Tomgangsproblemer

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jkt

Tomgangsproblemer

Post by jkt »

Etter at den trønderske vinteren har satt inn, har min CX25TRI hatt problemer med tomgangen. Alt virker såre vel når motoren er kald, men når jeg har kjørt et stykke, og motoren begynner å bli varm, er turtallet så lavt at motoren kutter når jeg står i lyskryss etc. Dette er ekstra problematisk da jeg har automatgir... Har prøvd å skru opp tomgangsturtallet, men det hjelper ikke stort. Men når jeg har kjørt skikkelig lenge, virker det som om tomgangen blir høyere. Mildvær hjelper også betraktelig. Trodde først det var dårlig batterikapasitet, men bilen starter lett, og går fint før den blir varm.
Tips mottas med stor takk!

JKT
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Du har en dings bakpå motoren (ovenfor oljefilteret omtrent) med to slanger og en elektrisk plugg. Den trår i kraft i kaldvær for å gi riktige forhold til motoren. Du kan lese mer om den her http://w1.840.telia.com/~u84003985/CITR ... HJVENT.HTM

Som det også der anbefales, ville jeg forsøkt å bytte med en tilsvarende enhet du kan kanskje kan få låne? Litt vanskelig for deg å stikke innom Tønsberg der jeg bor, men er du helt i beit kan jeg sende deg en jeg har liggende.

Lykke til!
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
jkt

Post by jkt »

Fant ut av problemet etter diverse tips. Det var en sprekk i gummibelgen mellom luftfilteret og innsuget. Tettet denne provisorisk, og turtallet på tomgang gikk drastisk opp. Så enkelt var det...
Post Reply