

Post by olav48 »

Jeg tror egentlig jeg merker noe liknende, du må komme tilbake med oppdatering her. :)
Ja, nå har vår mann på Vestby montert inn den nye foringen, en jobb han ikke kunne huske å ha gjort før :) Han trakk fra litt læregutt-tid, og jeg betalte for de resterende to timene. Jobben må nok gjøres nedenfra ja, etter fjerning av oljefilter og sånt snask. Det store gearstaget som går frem over traversen måtte tas ut før å få foringen på plass. Foringen som leveres fra CX Basis i dag er stivere og mer solid enn den originale. Bedre kvalitet, men mer jobbigt. Øivind hadde ikke flere bannord på lager, sa han, etter et liv med CX på bukken.
Den gamle Madame ble stram og fin i sjaltingene - det skal hun ha :lol:
CX T1 86 i dag - rustfri og moderne EMS-anlegg
CX T2 87 solgt - rusten og sprek
CX 25 GTI 84 totalhavarert - føreren overlevde
ID19, DS20 og DS21 R.I.P.
Servicebil Berlingo 2014
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Gearproblem - eller?

Post by mads »

olav48 wrote:Ja, nå har vår mann på Vestby montert inn den nye foringen, en jobb han ikke kunne huske å ha gjort før
Se-se.. Det gjelder å vite hvor man skal, årtier under CX hjelper fælt! :) Spørs om de fleste CX'er slutta å komme på verksted i betydelig yngre alder enn din er nå. Dermed blir det andre reparasjoner som må til etter hvert.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Gearproblem - eller?

Post by dagmatti »

Hehe, men bra jobba å få den på plass da! Men nå ble jeg usikker på hvilken foring dette er, er det rett under girspaken, eller er det lengre fremme?

Og hvordan ble giringene - kun "en" posisjon fremover - på fremover girene?


-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Gearproblem - eller?

Post by jonsto »

Si meg, snakker du om der gearakselen fra gearstanga er festet på den saken som sitter fastskrudd i ramma og overfører bevegelsen til de to armene som går bort på gearboksen? Hvis den må skrues ut mens motoren sitter i så skjønner jeg behovet for banneord. Eller navnet på "ukjente profeter" som jeg gjerne kaller det. ;-) :-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Gearproblem - eller?

Post by dagmatti »

haha, høres ut som det er den ja! Den må altså taes nedenfra da skjønner jeg. :)

-m
Post Reply