IngKogni2's prosjekt; 79 mod Athena TRD Turbo...

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Du skulle absolutt boret framskjermene fint av, tatt ut frontruta og sandblåst/slipt rent der. Og kappet vekk infisert stål og sveist inn nytt... Det hørtes vel enkelt ut? 8) Bare lø på med "gugge" blir bare og gjemme og utsette problemet... :(

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

kjetil wrote:Du skulle absolutt boret framskjermene fint av, tatt ut frontruta og sandblåst/slipt rent der. Og kappet vekk infisert stål og sveist inn nytt... Det hørtes vel enkelt ut? 8) Bare lø på med "gugge" blir bare og gjemme og utsette problemet... :(

Kjetil S
Veit det, men første prioritet nå er å hindra at det ruster mer og at det kommer mere vann inn i kupèen. Skal ha denne som bruksbil i vinter og da børr det være såppas tett at det ikke kommer inn vann...
Det du beskriver høres ut som en såppas stor operasjon at jeg ikke tørr å gå igang med det nå.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

tid for oppdatering:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nå venter jeg bare på at Zinken skal tørke litt, og så skal det heises inn motor... Skal smøre på mere griseri senere, men det kan jeg gjøre når motoren er kommet inn...



IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Post by kjetil »

Hvilket sveiseapp har du? Det ser ut til at du har for lite varme på, eller for lite gassblanding. Med mer varme blir punktene mer smeltet og mer holdbare. De vil ligge mer ned i plata, istedet for oppå. Mer/bedre gassblanding gir renere sveis og punkter...
Men med et 1-fas er det en større kunst og få det hundre, enn for meg som har et apparat på 3-fas (som gjør halve jobben selv :oops: )...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Har fått inn motoren nå, men ikke satt på manifoldene enda...

Noen spørsmål:

På den gamle motoren var det TO temp-følere for vanntemperatur som satt på vannpumpa + TO følere på radiatoren, en som står inn i radiatoren (er føleren for kjøleviftene) og en som sitter i en brankett, men ikke i fysisk kontakt men kjølevann eller radiator. Er det noen som har koblingssjema for temp-følere på en Serie 1 diesel? Hadde noen hatt sjema for serie 1 Turbodiesel, så hadde det vert enda bedre :D ...

Om noen kan forklare meg hvilken føler i vannpumpa som er til hvilken funksjon, så hadde det vert topp. Lurer også på om det aller enkleste er å flytte over ledningsnettet til kjøleviftene, siden jeg må bruke radiatoren fra donatoren (87 TRD 1).

Skal se om jeg ikke får tatt noen bilder av opplegget. Er ike så flink å forklare...

Noen til:

På denne bilen er det "økonometer" i form av dioder i instrumentpanelet. Dette systemet stammer fra den gangen det satt en 2,0 bensiner i bilen. Det står fremdeles en "vakuum-klokke" på torpedoveggen bakom ekspandsjonstanken som jeg regner med har noe med bensinmotoren å kjøre. Slangen som skal gå inn på den er bare kutta av. Har jeg rett om jeg anntar at denne har noe med diodesystemet å gjøre? Veit at jeg ikke kan bruke dette på en turbodiesel sånn uten videre, men kanskje det kan modifiseres til å bli en turbotrykkmåler? :wink: ...

Den motoren som sto i bilen var som de fleste sikkert har fått med seg en 2,5 sugediesel med lukket register, altså kjede, og oljefilteret vendt nedover. Det var heller ikke noen oljekjøler på den eller noen følere i oljefilterbranketten. Hvor er da oljetrykkføleren på denne motoren?

Må legge til at jeg har lært noe VELDIG viktig som er at det lønner seg å MERKE ledningene før man tar fra hverandre :oops: :oops: :oops: ...
jør nokk det neste gang :wink:

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

koblingskjema finnes i bøtter og spann. Kan sende deg noen linker på MSN?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Tekst med forklaring til bildene kommer, men rekker ikke det før i kveld når jeg er ferdig på jobb...

Har nå fått festa kjøleviftene og raddiatoren. Den raddiatoren som sto i bilen før var av den typen som brukes på 2,2 og 2,0 motorene hvor kjølevifta/viftene sitter skrudd fast i raddiatoren. Siden det nå skal bli plass til en turbo mellom motoren og raddiatoren, så måtte jeg bruke den tynne, men bredere typen som er vanlig på 2,5 bensin og diesel. Denne raddiatoren har ikke fester for kjølevifter, så jeg måtte lage fester til viftene (raddiator fra min gamle TRD T1 og viftene fra en delebil) siden den gamle fronten absolutt ikke er beregnet for denne typen "frittstående" vifter...

Image
Her har jeg fjerna den ene loddrette "støtte-tingen" som det finnes bare en av på den nye typen front (etter 81 eller noe sånt). Den måtte fjernes da den ellers ville kommet i konflikt med kjøleviftene.

Image

Image

Image

Image
Av en eller annen grund er det litt smalere mellom "veggene" på den gamle fronten, men med litt oppfinnsom bruk av sleggehavver og litt saging på innfattninga til viftene så passa det.

Image

Image

Image
Her har jeg borret opp hullene for de fire festene i toppen av viftene.

