Teknisk treff 5/9-09 hos Autovie, Lørenskog

Mere eller mindre planlagte treff, turer eller arrangementer

Moderator: moderator

gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Teknisk treff 5/9-09 hos Autovie, Lørenskog

Post by gopp »

tronde wrote:
gopp wrote:Gitt litt tid, bør det ikke være vrient å skaffe omtrent alt av tetteringer.
Det er ikke tettinger. Det er foringer som sitter i boltfestet i enden av sylinderen. De selges visst kun med sylinder... Så lenge det varer.
Og sylinderen er dyr, dersom den kan skaffes i det hele tatt.

Det er et firma i Grenland som lager foringer på mål i forskjellige materialer til hyggelige priser. Jeg mener de skulle ha ca. 100,- pr. stk. for foringer til støtdempere, som ikke blir så ulikt det som sitter på sylinderen. Jeg skal se om jeg finner navnet på firmaet.
Gopp
-----------------
Har no' CX
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Teknisk treff 5/9-09 hos Autovie, Lørenskog

Post by gopp »

Tusen takk for flott treff!

Mange hyggelige folk var innom, og en rekke kuler fylt. Det er virkelig flott at noen ildsjeler legger ned arbeid i å få arrangert slike treff, så tusen takk til arrangementkomité, "kulefyllere" og vaffelpressere. En stor takk går også til Autovie, som lar amatørene invadere verkstedet en lørdag.

Selv fikk jeg fylt 6 kuler, og handlet en ny (brukt), spist to vafler, og lært litt mer om kulefylling og diravi. Det var artig å se litt nærmere på en C6, en bil jeg godt kunne tenke meg, men hverken trenger eller har råd til. Kanskje det blir en slik en dag likevel, for biler handles jo ikke etter behov ;).

Spørsmålene ang. foringer til Activa-sylinder, og tetteringer postes i en ny tråd til uken.

Hilsen Marius
Gopp
-----------------
Har no' CX
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Teknisk treff 5/9-09 hos Autovie, Lørenskog

Post by pigland »

Var selvfølgelig hyggelig å mingle med citroenister av mange slag, og ble veldig fornøyd med nyfyllte kuler foran på GSen. Det ble jo som en ny bil! Hadde bare 20 (bar?) i kulene mot 55 som det skal være.
Jeg lurer på om køen ble fullført før stengetid, eller måtte man avslutte før alle fikk gjort sitt? Ble i begynnelsen veldig forvirret selv av hva slags kø-system som gjaldt, men skjønte det etter hvert..Og køen ble jo lang..
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Teknisk treff 5/9-09 hos Autovie, Lørenskog

Post by mads »

pigland wrote:Ble i begynnelsen veldig forvirret selv av hva slags kø-system som gjaldt, men skjønte det etter hvert..
Nå er jeg spent... Autonomt anarki eller "my friend"...? Sannelig ikke sikker.

Tror de fleste kom gjennom, det ble i hvert fall stille etter hvert. Takk til alle som bidro og det var vel egentlig alle. Godt å se hvordan mange hjelper til tilsynelatende uten eller i hvert fall med løs organisering. Så lenge det virker er det bra :) Tror vi er på det nivå som passer med innhold og omfang, stort mer er det ikke tid/plass/rom for.

En ting slo meg og det var de som gjerne ville se om trykk var ok selv om bilen fjærer som den skal og kulene ble fyllt i fjor. Ingen trenger føle seg truffet, poenget er at ting som virker er det ingen grunn til å pille på. Og ja, jeg har vært i samme retning selv, men fikk råd fra autorativt hold.

Fin tre-åring vi har der på Autove, alle kan være stolte!
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Teknisk treff 5/9-09 hos Autovie, Lørenskog

Post by pigland »

mads wrote:
pigland wrote:Ble i begynnelsen veldig forvirret selv av hva slags kø-system som gjaldt, men skjønte det etter hvert..
Nå er jeg spent... Autonomt anarki eller "my friend"...? Sannelig ikke sikker.
Jeg venta på min tur på lista som hang på den ene løftebukken. Tror den ble fulgt sånn nogenlunde?

Tror de fleste kom gjennom, det ble i hvert fall stille etter hvert. Takk til alle som bidro og det var vel egentlig alle. Godt å se hvordan mange hjelper til tilsynelatende uten eller i hvert fall med løs organisering. Så lenge det virker er det bra :) Tror vi er på det nivå som passer med innhold og omfang, stort mer er det ikke tid/plass/rom for.
Hvis det blir til neste år også, så tar jeg med mekkedress og hansker, så kan jeg også bidra med å vri av kulene :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Teknisk treff 5/9-09 hos Autovie, Lørenskog

Post by rundgren »

gopp wrote:Tusen takk for flott treff!
Ja, takk for det. Spesielt til Fredrik og Autovie, og alle andre som hjalp til med å organisere.
Morsomt og lærerikt.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Teknisk treff 5/9-09 hos Autovie, Lørenskog

Post by pigland »

Gleden var stor med nyfyllte kuler på lørdag, men gleden den var kortvarig.. På høyre side var GSen i dag knallhard, og ved nærmere inspeksjon var skruen på toppen ikke helt skrudd til. Så da var den tom for gass :(

Går ikke ut fra at det finnes mange klagemuligheter på en slik "gjør-det-selv-dag" ?
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
skogn
Posts: 30
Joined: Fri 20 Oct, 2006 09:52
Location: Skogn

Re: Teknisk treff 5/9-09 hos Autovie, Lørenskog

Post by skogn »

pigland wrote:Gleden var stor med nyfyllte kuler på lørdag, men gleden den var kortvarig.. På høyre side var GSen i dag knallhard, og ved nærmere inspeksjon var skruen på toppen ikke helt skrudd til. Så da var den tom for gass :(

Går ikke ut fra at det finnes mange klagemuligheter på en slik "gjør-det-selv-dag" ?
Dette høres jo ikke bra ut!
Var dette en kule som ble fylt uten at det ble montert en fylle ventil på kulen? Jeg vet det ble fylt noen gamle kuler som har denne patenten. Der kan det skje at nippelen ikke blir dratt til godt nok, eller at den o-ringen som er på kula/nippelen er litt skadet slik at den ikke tetter som den skal.

