IngKogni2's prosjekt; 79 mod Athena TRD Turbo...

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Dere er begge i feil ende av "rådestanga" i forhold til meg. Dere er i den enden som er i kontakt med armen. Jeg er i den enden som går mot selve stemplet i fjærbenet..... Samme del, men i andre enden... :wink: . I den enden er den bittelitt konisk/avrundet kant i ene enden og det er et tilsvarende "hull" inni stemplet. Tror jeg har resonert meg fram til at det ikke er noen låsing her, men LHM som gjør at den henger fast... Dessuten så gjør det ikke noe om den rammler ut av "sporet" sitt siden den vil gli tilbake av seg selv....??

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Aha. den enden. Ingen låsing her så vidt meg bekjent. men kan sjekke. :wink: :D
Har sjekket og det er ingen låsing.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Feilsøkte vifta på varmeaperatet på min svarte Athena da vifta ikke virket.

Konkluderte med at det er brudd mellom + på batteri og sikringsboksen.

Konklusjonen kom jeg fram til slik:

-Prøvde først å koble direktestrøm mellom + på batteri og reggulering i midtkonsollen inni bilen, men erfarte da at det er - (negativ) som går over regguleringsbryteren. Ja, det ble varmt... :oops: ...

-Kobla så mellom + på batteri og + på vifta og da virket vifta og regguleringen av hastigheten også.

-Brukte så ei prøvelampe mellom jord og sikringsholderen, og da lyste det. Men om jeg koblet "direkteledningen" vekk, så var det ikke strøm til sikkringen. Hadde ikke koblet bort den orginale ledningen fra + på vifta, men holdt bare ledningen mot kontakten, slik at strømmen går fra batteriet via direkteledningen til vifta og så til sikkringen og så gjennom prøvelampa og til jord.

-Siden det ikke ble lys i lampa uten direkteledningen, så konkluderer jeg med brudd mellom batteri og sikkring.

Spørsmål:

Regner med at + til vifta går over tenningslåsen, så den kan vell være en mulig feilkilde?

Er ikke bare bare å følge noe koblingsskjema da denne bilen orginalt er en 2,0 forgasser, men har vert bygget om til diesel for mange år siden og byttet motor i minst 2 ganger etter det. Ledningsnettet er derfor en kryssning mellom diesel og bensin.

Har i midlertid en teori om hvordan jeg mener systemet virker.
Koblingsskjema:
Image

Har også en enkel løsning på overstående problem:

Direkte strøm fra + på batteriet, via et relè til + på vifta (med sikkring uavhengig av orginal boks). Styrestrømmen til relèet skal gå om en bryter (og en sikkring) inne i bilen og en lampe (evt bryter med lys i).

Kan noen rette meg om koblingsskjemaet ikke stemmer slik at jeg kan rette det og legge det i GDS-arkivet (når det kommer)?

Skal lage egnen tråd under "Elektrisk" når skjemaet er "godkjent"...

-------------------------------------------------------------------------------------

Rust:

Har oppdaget to små hull under baksetet (har tatt løst sitteputa og ryggen). Hullene går på skrå mot hjulhuset (ett på hver side) og er litt irriterende nært rammefestet.

Skjære ut og sveise inn nytt, eller slipe bort lakk og rust, ha på rust-eater, grunne, spakkle med netting og spakkel, grunne på nytt, lakke og kjøre på EU-kontroll :P ??

Har også litt knaking (og bobbler) i bakskjermen under tanklokket, men det er helt nede ved kanten der lokkene over hjulene skal stå.... Kommer vell til å slipe vekk og spakkle her...


Ble forøvrig VELDIG myk med nye Comfort-kuler i alle hjørner :D . Har ikke prøvd den på veien enda, men det blir når saltlaka er på retur :D .....
Evt om det er meldt tørt vær slik at veien tørker opp og jeg kommer meg til en sidevei som ikke er blitt salta...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

I følge Haynesboka er det på serie 1 et rele som bryter strømmen til vifta når startmotoren går, hvis ledningen (fra tenningslåsen) til startmotoren er frakobla vil ikke viftemotoren gå fordi releet da mister jording.
Det går en kabel mellom sikringa og viftemotoren, den går kun til viftemotoren.
Har du sjekka at det er kontakt i sikringsholderen, har hatt trøbbel med kontakt her på flere av serie 1 bilene jeg har hatt.
Spjeldmotoren har ifl Haynes et rele som styrer retningen på spjeldet, hvis jeg ikke husker feil så har den strøm på kontinuerlig (den stopper mekanisk når spjeldet når åpen eller lukket posisjon)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Image

Image
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Æsj!

