Serie 1 BX

Generelt om BX

Moderator: moderator

Post Reply
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Serie 1 BX

Post by tdbugge »

Noen her som har det?
Tommy D.Bugge
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Serie 1 BX

Post by dagmatti »

Hei,

jeg har det ikke bx, men hva er hovedforskjellene mellom 1 og 2?


-m
BEO
Posts: 419
Joined: Mon 20 Aug, 2007 10:31
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Serie 1 BX

Post by BEO »

Litt utvendig forskjell, men først og fremst endring på dashbordet hvor satellittene og badevektspeedometeret forsvant.
Siste årgang serie 1 var 1986.
Beste hilsen Bernt Erik
Det finnes to slags biler, hydraulikk-Citroën og de andre!
2011 C5 2,0 HDI sedan aut. og 2011 Smart Fortwo aut.
De andre: 1953 Rover 75, 1972 Renault 16 TL og 1973 Mercedes-Benz 450 SL
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Serie 1 BX

Post by tdbugge »

Serie 2 har vanlige instrumenter,annet dashbord,nye støtfangerer og blanke blinklys foran.Serie 1 har badevekt spedometer,digital turteller bla...
Tommy D.Bugge
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Re: Serie 1 BX

Post by Adelsøn »

Det er også forskjell på dashbordet ellers, dørtrekkene og setene. Som på CX er serie 1 seter litt mykere enn serie 2... Har begge deler...
Serie 2 fikk "steinsprutbeskyttelse" på bakskjermene, sidelister og andre støtfangere utvendig i tillegg til det som allerede er nevnt.
Selv holder jeg en knapp på serie 1 som den kuleste, mest på grunn av instrumentene og dashbordet. Citroensk med badevekt og herrlig 80-talls knirkeplast i øvrige detaljer. Hvem bryr sg om 120-desibels vindstøy og ditto motor- og hjulromling? Skramlinga i hardplast og vinyl overdøver det meste (også stereoen med to latterlige høyttalere oppe ved A-stolpen :lol: )

Gleder meg til Alfred blir kjørbar igjen...
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Serie 1 BX

Post by skjalg »

tdbugge wrote:Noen her som har det?
Ja, omsider. Har kjøpt en serie 1 16RS i november, stått stille siden sommeren 2007, men påkostet noe vanvittig i perioden -97 til -07 inkl. opplakkering. Får tak i vinterhjul i morgen. Så får jeg prøvekjørt litt og bestiller time til eu-kontroll, planlagt registrert tidlig i januar. Legger ut bilder senere, den er rød som 90% av alle bx'er som ble solgt på den tiden. Er spent på hva automatchoken vil innvirke på forbruket, den går ihvertfall fint på tomgang på kaldstart ned til 3-4 minus, har ikke hatt det kaldere hittil. Noen som vet om det finnes slangevarmere til BX, DEFA eller annet fabrikat?
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Serie 1 BX

Post by tdbugge »

skjalg wrote:
tdbugge wrote:Noen her som har det?
Ja, omsider. Har kjøpt en serie 1 16RS i november, stått stille siden sommeren 2007, men påkostet noe vanvittig i perioden -97 til -07 inkl. opplakkering. Får tak i vinterhjul i morgen. Så får jeg prøvekjørt litt og bestiller time til eu-kontroll, planlagt registrert tidlig i januar. Legger ut bilder senere, den er rød som 90% av alle bx'er som ble solgt på den tiden. Er spent på hva automatchoken vil innvirke på forbruket, den går ihvertfall fint på tomgang på kaldstart ned til 3-4 minus, har ikke hatt det kaldere hittil. Noen som vet om det finnes slangevarmere til BX, DEFA eller annet fabrikat?
Gleder meg til å få se bildene :D
Tommy D.Bugge
CitJohn
Posts: 10
Joined: Wed 10 Mar, 2010 14:40

Re: Serie 1 BX

Post by CitJohn »

skjalg wrote: Er spent på hva automatchoken vil innvirke på forbruket, den går ihvertfall fint på tomgang på kaldstart ned til 3-4 minus, har ikke hatt det kaldere hittil.
Hadde 16RS i flere år uten kuldeproblemer, startet alltid. Derimot ble jeg dyktig uvenner med automatchoken etterhvert, den fant jeg ut ikke ville regulere seg helt ned før jeg hadde nærmere en times kontinuerlig drift. Dette syntes tydelig på forbruket og på eksosen, lett for å være svart sky når jeg ga på og særlig ved oppstart av "lunken" motor.

Løste det med å kjøpe komplett chokewire inkludert knott, vippe ut dekselet fra utsparingen ved rattstammen og smette wiren rett på plass. Der fant jeg også en ledning ferdigkoblet opp til chokelampa og med ei pære på rett plass i instrumentpanelet lyste det klart og fint når choken var i bruk. Frem i mototrommet, løsnet hele chokemekanismen og lot den henge i slangene på grunn av sirkulasjonen i kjølesystemet og satte fast strømpe og wire på egnede steder.

Vips - renere motorgange, lavere turtall på tomgang spesielt i kalde perioder og merkbart lavere forbruk av bensin. Absolutt like lett å starte i kulda.

Modifiseringen anbefales på det varmeste.
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Serie 1 BX -automatchoke

Post by skjalg »

Da kan jeg komme med fasit, nå har jeg prøvd bilen gjennom en lang vinter med mange kaldstarter, noen kaldere enn -20 og uten motorvarmer. Starter fint og regulerer seg ned til vanlig tomgang etter et par minutter. må dra starteren litt lenge særlig hvis bilen har stått noen dager, men det skyldes antakelig manuell bensinpumpe. Choken fungerer i hvertfall godt.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
ThomasWH
Posts: 143
Joined: Sun 12 Sep, 2010 23:04

Re: Serie 1 BX

Post by ThomasWH »

skjalg wrote:
tdbugge wrote:Noen her som har det?
Ja, omsider. Har kjøpt en serie 1 16RS i november, stått stille siden sommeren 2007, men påkostet noe vanvittig i perioden -97 til -07 inkl. opplakkering. Får tak i vinterhjul i morgen. Så får jeg prøvekjørt litt og bestiller time til eu-kontroll, planlagt registrert tidlig i januar. Legger ut bilder senere, den er rød som 90% av alle bx'er som ble solgt på den tiden. Er spent på hva automatchoken vil innvirke på forbruket, den går ihvertfall fint på tomgang på kaldstart ned til 3-4 minus, har ikke hatt det kaldere hittil. Noen som vet om det finnes slangevarmere til BX, DEFA eller annet fabrikat?
Vil se bilder! Serie 1 er så rå! Vokste opp i en slik! BX 16 RS! Lys blå metallic! Fantastisk komfort!
Mvh.
Thomas
C5 2.0 HDi Break Exclusive (2006)
ZX 1.4i Monaco (1997)
Post Reply