Smøring - fremre bærearmer

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Smøring - fremre bærearmer

Post by Citpilot »

Bilen min er litt "treig" i hjulopphenget foran, dvs. at når jeg justerer høyden reagerer bilen sakte og unøyaktig på mine endringer. Når jeg løfter opp eller trekker ned foran virker det som om bilen blir stående i den posisjonen jeg slipper den, medmindre dette er alt for lavt/høy, da reagerer hydraulikken. Jeg tenker at det er mye friksjon i øvre eller nedre bærearmslagre (klar over at det er gummihylser nede), eller begge steder.

Noen som har lignende erfaringer/teorier??

Jeg tenkte å få på plass en nippel på de øvre armene og smøre litt, har dette hensikt uten å bytte lagrene først? Skla jeg smøre med fett eller gearolje? Tanken er at om jeg smører med fett kan jeg presse ut tetninger etc. og kanskje presse dritt inn i lagrene, noen tanker?

Tron
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Hvis du presser bilen ned foran skal det ikke skje noe somhelst før etter ett par tre sekunder. Bilen vil vite om dette er en dump i veien eller en konstant trykkbelasning. Er det en konstant trykkbelasnng vil den kompensere med å presse mer LHM i systemet foran. Det skal være en slik treghet. Når det gjelder små variasjoner kommer det an på hvor små de er.

Hva mener du med at den reagerer sakte og unøyaktig på endringer?
Du kan si det slik at den kraften du bruker på å presse den ned er også den motstanden berearmene gir. + motstanden i fjøringssystemet totalt.
Du kan også forsøke å sammenligne om den er lik på begge hjørner.

En ide om det henger vil du få om du setter den på bukker foran (bruk jekkfsetene) og slipper ut trykket - setter den på lav slik at hjula er fri. Sammen med en annen presser du hjula opp igjen - eller med en jekk. Når du slipper hjula ned igjen vil du få et intrykk av hvordan tistanden er. Sett noen klosser eller lignenede under det ene hjulet slik et det er omtrent i midtstilling. Nå henger det andre på stabilistaorstaget og det skal være mulig å rikke det opp og ned noen centimeter. Man kjenner tydelig om det er fjøringsmotstanden fra staget eller om det er friksjonsmotstanden fra berermene. Samtidig bør du sjekke slarken på armen om det er bevegelse bakover/fremover i øvre berearm.
Er det slark må du bytte lagere. Denne skal vere helt tight.

De fleste smører armene med smørenippel og grease. Jeg gjør det ikke.
Mine har holdt 270.000 km fremme og de har holdt 200.000 bak.
Men det er kanskje lurt....
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Når jeg sier den reagerer sakte er det når jeg løfter eller trekker bilen ned foran, den blir gjerne stående der jeg slipper den, i stedet for å gå tilbake til samme definerte posisjon hver gang. Det er akkurat som det er litt "sirup" i hjulopphenget. Kan skyldes gummiforingene nede.

Det jeg er mest i stuss på er hva jeg skal smøre med, fett eller litt tjukk olje. Vet at fett er "originalt" på kulelagre, men som sagt har jeg hørt at "trikset" er tung olje. Ingen kommenatrer??

Tron
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg tror ikke det nødvendigvis er noe galt her! Dessuten ville jeg brukt fett, da de teningene som sitter i armen neppe vil holde på olja.
har masse Citroèn:-)
Post Reply