Dårlig start-turtall når veldig varm

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Dårlig start-turtall når veldig varm

Post by dagmatti »

En dag i april var jeg ute og kjørte med 78 modellen, dette var en veldig varmt dag og jeg kjørte noen mil i kø og noen mil på motorvei, med en del last på hengeren. Vi stoppet for å handle litt, og da vi stoppet var motoren skikkelig varm; ikke for varm men kjøleviftene gikk. Etter 10 minutter handling ville ikke bilen starte; motoren trakk utrolig tregt rundt.

Etter en 5 minutters tid med panseret åpent fant vi noen som kunne gi oss strøm med startkabler, og da startet den tvert, null problem. Så jeg tenkte ikke så mye over dette, kjøpte nytt batteri, og bilen har fungert som vanlig siden. Men ikveld opplevde jeg nesten det samme, med det nye batteriet. Nå startet den på 2-3 omdreininger, men de gikk veldig tregt.

Det kan være startmotoren, eller tilkoblingen til den som har noe trøbbel, men åpenbart kun når den er varm. Men jeg funderer på om det kan være sentrifugalvektene i fordeleren som henger litt og gir den for mye fortenning.

Men er det noen som har opplevd liknende med sine antikke cx'er? :)


-m
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: Dårlig start-turtall når veldig varm

Post by reflex1984 »

Da jeg overtok og pustet liv i min 77-modell så gikk starteren veldig ujevnt og egentlig tregt rundt. Byttet batteri og det var bedre mtp. at det gamle batteriet var dårlig, men fortsatt ujevnt og litt tregt. Men nå, etter en del bruk, så kinner den mye mer hissig og jevnt.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Dårlig start-turtall når veldig varm

Post by dagmatti »

Hmm.. men jeg bruker min ganske ofte egentlig, dessuten trekker den veldig friskt rundt når den er kald.

Men idag har jeg sett litt på kablene. Jordkabelen fra batteriet til girkassa er litt irrete faktisk, og jeg mistenker at det er irr oppover isolasjonen, så den må nok byttes. Pusset den litt, og tror det ble noe bedre, men fremdeles ikke bra. Dette kan også være koblingen på startmotoren, men den kommer jeg ikke til uten å ta løs varmeskjoldet ser det ut til, det får bli en annen dag.

Idag byttet jeg stift, fordelerlokk, rotor, kondensator og coil (biltema coilen med balastmotstand), pluss at jeg satte på en elektronisk tenningsmodul: http://www.simonbbc.com/electronic_igni ... ier_module

Det virker som det gjorde mye for starting når den er varm. Før har den måtte kime noen runder og gjerne med litt gass for å tenne, men nå smeller den på første omdreining; derfor er det også litt vanskeligere å sammenlikne turtallet til startmotoren. :D Lurer på om det ble litt mindre vibrasjoner på tomgang også.

Den gamle coilen har balastmotstand. Det virker som det fungerer slik at coilen vanligvis får strøm via motstanden, også er det en rød ledning som kobler seg rett på coilen, og jeg tror denne skal gi strøm mens startmotoren går. Jeg forsøkte å starte bilen med kun den røde, men det gikk ikke, så jeg tror denne funksjonen ikke fungerer! Er det kanskje et rele som har dødd, noen som vet hvor denne kommer fra?


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Dårlig start-turtall når veldig varm

Post by mads »

dagmatti wrote:Den gamle coilen har balastmotstand. Det virker som det fungerer slik at coilen vanligvis får strøm via motstanden, også er det en rød ledning som kobler seg rett på coilen, og jeg tror denne skal gi strøm mens startmotoren går. Jeg forsøkte å starte bilen med kun den røde, men det gikk ikke, så jeg tror denne funksjonen ikke fungerer! Er det kanskje et rele som har dødd, noen som vet hvor denne kommer fra?
Det stemmer, i drift går spolen via en motstand (spenningsdeler) og altså på redusert spenning fra batteri. Under start går den direkte på batterispenning, som er noe lavere når startmotor drar maskinen. Man bygger altså tenning som skal fungere under start og så mikker man til så det ikke går fløyten (så fort..) i drift.

Erfaringer fra '79 2400 super. Akkurat hva som var koblet hvor vet jeg ikke og det var sikkert et rele en plass.

Det med treg start på veldig varm motor har jeg tenkt at dels er batteri og kabler som ikke er helt seg selv med temperaturen og at varm bensin ikke tenner like lett som kald siden de lette komponenter damper bort før de kommer inn i maskinen. Og ok, det er nok mer vanskelig start enn treg startmotor jeg har i hodet. Glo-varm forgasser-motor kan skyte litt hit og dit.. :-/
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Dårlig start-turtall når veldig varm

Post by dagmatti »

Idag ble det mekkedag!

Gikk ut og startet med å demontere varmskjoldet til startmotoren. Demonterte den fete kabelen fra batteriet og den lille til dynamoen. Og den lille fra solenoiden til selve starteren, og de to mutterene som holder dekselet på starteren. Da kom jo jammen børstene og alt ut! Jeg byttet disse børstene i 1999, men kunne ikke huske at de faktisk kan byttes uten å demontere starteren. :)

Renset litt og smurte litt, og pusset alle kontaktflater med sandpapir. Tok en testtur, og det virker som den nå trekker veldig kjapt når den er varm! Nå er det ikke alt for varmt ute ikveld, så generalprøven får komme senere, men det ser lovende ut ja. :)


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Dårlig start-turtall når veldig varm

Post by mads »

Se det! Varmekabler og strømkabler er ikke helt det samme, nei. Og strømkabler har det med å bli varmekabler med tiden .. har jeg latt meg fortelle ;-/
Post Reply