Trøbbel med E10 på gammel bil...

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Trøbbel med E10 på gammel bil...

Post by dagmatti »

Det har gått meg litt hus forbi, men i år har bensinstasjonene startet å selge 95 oktan med 10% etanol: https://www.google.no/url?sa=t&source=w ... FW&ampcf=1 Før fylte jeg alltid 98 oktan, men har noen ganger fylt 95 de siste årene. Den har hatt 5% etanol I flere år, men det har gått greit. Den nye 10% versjonen går imidlertid ikke bra. Bilen er tungstartet kald, og enda værre når den er skikkelig varm. Problemet er at kokepunktet er lavere, så man får gassbobler i slanger og forgasser. Etanol løser vann, så legeringer ruster også. Og etter et par måneder på tanken skiller etanol en seg ut, og den resterende bensinen får gjerne bare rundt 80 oktan. :o Enn så lenge er det meste av 98 oktan uten etanol, så nå må jeg definitivt tilbake på det.... Noen andre med forgasser som har liknende erfaring?


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Trøbbel med E10 på gammel bil...

Post by tronde »

Det er i alle fall et kjent problem i Tyskland som har hatt etanolinnblanding en stund. I tillegg løser etanolen opp zink i messing, så det kan bli litt "gøy" der også. Jeg vet at det skal finnes noe preserverings-lurium som funker å helle på tanken, men har ikke festet meg med detaljene. Det er uansett regnet som gunstig å tømme tanken før vinteropplag.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Trøbbel med E10 på gammel bil...

Post by dagmatti »

Det virker som motoren har litt mindre effekt og drar litt ujevnt, men hovedproblemene er egentlig start fra helt kald og helt varm.

Når den er helt kald virker det som etanol en er vanskelig å få fyr på. Forståelig med tanke på at etanol ikke fordamper like lett.

Når det er helt varm er problemet at blandingen av etanol og bensin tilsammen fordamper lett. Høres selvmotsigende ut. Men E10 damper lettere enn vanlig bensin, og dermed koker den lettere. Men mulig den også skiller seg litt, og at det er grunnen til problemene med kaldstart?

Hadde på 20 liter 98 I går, og den ble bedre... :)


-m
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Trøbbel med E10 på gammel bil...

Post by mads »

Og spriten løser opp bensinslanger av gummi. Og dermed sikkert også pakninger. Herlig :(
Jeg har heller ikke fått med meg tullet, men det forklarer noe undring her. I gamledager(tm) gikk det fint med CX 2400 med gasser og 95 oktan, først i kø om sommeren ble det litt harking. Nå fnyser Visa'n av meg rett som det er på 95 selv om den har bedre kontroll på tenning og jeg har derfor vekslet mellom 95/98.

F..n ta "utviklingen" :evil:
wiggo
Posts: 104
Joined: Wed 08 Nov, 2006 12:36
Location: Fredrikstad

Re: Trøbbel med E10 på gammel bil...

Post by wiggo »

På bil fra nabolandet i syd-øst ble det problem allerede med 5% i 95 oktan'en. Stort sett grei å starte kald, men alltid damplås ved varmstart.
Løsning: 98 + 4mm varmeisolerende pakning fra MISAB mellom innsug og forgasser. Funker - iallfall inntil videre... :roll:
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Trøbbel med E10 på gammel bil...

Post by mads »

To tanker med 98 på Visa 11re nå og jeg har ikke hatt antydning til hark eller host. Ikke helt vitenskap det her, men det går nok den veien videre.

Ok, så er tenning ikke kompensert for 95/98 oktan, det har noe å si. Jeg trodde mest det gjaldt knitring (innledning til tenningsbank) med varm motor, høy last og moderat/lavt turtall. En kjent kombinasjon, spesielt om sommeren i hine hårde når bil kom fra service med tenning høyt nok til å holde (nesten) til neste service :)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Trøbbel med E10 på gammel bil...

Post by dagmatti »

Hmm, det med varmeisolerende pakning under forgasser er ikke så dumt tror jeg. Hvor får man tak i passende pakning, og hva slags pakning er best?

Ellers ingen tvil om at min cx går bedre med 98 (uten etanol). Det bør vel være mindre problem med tenningsbank med 98 oktan, så mindre følsom på riktig tenning, i teorien kan man vel da få ut litt mere effekt uten banking.

Jeg har en gammel Yamaha 2-takt båtmotor og var ute med den i helga. Nå fikk den 98, og det var forskjell ja! Lettere start og hørbart høyere turtall på full gass. :)


-m
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Trøbbel med E10 på gammel bil...

Post by tronde »

Jeg trodde nesten alle "moderne" forgassermotorer hadde varmeisolerende spacer under foten, men kanskje ikke bestandig. Min CX20 hadde det i hvertfall fra fabrikk. Søk etter "carburettor spacer" plus forgassertype på ebay og se om det finnes noe ferdig som passer.

De er typisk laget av noe som likner bakelitt selv om det sikkert er noe annet. Det var ofte problemer med at det kom falsk luft i anleggsflatene, så det kan være at noen løste det problemet en gang i tiden, og kastet spaceren til fordel for vanlig pakning.

Det var også mange som satte opp et varmeskjold av en passende metallplate så forgasseren fikk mindre strålevarme hvis det var et problem.
wiggo
Posts: 104
Joined: Wed 08 Nov, 2006 12:36
Location: Fredrikstad

Re: Trøbbel med E10 på gammel bil...

Post by wiggo »

dagmatti wrote:Hmm, det med varmeisolerende pakning under forgasser er ikke så dumt tror jeg. Hvor får man tak i passende pakning, og hva slags pakning er best?

-m
Jeg kjøpte ferdig pakning her
https://www.misab.se/
Post Reply