Image
Viftene kjentes litt "jenglat" ut med bare 4 toppfester, så jeg festa den med ett feste i ned-kant på ene siden også. Brukte en orginal brankett som jeg tillpassa med vinkelsliper. Måtte borre hull for å feste branketten til karroseriet.

Image

Image

Image

IngKogni2
Last edited by ingkogni2 on Fri 27 Oct, 2006 23:39, edited 1 time in total.
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

økonometeret er jo stilig, det må du få til 8)
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Sturla wrote:økonometeret er jo stilig, det må du få til 8)
Ja, om noen kan fortelle meg hvordan jeg gjør det med en diesel-motor og attpå til en med turbo, så :wink:

Har holdt på litt mer i helga innimellom jobbing på Esso...
På fredag kom kjøleviftene og radiatoren på plass. I dag tok jeg begge deler av igjen for å komme bedre til å se når jeg skrudde på manifoldene.
I Morgen eller Tirsdag er jeg klar til starting :D

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

For dem som ikke har merka det så er jeg evig optimist... Ble ikke starting de nevnte dagene, og har ikke fått starta enda. :oops:

Har imidlertid funnet ut av diverse ledninger som skal gå til diverse temperatur og trykkmålere for olje og vann rundt omkring på motoren. :D

Er det noen som har vert borti Dieselmotorene med diagnosekontakt ved vannpumpa og kan forklare meg hvordan det systemet funker?? Blant anna ledninga til turteller-føleren går inn i kuntakten, men klarer ikke helt å forstå hvor signalene skal gå videre til turtelleren. Har tatt av lokket på instrumentbordet inni blen og der står det skrevet med svart tursj at indtrumentene (speedometer og turteller) stammer fra en CX 2500 D 81 mod, så det er med andre ord bytta til diesel-turteller og er meininga at turtellern skal funke om den blir kobla rett...

Kanskje jeg starter den i kveld. Har bare å sette på de siste vannslangene og å fylle vann og olje og sette på hydraulikk-slangene som skal gå på pumpe og hydr.sentralen. Men nå skal jeg dra å hjelpe en kompis av meg som driver og kobler lys på en Chevrolet Blazer...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ingkogni2 wrote: Har tatt av lokket på instrumentbordet inni blen og der står det skrevet med svart tursj at indtrumentene (speedometer og turteller) stammer fra en CX 2500 D 81 mod, så det er med andre ord bytta til diesel-turteller og er meininga at turtellern skal funke om den blir kobla rett
IngKogni2
mener du at det forskjell på diesel og bensin turteller?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

jepp... Har alltid ment det og kommer alltid til å mene det...
På en bensiner kommer vell turtallssignalene fra en ledning inn på feks fordeler eller coilen (kanskje ikke på innsprøyting, men på forgasser), menns på dieselmotorene kommer signalene om turtall fra føleren på svinghjulet...dessuten så er det ca 1000rpm forskjell på rødmerkingen på bensin og diesel...

IngKogi2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ok, men det gjelder vel bare serie 1? på serie 2 er det vel samme type turteller?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Nei, det er forskjell på Serie 2 også...

Er det noen som aner hva den enslige ledige kontakt-pluggen til å sette kabelsko fast på inni lysbryteren for lang/nærlys er til? Serie 2 har også en ledig slik. Er det for styrestrøm til eventuelle ekstralys?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Har hatt start på bilen for første gang nå... Hadde litt luft i dieselsystemet, så måtte lufte noen ganger mer en nødvendig. Hadde også glemt å sikkre ledningen som skal gå fra start-releet til dynamoen (har ikke satt på noen dynamo-reim enda), så den klarte å komme til jord idet motoren rista seg igang, noe som førte til at ALL strømmen gikk rett i jord og dermed ble magnetventilen på dieselpumpa fri for strøm. Men når jeg bare fikk surra inn ledninga i frysetape, så funka alt helt fint... Litt hard gange inni garasjen, men det KAN jo komme av at jeg verken har eksosanlegg eller luftfilter... :wink: :roll: .

Skal ut i morgen å koste på meg nye reimer til vannpumpe, dynamo og hydraulikk... Har bare igjen å sette i drivakslinger og skru fast clutch-vaieren...

Om det kliner til med kallvær i helga så jeg slipper det f**** saltet, så kan det hende jeg hiver prøveskilter på den og tar den ut på en liten strekk :D :P 8)

EDIT: hvor mange bar vakuum er det i innsuget på 2,0 bensiner'n som sitter i CX? Skal tro om jeg kan koble til økonometeret før turboen og eventulet sette på en ventil på slangen til økonometeret for å tilpasse vakuumet til at den siste dioden i økonometeret tennes når ladetrykket er på MAX.
Kan vell kanskje lage en slik "ventil" selv også ved å legge inn et T-stykke på slangen til vakuum-klokka til økonometeret og sette på en passe kort slange som strupes med en slangeklemme med noe liggende mellom slangeklemmen og slangen på ene siden, slik at stramming på klemmen vil gjøre at mindre luft suges inn og derav mindre vakuum som reggistreres av vakuumklokka til økonometeret..... :idea: :D 8)

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Post Reply