Tips ved skifting av svingarmslager.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Tips ved skifting av svingarmslager.

Post by jonsto »

En av de vaneligste og i enkelte tilfeller "jævligste" jobbene er skifting av svingarmslager. Men etter å ha skiftet en 10 - 15 stykker av dem har jeg lært meg en del "tjuvtriks". Disse kan det være en idè å dele med dere slik at dere ikke må gjøre de samme erfaringene som jeg. :wink: Denne opperasjonen har vært med å utvikle mitt ordforråd av ukjente profeter. :oops: :roll: :evil:
Før du setter i gang bør du ha et reserve bremserør for hånden. Du må ha tilgang på et sveiseapparat ( helst et trådapparat, MIG) og et gassapparat eller en propanvarmer. Etter å ha fjærnet bremsecalipper, bremseskive og helst også bremseskjoldet begynner morroa. Nå skal du ta ut de to boltene som holder stab. staget. De er fingjenget (1,25 stigning) og kan sitte noe aldeles for jæ...... Gjør de det må du først prøve å varme rundt dem. Varm MYE. Aluminiumen utvider seg mer enn stål så det gjør ikke noe om bolten blir varm. Klarer du enda ikke å få dem ut er det bare å prøve å knekke dem eller kappe dem. Hvordan du da får dem ut tar vi til slutt. Så skrur du av mutteren på den store bolten som holder arma. I 9 av 10 tilfeller går det greit å få ut denne. Sitter den fast er det bare å kutte. Nå kan du ta ut svingarma. Etter å ha demontert lagrene med simmeringer og simmeringholdere er det tid for å ta ut ytterskåla. Ta sveiseapparatet og sveis en fire fem larver rundt inne i skåla. Varmespenningen og krympeefekten gjør at den trekker seg såpass sammen at den "nesten" ramler ut av seg selv. Gjør den ikke det bruk en dor og sett denne mot de sveiselarvene du laget og slå den ut. Før du setter inn igjen nye lagerskåler må du montere smørenippel!
Har du brekt de boltene som holder stab staget gjør du følgende: Slip enden av bolten. (Har den knekt litt ned i gosset, som den pleier, er ei lita slipemaskin god og ha) Ta ei stor stoppskive med hull litt mindre enn bolten og sveis den godt fast til bolten. (Sitter bolten nede i gosset slår du skiva litt U formet med en kulehammer) Sveis fast ei mutter på stoppskiva. Alt dette varmearbeidet gjør at det nå som regel går greit å skru ut boltenden(e). Blir det mye varming kan det lønne seg å ta ut bakhjulslageret først. Da får du kontrolert, rengjort og smurt opp dette også. Har du muligheten til å friske opp gjengene i arma før du setter sammen igjen er dette en ubetinget fordel. Når du setter sammen igjen, ikke sett i en skrue uten at du har smurt den. Personelig bruker jeg "Copaslip", men grafittgrease er vel minst like bra.
Har jeg glemt noe, eller noen har spørsmål, send meg en mail så skal jeg svare så godt jeg kan.
Lykke til.
Noen små opplysninger til slutt. Saloon har samme lager fram og bak. Dette er det samme som fram på Break. Det heter BCAB 326332 B. Simmeringen har Citroën delenr. 5428320.
Lageret bak på Break leveres delt. Yttre ringen har nr. KLM 12711, og lagret har nr. KLM 12749. Simmeringen har Citroën delenr. 26126959. For ordens skyld, man trenger to lager pr. svingarm. :D
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Bra beskrivelse. Det går også greit å kappe den gamle lagerbanen med en "dremel" el. l. med kappskive på.
For øvrig,
De har rimelige "sett" lager/bolt/leier/pakn for bærearm hos GSF car parts, http://www.gsfcarparts.com/
de har også billige rør og nipler bremser etc. Det er et spsm. om fraktpris om det lønner seg.. For dere som bor i Osloområdet er det vel en god deal, dere kan vel plukke det opp hos speditør. I det moderne Norge sendes ting fra England til Oslo og så halve veien tilbake til Bergen, selv om det kommer med båt... til Bergen. :shock:
Last edited by Sturla on Fri 26 Nov, 2004 09:22, edited 2 times in total.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
CarlT
Posts: 651
Joined: Tue 21 Sep, 2004 14:55
Location: Kr.Sand

Post by CarlT »

Kjempebra Beskrivelse!!! :D

Jeg har bare gjort det en gang, men jeg husker veldig godt hvor vanskelig det var og fjerne de gamle lagerene banene.... :twisted: Din metode var simpelt og greit! :D

Carl Georg
Deilig med Gassfylte Kuler...
---//\\---
97 XM 2,1 TDT Vare
87 CX GTI Turbo 2 ABS - snart...
88 CX GTI Turbo 2 ABS - "Murphy" - Solgt
88 CX TRS vip - "Rustine" Solgt
non Fransk
2017 MS 100D,2009 730D,2000 728i,2000 LR Disco V8
cx frälst

Post by cx frälst »

Jag undrar hur lång tid det brukar ta för er att byta lagrena på bägge sidor bak. Morsan har fått en för mig orimlig offert och vill ha något att referera till. Jag tycker det verkar rimligt med 2-3timmar om ingen av bultarna till krängningshämmaren går av och 4-6timmar i annat fall.

MVH/ Fredrik
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Jag tycker det verkar rimligt med 2-3timmar om ingen av bultarna till krängningshämmaren går av
Vil heller si 2 - 3 timer for en side. Dette om alle bolter og rørforskruinger går greit.
Mvh
Post Reply