Juksemansjetter

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Juksemansjetter

Post by Citroencx »

Jeg har bytta mansjetter på akslingen mot hjulet bare for å oppdage at den andre røk etter 14 dager. Jada jeg vet man skal bytte begge!

Men nå røk de på andre siden også. Har ikke lyst til å mekke mer en høyst nødvendig akkurat nå. Jva med de pålimte juksemasjettene? Er det noen som har erfaring med de? Varer de mer en 3 uker?

Hva med å lage nye av kraftig seilduk som holder. Kevlar er jo vanvittig sterkt. Bare å sy sammen?

Johs.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jva med de pålimte juksemasjettene? Er det noen som har erfaring med de?
Funker en stund, men er man virkelig nøye med liming og slikt så kan de holde lenge!
Hva med å lage nye av kraftig seilduk som holder. Kevlar er jo vanvittig sterkt. Bare å sy sammen?
Poenget er vel å holde vann/skitt ute, og fett inne, så ......
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

pål wrote:
Jva med de pålimte juksemasjettene? Er det noen som har erfaring med de?
Funker en stund, men er man virkelig nøye med liming og slikt så kan de holde lenge!
Hva med å lage nye av kraftig seilduk som holder. Kevlar er jo vanvittig sterkt. Bare å sy sammen?
Poenget er vel å holde vann/skitt ute, og fett inne, så ......
Mekke bil med nål og tråd? :D :D :D

Hvis ikke det er "daering to be diffferent" så vet ikke jeg.

Må tenke litt på den der. Det er jo snakk om å forbedre ting.
Å sy sammen en slik tar ikke lang tid og man sparer demontering.
Materialkostnader kanskje 30,-?

Må testes. Trolig er det formen som blir det svake ledd. Den roterer jo så det kan bli vibrasjoner mm.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Kjenner ikke til nevnte material , men en viss fare for at det blir "tygd" istykker om det ikke holder seg unna de bevegelige deler i knuta!
har masse Citroèn:-)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

pål wrote:Kjenner ikke til nevnte material , men en viss fare for at det blir "tygd" istykker om det ikke holder seg unna de bevegelige deler i knuta!
Kevlar er vanvittig strekt. Brukes i seil.
Det er et ganske stivt materiale så jeg tor ikke det vil legge sig inn i noen bevegelige deler.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Høres glimrende ut , må høre hvordan det går! :D
har masse Citroèn:-)
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

Jeg ville brukt kevlar smurt med teflon. *hint hint*
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Citroencx wrote:Kevlar er vanvittig strekt. Brukes i seil.
Jo der er vannvittig stekt i segl! Men det er samtidig veldig skjørt. Hver gang man bretter et segl så ødelegger man litt faktisk. Man skal helst ikke la det blaffre for my i vinden, osv....

Tror ikke kevlar, carbon, spektra og liknede kan noe for seg til en mansjett... Carbon/kevlar panser og skjemer til å lette en CX derimot... :lol: :lol:
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »


Jo der er vannvittig stekt i segl! Men det er samtidig veldig skjørt. Hver gang man bretter et segl så ødelegger man litt faktisk. Man skal helst ikke la det blaffre for my i vinden, osv....

Tror ikke kevlar, carbon, spektra og liknede kan noe for seg til en mansjett... Carbon/kevlar panser og skjemer til å lette en CX derimot... :lol: :lol:
-------------

OK kanskje man skal forsøke lærmansjetter. Man brukte jo det i gamle dager. Eller kanskje det finnes annet materiale som egner seg? Poenget er at man slipper å ta av akslingene. Jeg skjønner ikke at det ikke er ,ulig å lage an erstatning som holder nesten like bra som originalen.
s.bjelke
Posts: 932
Joined: Tue 24 Feb, 2004 20:33
Location: Oslo

Post by s.bjelke »

hvis de lages riktig er kevlar helt fint det. Poenget er at kevlar ikke skal brettes "mot seg selv". Altså det er bare å lage søm og "brett" der man vet at det vil brette seg. da holder det i evigheter.
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

s.bjelke wrote: Altså det er bare å lage søm og "brett" der man vet at det vil brette seg. da holder det i evigheter.
Det er her problemet ligger tror jeg. Med luftstrømningene og rotasjonshastigheten rundt drivakselene tror jeg at den vil brette seg mot akselen i fremkanten. Kan være jeg tar feil...
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

CarlT wrote:
s.bjelke wrote: Altså det er bare å lage søm og "brett" der man vet at det vil brette seg. da holder det i evigheter.
Det er her problemet ligger tror jeg. Med luftstrømningene og rotasjonshastigheten rundt drivakselene tror jeg at den vil brette seg mot akselen i fremkanten. Kan være jeg tar feil...
Sentifugalkraften vil holde den unna akslingen.
Utfordringen blir avbalanseringen. At den ikke buler ut mer på en side en på den andre. - Det er et spennende eksperiment men jeg gir meg selv ikke mere en realistiske 20% på at det vil lykkes. Lykkes det og mansjetten holder så har man vunnet mye.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det finnes faktisk et verktøy for å sette på belger ("mansjetter") over drivknuten. Men vet ikke om det klarer så store knuter som våre. Er heller ikke sikker på om det må være spesialmansjetter. Skal prøve å undersøke.
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

jonsto wrote:Det finnes faktisk et verktøy for å sette på belger ("mansjetter") over drivknuten. Men vet ikke om det klarer så store knuter som våre. Er heller ikke sikker på om det må være spesialmansjetter. Skal prøve å undersøke.
Mvh
Spennende... aldri hørt om det.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ser slik ut.
Image
Mvh
Post Reply