Norsk Citroën klubb?

Mere eller mindre planlagte treff, turer eller arrangementer

Moderator: moderator

RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Post by RolandM »

Siden jeg er relativt fersk i Citroen-miljøet, skal jeg være forsiktig med å trekke noen konklusjoner, men noen observasjoner om dagens situasjon har jeg jo gjort meg:

- Allerede i dag skjer det en vesentlig grad av samarbeid mellom flere av Citroen-klubbene. Citrophile er det åpenbare eksemplet. Et annet godt eksempel er landstreffet, som i år ble arrangert av DS/ID-klubben, men som andre klubbers medlemmer (og noen av oss går jo igjen både her og der) nøt godt av. Det blir da et spørsmål om den type samarbeid fungerer tilfredstillende i dag, eller om det er behov for en tettere koordinering (og jeg skal ikke si om en tettere koordinering behøver bety EN klubb eller ikke). Men litt komplisert blir det jo når valg av årsmøtested og arrangør er avhengig av informasjon fra flere årsmøter som ikke avholdes samtidig, men etter hverandre. :wink:

- medlemsmasse og inntekter er viktige for de fleste slike organisasjoner. I dag betaler jeg vel nærmere en tusenlapp i medlemsavgifter til de klubbene jeg er med i. Man kan selvsagt spørre seg om folk ville vært villig til å bla opp en like stor sum i ett beløp for å være med i en Citroen-klubb. Man kan imidlertid også spørre seg om driftskostnadene ville vært lavere med en tettere organisering. Jeg vet ikke svaret.

- Antallet medlemmer i en klubb har betydning for vår "makt" i markedet. Hvor gode avtaler kan vi få på deler, verkstedarbeid, avtaler med Citroen, sponsorer/annonsører etc? Hvor stor oppmerksomhet kan vi få i media, som igjen kan generere nye medlemmer og bedret "posisjon" overfor samarbeidspartnere? Slike ting har ofte en sammenheng med hvor store vi er. Mitt inntrykk etter å ha vært med i XM-klubben i tre år og CX- og DS/ID-klubbene i vel ett år, er at vi har et potensiale for større markedsmakt.

Jeg ser også at noen klubbmedlemmer har en aktiv interesse for en modell, og en tilnærmet aktiv disinteresse for de andre modellene. Det er også mange av oss som har en aktiv interesse for legendariske Citroen-modeller generelt (noe garasjer og låver bærer preg av). Jeg leser med stor fryd i Citrophile om både Traction Avant og 2CV, selv om jeg foreløbig ikke har planer om å anskaffe noen av delene. Inntrykket mitt så langt er at dette gjelder de fleste, og at en slik tilnærming bidra til å styrke alle klubbmiljøene, ikke svekke dem. Om det tilsier at en paraplyklubb er hensiktsmessig eller om det finnes andre aktuelle former for samarbeid som styrker enkeltklubbene, kan det sikkert være delte oppfatninger om.

Jeg vil derfor trekke en konklusjon, selv om jeg sa at jeg ikke skulle gjøre det. :wink: Jeg tror det er lurt å beskrive klubbenes behov på ulike områder (organisering, inntekter, ønskede medlemsfordeler, blest og medieomtale m.m.) først, så man er enige om dette. Hvis man avdekker noen behov som er felles, kan man så holde dette situasjonsbildet opp mot ulike former for samarbeidsløsninger, og vurdere hvilke av løsningene som er mest hensiktsmessig for å dekke behovet.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Post by Alx »

Jeg er nok ganske Citrosjåvinistisk... Liker stort sett alle Citroëner, men stort sett bare Citroën. Håper jeg slipper å eie noe annet enn Citroën noen gang. (dvs jeg kan til nød stekke meg til noen andre merker som kan få innpass, Panhard, enkelte Fiater, kanskje en Renault, en Lada Niva hvis man må og muligens en engelskmann eller to... Audi (DKW) er såpass bannlyst at jeg er skeptisk til å sitte på i auditaxier og venner som har slike stygge, sjelløse tyskere.)

Er bare medlem av en norsk klubb foreløpig (egentlig helt tilfeldig), men er også medlem av Svenska Citroënklubben (SCK).
I SCK har de jo både lokalforeninger og "merkeklubber" for A, D og SM. SCK er en sammeslåing (fra 1967) av Svensk 2cv og Svenska Citroënklubben. SCK er jo en stor organisasjon og jeg må berømme svenskene som har fått til dette.

Jeg skulle gjerne sett en organisasjon som den svenske også her i Norge, men jeg tror nok det er veldig langt fram i tid. Foreløpig synes jeg det er flott med Citrophile, og ettersom jeg har forstått er det først nå i de senere år at den har latt seg gjennomføre. Etterhvert vil det sikkert være naturlig å samarbeide om flere ting. For eksempel vil det kanskje være naturlig at de klubbene som er medlem av LMK søker sammen og kan hjelpe hverandre og høste av hverandres erfaringer. Nå som CX-klubben har begynt å snakke om LMK så er det vel også naturlig for dere å høre med oss i Østfold 2cv, DS/ID eller TN som allerede er med.

Konklusjonen er vel noe slikt som at Citrophile-samarbeidet er veldig spennede og sunt for alle våre små Citroënmiljøer. Så er det vel opp til klubbene hvordan de vil gripe dette, men jeg tror dette samarbeidet kan føre til mye bra for den som vet å bruke det.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
Post Reply