Spissing

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Hva med syltelabber når det snart er Jul. :D
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Citrusen wrote:Hva med syltelabber når det snart er Jul. :D
For et par år siden hadde vi en lengre ferie reise med CXen. Siden å kjøre en CX er mer behagelig en å sitte på en cafe kjøpte vi aluminiumsfolie. Stoppet ved en butikk og kjøpte råvarar. Pakket de inn i aluminiumsfolie som vi anrettet oppå motoblokka. 40 Minutter og 50 kilometer senere var det bare å forsyne seg med alskens delikatesser. 80 grader er ikke all verden så vi spekulerer i en løsning med beholder ved manifolden. Men det får bli et annet år. Hmm grønsaker ved manifold. Pølser og fisk ved blokka.

Jeg skal love deg Tyskerene og de andre på rasteplassen glodde da vi åpnet panseret på doningen (som var sirlig oppred med seng bak) og forsynte oss av maten under panseret. Hengte opp gardinene og tok middagsluren :)

CX gal? Muligens...

:))
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Citroencx wrote:CX gal? Muligens...

:))
Da er våre antagelser bekreftet.... :lol: :lol: :lol:
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

CarlT wrote:
Citroencx wrote:CX gal? Muligens...

:))
Da er våre antagelser bekreftet.... :lol: :lol: :lol:
Jo men jeg er sikker på at en ny termostat med ca 85 graders åpning vil gi to ting. Bedre og hurtigere tilberedelse av maten. og bedre varme innendørs om vinterne.

men jeg tør bare ikke, Har ikke hørt om noen som har gjort det og hvis alternativet er å kjøre med finnlandshette eller å ødlegge hjertet på CXen (motoren) så velger jeg finnlandshetta om vinteren og drive in MacDonalds om sommeren.

Noen som VET og som er HELT sikker på at man kan øke temperaturen?
Jeg mener.... Denne termoststen sitter jo i CXene endten man er i Iraq ellr Sahara eller Grønnland eller Svalbard.

Når jeg presser bilen kryper den opp mot 83 om sommeren. Men da snakker vi om pressing. Og med 3000 kilo på kroken (jada JEG VET det er forbudt og at jeg kan bli avskiltet miste lappen og bli henrettet på stedet og fratatt all rett til inntekt i mange år og det vil stå i nyhetene og de vil forfølge meg og frata meg alle borgerrettigheter... :( ) med en slik last og med fullt pådrag 3200 RPM fullt turbotrykk på vei over fjellet da først blir den varm og ved 92 grader så starter viftene og alt roer seg igjen.

Men hvis man tøfler frem og tilbake på jobb på glatte vinterveier......
Kan man ikke jukse litt med annen termoststat for å få litt mere guffe til varmeapparatet? For eksempel en termostst som åpner ved 86 - 87 grader eller noe? eller i det minste 85?

Noen her som her sikker på at det ikke er skadelig og øker slitasjen?
Eller noen som har synspunkter?

Jeg har en fungerende diesel webasto men mangler fødepumpa.
Her kunne man jukset litt men jeg aner ikke hvilket trykk den skal levere.
Det er vel en dyse et sted inne i denne og den skal vel ha en del.
Og ny pumpe har jeg ikke giddet å skjekke prisen på engang.
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Citroencx wrote: Kan man ikke jukse litt med annen termoststat for å få litt mere guffe til varmeapparatet? For eksempel en termostst som åpner ved 86 - 87 grader eller noe? eller i det minste 85?

Noen her som her sikker på at det ikke er skadelig og øker slitasjen?
Eller noen som har synspunkter?

Hmm Jeg installerte en ny Termostat på Onsdag i forrige uke og den stod det 86 grader på. Dette var en orginal CX del. Varme apperatet er fremdeles ikke noe å skryte av, men TRS'n med forgasser sviver mye bedre eller at jeg byttet.
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Citroencx wrote:(jada JEG VET det er forbudt og at jeg kan bli avskiltet miste lappen og bli henrettet på stedet og fratatt all rett til inntekt i mange år og det vil stå i nyhetene og de vil forfølge meg og frata meg alle borgerrettigheter... :( )
HAHAHAHAHAHAH :lol: :lol: :lol:
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

CarlT wrote:
Hmm Jeg installerte en ny Termostat på Onsdag i forrige uke og den stod det 86 grader på. Dette var en orginal CX del. Varme apperatet er fremdeles ikke noe å skryte av, men TRS'n med forgasser sviver mye bedre eller at jeg byttet.
Jo men det er TRS da...

Jeg har en driftstemperatur på 78 grader om vinteren.
Får man 10 grader lavere temperatur på varmeappartet merker man det.

:?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Jeg tror uansett det er noe galt, ingen av mine biler har forskjellig temperatur sommer og vinter.



-mattis
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote:Hei!

Jeg tror uansett det er noe galt, ingen av mine biler har forskjellig temperatur sommer og vinter.



-mattis
Det kommer litt av hvor du bor?
I minus 30 grader bør det være en antydning til lavere temp en i pluss 30?
Eller?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!


Tja... jeg kjører en tur eller to i nesten minus 30 hver vinter. Enda ikke testet med trd'en, men ingen forskjell i pluss 25 og minus 10 med den ihvertfall. Minus 30 får vi ta senere i år, eller utpå nyåret. :D

Men det virker som om trd'en blir en smule senere varm enn bensinbilene, samt en morsom effekt. Temperaturen stiger til 83 grader, så synker den til ca. 80 grader, for så å gå opp til 83 igjen. Tror temperaturen faller litt når termostaten (brå) åpner.



-mattis
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote:Hei!


Tja... jeg kjører en tur eller to i nesten minus 30 hver vinter. Enda ikke testet med trd'en, men ingen forskjell i pluss 25 og minus 10 med den ihvertfall. Minus 30 får vi ta senere i år, eller utpå nyåret. :D

Men det virker som om trd'en blir en smule senere varm enn bensinbilene, samt en morsom effekt. Temperaturen stiger til 83 grader, så synker den til ca. 80 grader, for så å gå opp til 83 igjen. Tror temperaturen faller litt når termostaten (brå) åpner.



-mattis
Det var da som bare.... da er det noe feil med min.

Skal sjekke termostaten.... Får skru av den på hjelpemotoren bruke kasserollemetoden og steketermometer.
Merkelig med kvinner forresten. De har liksom ikke noe sans for maskindeler på kjøkkenbenken. Kan dere skjønne det?

:P
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Kvinner er enkle... det er det som gjør de så kompliserte... øhhh. :D:D


-mattis
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Citroencx wrote: Merkelig med kvinner forresten. De har liksom ikke noe sans for maskindeler på kjøkkenbenken. Kan dere skjønne det?

:P
ville du hatt steke os i garasjen kanskje...hæ :o ?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

dagmatti wrote:Kvinner er enkle... det er det som gjør de så kompliserte... øhhh. :D:D


-mattis
Tør ikke bevege meg inpå det der der emnet engang. Skummelt.
Tok ut termostaten fra den gamle motoren den har inskripsjonen 4-86
CALORSTAT - så et annet sted står det 86. Og så et nummer som er uleselig - V 6947 muligens.

Ut av dette så er det en 86 graders termoststat. Skrudd ut av en Diesel Turbo 1.

Skal skal ikke......
SKAL!
Jeg bytter.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

en annen måte å få opp varmen på kalde vinter dager er å legge papplate i grillen og koble ut vifta. Har gjort dette selv når jeg har kjørt over østerdalen midtvinters i 20 minus, det har fungert bra men forutsetningen er at man holder et øye på tempraturmåleren.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply