Vannpumpe - overhaling?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Vannpumpe - overhaling?

Post by trymgreg »

Kommer noen ulyder fra vannpumpa (har vært der en stund).
Er det mulig å overhale vannpumpa, eller må jeg kjøpe ny?

Trym
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har også lurt litt på dette. Rev i stykker ei som akselen var knekt på. Lagrene er kurante. Så sitter det en mekanisk tettning her. Denne skulle det være mulig og skaffe ved hjelp av målene. Har ikke prøvd så langt, men håper noen andre kommer med div. nummer.
Venter i spenning sammen med deg.
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Huff det høres ut som en vanskelig oppgave for mine tommeltotter.
Er det ikke fryktelig kritisk det der da?
Micrometer og avbalansering - kavitasjon og vibrasjon og alskens uhumskeheter? Kanske det finnes et repair-kit eller noe?

Jeg vet en ny koster ca 1000 lappen hos www.classicparts.net
Guest

Post by Guest »

Det finnes varierende esultatter av slike overhalinger ser jeg.
Her er en:
-------------------
Nah,

I don't think one exists as the water pump is extremely difficult to press
apart. I've tried a couple and destroyed them both.

seeya,
Shane L.
----------------------------------
Men denne karen fiksa det:
Johs.


At the very back of the last file, dated 1996 and 1997, (we did it twice) I found the remembered papers.

I'm going to give you all the numbers that might be significant, and wish you luck in your attempts to locate the parts.

Seal:

1R306 Dayton Products? Graingers wholesale natur***de (Dayton is probably a US company building pumps)



Shaft and bearing: (1996)

SKF 404 164AA ( Volvo ?), FPS 133

W2662.T1652 water pump bearing

We paid $18 for the seal and $15 for the shaft and bearing in those days.

I remember we had to shorten the shaft, measured against the one removed, but all the other dimensions were an exact fit.

Stew

( www.grainger.com/Grainger/ static.jsp?page=tf_m_dayton.html ) from Google
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det finnes varierende esultatter av slike overhalinger ser jeg.
Ja, det kan jeg godt tenke meg. Det er en par ting en må være klar over. Det første er at det er impelleren som må av. Den er ikke presset på, men krympet! Varm opp og den går greit av. Når en skifter tettningen må en være VELDIG forsiktig så en ikke får fett på glideflaten. Gjør en det brenner en ringen med en gang. Tar en disse forholdsreglene skulle det ikke være vanskeligere å overhale disse pumpene enn div. ferskvann og saltvannspumper vi har ombord. :D En ting til. Impelleren skal krympes på igjen også.
Men takk for at du fant dette innlegget. Skal prøve og skaffe delene så får vi se hvordan det går.
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Hvordan i høyderegultaorens navn sier man "krympet på" på Engelsk??
Jeg er sikker på at gjengen der vil vite om dine erfraringer Jon for det der er upløyd mark. Legger du ut noen ord? Eller hjelper meg med å oversette "scrmip on" Ræk ivei - blir vel det... hmmm... :? :)
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Jeg la ut denne. Det er sikkert ikke helt riktig. Men det kan kanskje gi mening til noen. Det er ikke meningen å være en slags mellomstasjon mellom to grupper her heller da. Men jeg synes liksom akkurat denne var viktig å samle alle ressurser om.
Vannpumpe-dynamo-motorfester er noe vi alle bruker mye tid på før eller senere og det er et stort behov for viten...

Men jeg skal slutte å være mellomstasjon. :wink: :)

"A Chef engineer told me recently that this unit is not pressed using extreme forces but by thermodynamic technology. So I guess a welding flare or something and a freezing spray would do the trick? He also pointed out thet any amount of grease on the simring will cause immediate damage to it and burn it. If that gives any cense to anyone of you. To me it dident because I am not too clever at this and as not done it yet."
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ser greit nok ut dette citroencx. Men det er ikke en simmering her , men en mekanisk tettning. På engelsk: mechanical seal. Den består av bl.a. en gummibelg, ei fjær, samt ei stålskive som er fast og går mot ei kull eller teflonskive som roterer. (Den sitter fast på akslingen).
Du kan se hvordan de ser ut her:
http://www.vulcan-eng.com/spring/spring.htm#type-8
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

OK "I know noooooting" som en kjent stjerne sa.
Noen ganger handler det om å lage litt støy om tingene da kommer de virkelige proffesorene på banen og sanneheten blir avslørt til slutt for oss menige i salen også :)
:P
steinarsv
Posts: 451
Joined: Fri 07 Nov, 2003 19:37
Location: Eidsvoll
Contact:

Post by steinarsv »

Citroencx wrote:OK "I know noooooting" som en kjent stjerne sa.
Noen ganger handler det om å lage litt støy om tingene da kommer de virkelige proffesorene på banen og sanneheten blir avslørt til slutt for oss menige i salen også :)
:P
Sa noen "litt støy" ????

:P
1988 CX TRI (endelig stasjonsvogn) - AUT ABS AC
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Kanskje. Men jeg er ikke helt sikker. Muligens. Men det kan jo taes forbehold om det. Men det var visst meg - tror jeg som sa det. Men det er jo ikke helt sikkert da. Best å være sikker ikke sant? Eller? Kanskje ikke helt sikker men ganske sikker? Eller tar jeg feil? Muligens.
:?
Du kan tro du liker CX eller du kan tro du ikke liker CX i begge tilfeller tar du antagelig feil.
Post Reply