Det er selvfølgelig mulig å klage på dette da! Jeg skal nok sørover igjen iløpet av noen uker men spørs bare hvor raskt du må bruke bilen. Vi som fyllte kulene på treffet holder til i Trøndelag så litt tid tar det dessverre før vi får gjort noe med det sørpå iallefall.
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Teknisk treff 5/9-09 hos Autovie, Lørenskog

Post by pigland »

Hei, dette var en kule uten fylleventil, men med et hakk i på skruen på toppen av kula. Kula ble satt i en jigg for å lukke skruen. Dette haster ikke, har andre artige biler å kjøre rundt i så GSen får stå til det er i orden. Men skulle det passe en gang å få fyllt den igjen, så er jeg glad for det :)

Jeg kan også plukke av en kule (ukjent tilstand) fra en delebil for å få kjørt bilen til vinterlagring om ikke sånn altfor lenge, så slik sett kan den tomme kula tas en gang i løpet av vinteren.

Hilsen
Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
skogn
Posts: 30
Joined: Fri 20 Oct, 2006 09:52
Location: Skogn

Re: Teknisk treff 5/9-09 hos Autovie, Lørenskog

Post by skogn »

pigland wrote:Hei, dette var en kule uten fylleventil, men med et hakk i på skruen på toppen av kula. Kula ble satt i en jigg for å lukke skruen. Dette haster ikke, har andre artige biler å kjøre rundt i så GSen får stå til det er i orden. Men skulle det passe en gang å få fyllt den igjen, så er jeg glad for det :)

Jeg kan også plukke av en kule (ukjent tilstand) fra en delebil for å få kjørt bilen til vinterlagring om ikke sånn altfor lenge, så slik sett kan den tomme kula tas en gang i løpet av vinteren.

Hilsen
Per
Hvis du har mulighet for å sette på en kule fra en annen bil som en midlertidig løsning så skal jeg nok få tatt meg en tur innom deg iløpet av høsten/vinteren.
Skulle jeg glemme det så send meg gjerne en SMS eller ring meg for det hender noe blir glemt......... Mob 91130881
John
Posts: 55
Joined: Tue 02 Dec, 2003 04:29
Location: Trondheim

Re: Teknisk treff 5/9-09 hos Autovie, Lørenskog

Post by John »

pigland wrote:Gleden var stor med nyfyllte kuler på lørdag, men gleden den var kortvarig.. På høyre side var GSen i dag knallhard, og ved nærmere inspeksjon var skruen på toppen ikke helt skrudd til. Så da var den tom for gass :(

Går ikke ut fra at det finnes mange klagemuligheter på en slik "gjør-det-selv-dag" ?
Denne var det jeg som tok, så feilen er nok min, beklager! Har nok ikke så stor erfaring i bruken av dette spesielle utstyret. Ser at Pål Inge har tilbudt seg å fikse dette, han er nok i området oftere enn jeg.
1951 Traction (prosjekt)
1952 Traction 15 Six
1972 DS (prosjekt)
1971 SM
1975 CX 2200
1983 Visa GT
1985 2CV6
1991 XM V6 24V
1995 XM 2.5 VSX Stasjonsvogn
2000 Xantia Activa Turbo
2008 C5 2.0 Exclusive Tourer
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Teknisk treff 5/9-09 hos Autovie, Lørenskog

Post by citro1cx »

De siste innleggene i denne tråden fortjener en...
Image
:D
Litt over middels interessert i Citroën cx!
skogn
Posts: 30
Joined: Fri 20 Oct, 2006 09:52
Location: Skogn

Re: Teknisk treff 5/9-09 hos Autovie, Lørenskog

Post by skogn »

citro1cx wrote:De siste innleggene i denne tråden fortjener en...
Image
:D
Alle kan gjøre feil også jeg. Men jeg forstår godt hvorfor mange merkeverksteder ikke vil fylle kuler. Det er ikke helt uvanlig at det kan bli noe tull med kuler som er fylt. Enten så er det for lite trykk i den slik at membranen er skadet eller så blir ikke nippelen tett. Var med til Steinkjer og hentet en xantia sist vinter der det hadde blitt en LHM lekasje via en fyllenippel/plugg som ikke var rett montert. Dette var gjort på ett merkeverksted og med det orginale fylleutstyret som citroen har.
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Teknisk treff 5/9-09 hos Autovie, Lørenskog

Post by pigland »

Jeg synes det er fantastisk at noen tar seg tid til dette ja, både jobben oppe på Autovie og når det en sjelden gang viser seg å ikke ha fungert. Så jeg er takknemlig for begge deler :)

Vi snakkes en gang det passer seg for en etterfylling, Pål Inge.
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
Post Reply