Det hadde sett bedre ut med to Bosch Big-Knick foran grillen..
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Slappa av... Det kommer no slikt med tiden.... 2 eller 3 i grillen... 2 til av den blå typen (tåkelys) og 2 eller 4 på taket for bruk i elg-områder... 8) 8) 8) :roll:

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Be|garath
Posts: 254
Joined: Sat 15 Apr, 2006 11:29
Location: LENSVIK

Post by Be|garath »

Mørkredd?
MVH
Ole B

- '96 Land Rover Discovery
- '04 Citroën C8
- '10 Nissan Qashqai 1,5 dCi
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Be|garath wrote:Mørkredd?
Elg-skrekk :wink: ...og lys plasert høyt gir lengere lyskjegle en lys plasert lavt...så på mørk asfalt er det yppelig.... Ikke får men så mye griseri på lykter på taket heller..

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Hmmmm...... Lite sent att skaffa julgran nu????? :shock: :shock: :roll:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Vell.... Har nå montert ferdig lysene og den undre delen av grillen, samt støtfanger-hornene i gummi er kommet på plass.

Image

Image

Image

Image

Image
Kanalene på begge sider ser ut som dette... Skal jeg slipe dem helt ned og grunne med Zink, ha på understellsmasse og sette på kanalskjørt i rustfritt stål a-la Prestige, eller bare la det være slik, smøre ett lag til med gugg og sette på skjørtene?

Image
Vell... Så var det rusten i A-stolpene da. Har slipet på begge sider nå. Førersiden ser ut som det ikke har vert gjort noe med før, mens den andre siden har vert spakkla. Skal smøre på Rust-Eater, spakkle, grunne og pensle det med svart bengalakk... Blir ikke veldig pent, men det sinker forhåpentlig rusten. Tror det er vannlekkasje inn i bilen nå...

Image

Image

Image

Image

Hvordan er det å ta ut frontruta på en CX? Hvordan er det å få den inn igjen?. Rissikerer jeg å knekke ruta i forsøket?. Syns nemmelig det ser ut som om rusten på førersiden går inn under lista... :?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Å ta ut frontruta på CX er egentlig ganske enkelt. Den er ikke limt som på dagens biler, men presset ned i gummilista. Ruta skal taes ut fra utsiden. Gummilista skal da på en eller annen måte brettes inn på innsiden. Jeg har brukt ei snor som jeg har tredd gjennom (fra innsiden og ut) Har pøst på med zalo slik at snora på den måten skal gli lett. Gummilista brettes da pent på riktig side av vindusrammen. Dette har jeg gjort på flere gammelbiler, og stort sett lyktes med det. Om du ikke vil bruke snor metoden kan du brette inn gummilista hele veien rundt. Når ruta skal teas ut bør du ha en hjelper. Sett deg inn i bilen og press den forsiktig ut. Det bør helst være varmt når du gjør dette. Om du er redd for å få brist eller slikt, bør du vel få et bilglass firma til å ta jobben. Du kan vel uansett trene deg på en av delebilene dine?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

OM du er redd for ruta så finn den som er best, ta ut "krom" lista av gummilista, skjær inn i gummilista og løft pent ut ruta, tu så ut rute på delebil eller en stygg/ødelagt rute slik at du har "ny " list.
har masse Citroèn:-)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Image
Glassfibersparkel...

Image
Rust-Eater...

Image
Maskering...

To be continued...


IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Image
Maskering.

Image
Førersiden.

Image
Pasasjersiden.
Image
Pauseunderholdning... :twisted:

Image
Helgardering mot klåfingra gjester... :wink:

Image
Varmekilden (max effekt: 31Kw, minumum effekt: 9Kw.)

Som de opmerksome forumlesere sikkert legger merke til har jeg ikke tatt ut frontruta alike vell. Kan hende jeg gjør det til sommeren når jeg har fått den i drift. Viktigste er som sagt at det slutter å komme vann inn i bilen... Å sparkle nederst på A-stolpene er den dessidert verste plassen på hele bilen å komme til :evil: ... Ble mest bruk av pensel og fingre til oppgaver som sparkelspaden egentlig er tiltenkt... men høvelig slett ble det da... Om det blir pent er nå en anna sak....

I påvente av at mine "ørten" lag med grå grunding skulle tørke, utforsket jeg litt på noen lakkbobler rundt takluka... Var to bittesmå (0,5 mm) store flekker som var rusta... Gravrust gjennom ca halve plata. Brukte et skrugjern til å skrape vekk det man ikke fikk bort med stripp-skive/sandpapir. Vaska med Lynol, omgang med Turtle Rust-Eater, 4-5 lag med grunding og et realt lag med sparkel (var sparkla fra før også). Gidda ikke vente på at det skulle tørke, så pussing og lakking blir i mårra....

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply