Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Mere eller mindre planlagte treff, turer eller arrangementer

Moderator: moderator

gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Post by gopp »

Image

Vi har vært så heldige å få Multibil til å arrangere en temakveld med opplæring i hvordan plast kan repareres.
Det vil bli fokus på reparasjonsmetoder for dørpaneler på CX serie 1, men også tekstiler, skinn, og plaststøtfangere vil bli dekket. Multibil har 25 års erfaring innen faget, og vil vise hva de kan reparere og gi priseksempler på dette. De vil også gi råd på hvordan man kan reparere skader selv, og hvilke reparasjonsmetoder og produkter som brukes på de forskjellige materialene.

Sett av tirsdag 1. mars fra klokken 19:00 ut utover kvelden.

Se klubbens hjemmesider for mer informasjon:
http://citroencx.no/6-Bibliotek/2-Arran ... ltibil.htm
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Post by rundgren »

Hva tror du om serie2 dashbord? Forrige eier har etter sigende hatt en Poppy-flaske stående i årevis, og så fjernet denne med det resultat at deler av vinylen på dashbordet fulgte med. Ikke pent.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Post by gopp »

rundgren wrote:Hva tror du om serie2 dashbord? Forrige eier har etter sigende hatt en Poppy-flaske stående i årevis, og så fjernet denne med det resultat at deler av vinylen på dashbordet fulgte med. Ikke pent.
Min første tanke rundt dette er at det er billigere å bytte dashboard, men det er litt jobb. Be Multibil om en pris, kanskje de kan gjøre en reparasjon som er bra nok uten at det koster all verden.
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Post by rundgren »

gopp wrote:
rundgren wrote:Hva tror du om serie2 dashbord? Forrige eier har etter sigende hatt en Poppy-flaske stående i årevis, og så fjernet denne med det resultat at deler av vinylen på dashbordet fulgte med. Ikke pent.
Min første tanke rundt dette er at det er billigere å bytte dashboard, men det er litt jobb. Be Multibil om en pris, kanskje de kan gjøre en reparasjon som er bra nok uten at det koster all verden.
Ja, har ikke lyst på den jobben det er å bytte dasbhord.... gratis-alternativet er svart elektriker-tape ;-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Post by gopp »

rundgren wrote:
gopp wrote:
rundgren wrote:Hva tror du om serie2 dashbord? Forrige eier har etter sigende hatt en Poppy-flaske stående i årevis, og så fjernet denne med det resultat at deler av vinylen på dashbordet fulgte med. Ikke pent.
Min første tanke rundt dette er at det er billigere å bytte dashboard, men det er litt jobb. Be Multibil om en pris, kanskje de kan gjøre en reparasjon som er bra nok uten at det koster all verden.
Ja, har ikke lyst på den jobben det er å bytte dasbhord.... gratis-alternativet er svart elektriker-tape ;-)
"Gratis" er alltid vanskelig å utkonkurrere i pris, men jeg regner med at du stiller 1. Mars for å finne ut dette?
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Post by rundgren »

gopp wrote: "Gratis" er alltid vanskelig å utkonkurrere i pris, men jeg regner med at du stiller 1. Mars for å finne ut dette?
Jaa... Er et lite hobbykræsj her i og med at det er bandøving på nøyaktig samme tidspunkt. Men med mindre det blir meget stor misnøye med avgjørelsen, så skulker jeg det og stiller på dette i stedet.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Post by gopp »

rundgren wrote:
gopp wrote: "Gratis" er alltid vanskelig å utkonkurrere i pris, men jeg regner med at du stiller 1. Mars for å finne ut dette?
Jaa... Er et lite hobbykræsj her i og med at det er bandøving på nøyaktig samme tidspunkt. Men med mindre det blir meget stor misnøye med avgjørelsen, så skulker jeg det og stiller på dette i stedet.
Jeg tror dette blir en bra kveld. Snakket faktisk med Olav Kristian på Multibil i dag, og han ser frem til å vise oss kunsten. Det vil bli mulig å handle endel spesialprodukter som man vanligvis ikke får over disk, slik som forskjellige plastlim og lakk.

Eierskap til en CX er ikke et absolutt krav for å komme, og det er bare å invitere andre entusiaster.
Gopp
-----------------
Har no' CX
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Post by gopp »

Det er ikke lenge til 1. mars, så kryss av i kalenderen.
Gopp
-----------------
Har no' CX
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Post by gopp »

I morgen er det 1. mars :-)
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Post by jonsto »

Ka noen bringe på det rene om limet de bruker fester på serie 2 støtfangerne, og eventuelt grillene. Skulle gjerne ha visst det før jeg bestiller. Har flere støtfangere og griller som det går å reparere. Har prøvd forskjellige lim som garantert kunne brukes med negativt resultat.
Skulle så gjerne ha vert der, men det får jeg desverre ikke til.
Håper dere får en fin kveld. Blir reportasje i neste Citrophile går jeg ut fra.
Mvh
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Post by pigland »

Dette ble jo en veldig hyggelig kveld, med mange gode tips. Det beste av de alle er vel at grunnarbeidet her er like viktig som andre steder.

Citrophiles representanter var også tilstede, så det dukker nok opp noe der etter hvert. Og ikke kast støtfangere og griller, det kan fikses ifølge Olav Kristian, det fikk vi demonstrert tydelig i går. Dashboard trenger som oftes ikke og demonteres, så man sparer fort mye tid og penger kontra å bytte det ut. Mange interiørdetaljer kan også lakkes med spesiell type lakk (det gjøres av bilprodusenter også). Her lærte man mye :) Takk til initiativtakerne også!
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Post by gopp »

Takk for flott oppmøte i går!

Jeg var en stund redd for at det skulle bli bare meg som benyttet meg av Olav Kristians kompetanse i går, men det var riktig så godt oppmøte. Selv har jeg jobbet med deler av dette han viste i går, men jeg lærte mye likevel. Noe av det som er fint med Olav Kristian, er at han er veldig løsningorientert, så i utgangspunktet går alt an å reparere. Bra blir det også, og verktøyet og midlene han brukte var ganske så enkle. Det virket som man kom langt med en varmluftpistol, aceton, to - tre forskjellige lim, og en dose fantasi (litt plankebiter og et strykejern er vel i denne kategorien).

Det blir en artikkel i Citrophile fra kvelden, og man burde kanskje koordinere litt her?
Gopp
-----------------
Har no' CX
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Post by mads »

Veldig inspirerende, godt dytt for å fikse ting, og ikke minst levere til noen som har håndlaget. Ikke sikker på "min første plastreparasjon" ser like enkel og elegant ut...

Hadde med skrivesaker, men å skulle notere seg håndbok i plastrep på noen hektiske timer går (selvfølgelig) ikke. Men; Grunnarbeid :!: Det finnes ingen snarveier. UT med det som er ødelagt, skjær vekk smuldret skum, etc og bygg opp nytt. Fugeskum er tingen :) Og rengjøring. Silikon-fjerner gjør aldri skade, vaske-tynner gjør det ofte, såpevann er tingen. Så er det ymse bokser med smøre-vinyl og annet lurt som skal til. Varmepistol skrus på når man starter og av når man gir seg, ser ikke ut til å få gjort stort uten. Temperaturer var vel 250 og ..ermm.. noen flere grader. Syanid-lim med vel-duftende og antagelig lett euforiserende herder på spray imponerer nabo'n.

Herde-plast (urethan og polyester) og termo-plast (poly-propylene, poly-vinyl-carbonat, ABS og polyethylene) er typene, men med 60(?) varianter av PP på Raufoss er det bortkastet bestemme type og egenskaper. Type går, men egenskaper varierer med tilsetninger. Glem det. Bruk en flis av emnet som skal repareres. ABS-plast limes med aceton som løser opp plasten, egen sparkel og lim kan lages, igjen av spon og fliser av emnet. Alt repareres altid på begge sider.

Fangere kan repareres, sveises/loddes med "seg selv" og/eller limes. De har tre typer lim som de får limt alle sakene sine med, inkl fangere. Sveising er å skjære en strimmel av delen som skal repareres eller maken, varme den og ikke emnet ned i en V-fuge. Begge sider! Lim kommer til sist, man kan ikke sveise over liming. Struktur ordnes med en plastelina-lignende klump der man lager avtrykk på et friskt område. Reparasjonen varmes og struktur trykkes på med avtrykket i "struktur-pad'en". Til slutt evt lakk/farge, evt struktur-spray, altså å sprøyte "tørt" på. Folk med fartstid i lakkboks vet sikkert... Materialet i de lyse fangerne skiller ut mørk veske når de sveises :) så det virket som lim var aktuelt her.

Alt stoff kan repareres, bare å skaffe rett tråd å sy i. Kan visst ta litt tid, dog 8) Det virker som tid er noe man bruker en del av på slike oppgaver. Og plast eldes, krymper og sprekker. Sånn er det bare, ikke noe man kan bremse. Plast kom rundt 1850, i Frankrike, seff, og det er plast i T-ford'er for de som tror at bilen deres er så gammel at de slipper plastrep.

Dørtrekk til CX1? Jadda, de kan bytte farge, få nytt skum og nye biter av overflate. Eller man kan lage et nytt, slik de gjorde med instrumentbordet til en eldre æmerikaner. Tok visst litt tid, så ta en av de store tubene...
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Post by rundgren »

jonsto wrote:Ka noen bringe på det rene om limet de bruker fester på serie 2 støtfangerne, og eventuelt grillene.
Det virka på meg som om sveising var tingen på S2-støtfangere. Hvite/lysegrå er visst ikke så greit å få pent, men andre er kurante.
S2-grill er vel ABS-plast, og kan limes med aceton. Enten på flatene, eller så løser du opp litt av materialet i aceton og lager på den måten lim.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Temakveld 1. mars - Plastreparasjoner

Post by givretto »

Veldig bra oppsummering, Mads! Applaus til både deg og Olav Kristian fra Multibil. 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
Post Reply