Injetioncomputer

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Guest

Injetioncomputer

Post by Guest »

Noen som har peiling på om injectioncomputeren er like på GTI (TRI), GTI turbo og GTI turbo 2?

Carel
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

De er forskjellige. Hva trenger du da??

T
Guest

Post by Guest »

Har en 85 gti turbo som ikke er helt frisk, stakkar. Hentet den på vestlandet, eieren sa den var lunefull. Jeg godsnakket med cxen, sa alt skulle bli bra bare vi kom hjem. Den fusket litt, så mol den som en katt hele veien hjem. 8) Jeg brøt lovnaden, falt for fristelsen og tok en Oslotur. Da ble den sur på meg, og gikk bare på to hele veien hjem. :( Det hjalp ikke hvor mye klapp jeg ga den på dashbordet....

For å være litt alvorlig, jeg tror det er injetioncomputeren. Hadde et lignende problem på en TRI. Iflg tidliger eier er det brukt lassevis med tusenlapper på feilsøk. Og tro meg, Det ser slik ut også. ikke irr å se noe sted, fint og innsmurt overalt på alle kontakter. Men injetioncomputeren? Neeeiii.... tror ikke det... var svaret. Har stående en 87 turbo 2, samt at broder har to 86 turbo. De fra 86 er kanskje like? Får vel låne en hvis jeg spør fint :)
Carel
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Hvor ligger injectioncomputeren? Symptomet høres kjent ut. Bilen ville ikke starte etter barna var levert i morges og står der fremdeles. Startet nesten et par ganger, men ikke på alle tennplugger. Håper (optimist) den starter når jeg henter dem. Den har aldri stoppet eller unnlatt å starte på de 50000 km jeg har kjørt den. Den har fusket litt på halvvarm motor et par ganger, men jeg har trodd det var kondens i drivstoff. Med full tank har det aldri vært tull. Kanskje det er irr og grum

Sturla
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Guest

Post by Guest »

Vet ikke på serie 1, men på serie 2 ligger den bak hanskerommet. Når en tar ut dette, ser man en ca 15 x 15 cm stor blank dings. Iflg Citroen er dette noe som "aldri" går i stykker. Nei nei, det var nå den som hadde gått på min TRI..... :?
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Trivelig aa se deg paa forumet broder men naa maa du se aa faa meldt deg inn. Kan jo ikke godta at du er gjest. :wink:

Kan vel ikke hende du faar laane. Det er jo selvsagt naar det er snakk om aa faa en CX til paa veien..

Naa lengter jeg hjem til mine kjare firehjulinger av merke Citroen
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Guest

Post by Guest »

Fornøyd nå, broder? :D
Forresten ingen som har svart konkret på spørsmålet om det er forskjell på bokser fra serie 1 og 2 gti turbo :|
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Post by Carel »

Eh.. Glemte visst å logge meg inn :oops: :oops: :roll:
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Anonymous wrote:Fornøyd nå, broder? :D
Forresten ingen som har svart konkret på spørsmålet om det er forskjell på bokser fra serie 1 og 2 gti turbo :|
Joda, det har jeg, de er som sagt forskjellige. Helt forskjellige. Du må ha en for serie 1 turbo, husker ikke bosch serie nr
. i farten....

T
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Post by Carel »

Sier du det, ja. Jeg trodde kanskje det var likt på 85 turbo og 86 turbo. Har ikke de samme motor, da? Det var jo ikke før i 87 at turbo 2 kom.
Da får jeg rope og høre om noen har til en 85 turbo?
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
Citpilot
Posts: 181
Joined: Wed 14 Jan, 2004 16:48
Location: Oslo

Post by Citpilot »

Carel wrote:Sier du det, ja. Jeg trodde kanskje det var likt på 85 turbo og 86 turbo. Har ikke de samme motor, da? Det var jo ikke før i 87 at turbo 2 kom.
Da får jeg rope og høre om noen har til en 85 turbo?
Tror det er helt ymse hva som sitter i -85 og -86 modellene, du må nesten lese av serienr. på cpu i din bil (og da må du først ta ut fa../&%/%¤.. greiene og se). Tror citroen brukte opp lagrene sine med gamle deler før de begynte med "nye" spesifikasjoner... I prinsippet har serie 1 og 2 turbo 1 (uten ladeluftkjøler) samme motor, men spesifikasjonene på elektronikk etc. ble endret underveis iflg. min gamle fransk håndbok. (ulike serienr.)

T
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Post by Carel »

Takk for det. Den vanlige franske "systematikken", altså.... :roll: Da får jeg vente med å få tak i boks til jeg har sjekket.
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
Thor Øivind Jensen

Komputere

Post by Thor Øivind Jensen »

Det er systematikk og mange varianter med klre nummer og typer, Sjekk det svenske CX-forumet for en del informasjon.

Det er en injectionkomputer fra Bosch og en tenningskomputer fra franske Thomson

Noen enkle regler

Turbo 1, type 1 (1985) Begge komputere sitter inne i bilen
Turbo 1, type 2. (1986) Tenningskomputer flyttet ut til motorrom, lik type, NEN noen endringer som berører sikkerhet etc. Min kan ikek lenger trilles i gang med en 1986 komputer i en 1985 , feks
Turbo 2, type 2 Nye endringer
Alle "25" komputere kan kanskje passe, men slikt anbefales ikke av mange grunner.

Om det er ønskelig har jeg typebetegnelser etc for noen varienter liggende. Det finnes også et eget testapparat for tenningskomputerne.
Post Reply