Observasjoner av BX

Generelt om BX

Moderator: moderator

RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Observasjoner av BX

Post by RolandM »

Sølvgrå serie II BX Break, observert med dame bak rattet på hovedveien ved Stjørdal, retning Trondheim/Værnes i morges.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
martinh
Posts: 6
Joined: Thu 06 Oct, 2011 22:41

Re: Observasjoner av BX

Post by martinh »

RolandM wrote:Sølvgrå serie II BX Break, observert med dame bak rattet på hovedveien ved Stjørdal, retning Trondheim/Værnes i morges.
Oi! Er det fler av dem i området? :D
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Observasjoner av BX

Post by OlavBX »

Dette er bilder fra sommer/høst 2011, men jeg ser den stadig vekk rundt omrking. En serie 1 BX19 GT 86 modell. Veldig fin :)
Image

Image

Image

Image
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
givretto
Posts: 427
Joined: Wed 31 Aug, 2005 14:43
Location: Borgen, Kløfta

Re: Observasjoner av BX

Post by givretto »

OI!!! Det var et sjeldent syn! Nylig EU-godkjent er den også... Eies av en fyr i Porsgrunn... 8)
2005 C4 1.6 Aut (Veronique)
Image
Citroëner jeg har eid tidligere:
4 CX
4 GS
3 XM
3 BX
2 Xantia
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Observasjoner av BX

Post by OlavBX »

Ja så den var nylig Eu jeg også. Bilen ser veldig fin ut, har kikka på den noen ganger tidligere. Var veldig lite rust etter det jeg så. I hvertfall i forhold til min, som har et par små hull i kanaler, og diverse andre steder, ikke hull, men rust i hvert fall :wink:
Jeg vet om 1, muligens 2 BXer til som farter rundt her. Den ene vet jeg hvor står, kan ta bilder i morra :)
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Observasjoner av BX

Post by OlavBX »

Står en GTi 90 modell på Falkum i Skien. Tror den har stått der en stund, står alltid på samme plassen. Automat å greier :)
Image

Image

Image

Image

Image
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Observasjoner av BX

Post by pigland »

'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Observasjoner av BX

Post by rundgren »

Feteste BX jeg har sett på veien i Norge observert i Oslo, på Ring 2 retning øst, i dag!
Image
BX GTI 16V ABS.
Så ut til å være i bra stand også.
Trolig importert relativt nylig - nye DN skilt, og utenlandsk forhandler-klistremerke på bakluke.
Utrolig kult! Skilte seg bra ut i trafikken, denne :-)

Noen som kjenner bilen?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
OlavBX
Posts: 174
Joined: Wed 22 Feb, 2012 02:35
Location: Skien, Telemark

Re: Observasjoner av BX

Post by OlavBX »

Var en tur i Tønsberg ute på Nøtterøy der jeg plutselig så en rød BX parkert på fortauet. En 14 TE, noen som vet hva det betyr? 1.4 liter motor men TE?
Den så ut til å være ganske simpelt utstyrt, hadde ikke midtarmlene bak en gang, og sveive vinduer hele veien. Men så ganske fin ut for rust :)

Image

Image

Image
1992 Citroën BX Millesime
1982 Lada 1600L
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Observasjoner av BX

Post by n10516 »

Akkurat hva TE står for, vet jeg kort og godt ikke. BX14 er relativt enkelt utstyrt, mangler elektriske vindusheiser, turteller etc.

TE har den "nye" motoren, K1G, som er en mer moderne konstruksjon enn den en finner i de eldre 14-bilene. Jeg tror, men her kan jeg ta helt feil, at motoren ble introdusert i BX samtidig som det kom krav om katalysator, altså rundt 1990 (?)

Den har nå fått gearkassen i forlengelsen av motoren, i motsetning til de eldre BX14 hvor gearkassen var under motoren, i bunnpannen og følgelig ble smurt med motorolje. Her satt clutchen på enden av motoren og kraften ble overført ned til gearkassen via et mellomdrev, om jeg ikke husker feil, altså en konstruksjon relativt lik den en finner i Mini, Maxi, Allegro, 1100/1300 og en lang rekke andre engelske biler. Den nye løsningen ga noe mindre transmisjonsstøy enn den gamle.

Men bilen har masse kjøreglede og er gearet slik at den føles uhyre sprek. Om man kan leve med det litt spartanske utstyret, er dette en bil som byr på kjempemye kjøreglede! (har hatt en...)

Men hva TE står for, må en annen svare på.


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Observasjoner av BX

Post by citro1cx »

n10516 wrote:
Men hva TE står for, må en annen svare på.

Vidar
Sjekk denne siden: http://citroen.tramontana.co.hu/models/the-nomenclature
Litt over middels interessert i Citroën cx!
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Observasjoner av BX

Post by n10516 »

Jaha... Da vet vi :D at

T betyr "basic trim level", altså enkel utførelse (men de skriver ikke hva "T" er forkortelse for :mrgreen: )
E betyr "economique" :( , i BX sammenheng minste motor, 1360 cc K1G eller også svakeste variant av 1580 cc motoren.

Egentlig en flott side... :) Kjenner jo til Tramontana sidene, men akkurat den har jeg nok unngått... :oops: Jeg har gitt opp å huske de betegnelsene for lenge siden, prøver bare å huske hva som er i de forskjellige modellene... :evil: :mrgreen: :o


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: Observasjoner av BX

Post by pigland »

Image

Lå på fremsida av Agderposten.no i dag, fordi noen hadde tagget det med agderposten :)
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Observasjoner av BX

Post by gopp »

Lover å ta noen bilder i morgen. Skal hente en BX GTI som på litt pussig vis er min. "Kjøpte" den for to uker siden, men har hverken sett bilen eller bilder av den, men hva kan gå galt når man kjøper en gammel Citroën usett?

Må si jeg gleder meg til å prøve den, for den eneste BX jeg har kjørt er en 16 RS jeg hadde noen uker for ca. 15 år siden. Det var en positiv opplevelse den gangen, og jeg går med forventninger til at det blir enda bedre med en GTI.
Gopp
-----------------
Har no' CX
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Observasjoner av BX

Post by gopp »

Og her er bilder:

En liten vask før den går inn for vinteren.
Image

Image

Image

Image

I vinter skal den stå under en annen rød bil fra samme tidsepoke.
Image

Utrolig morsom bil å kjøre. 113.000 km. fra ny, alltid tatt godt vare på, og ingen rust. Under ser den like fin ut som over, og traversen er hel og fin den også. Nye kuler og bremser som biter godt. Jeg skal lakkere fangere, skifte et hjullager foran, og fikse noen dårlige el. kontakter her og der. En sort hattehylle burde den få, så litt voks, og deretter masse bruk på sommertid. Dette skal ikke ende opp som en "billig bruksbil" for en "entusiast", men bør bevares som den flotte bilen det er. Det ligger i kortene at jeg ikke kan beholde den. Den ble min fordi jeg fikk den i innbytte på min Maserati Merak og skulle gjøre kjøper en tjeneste. Kona synes 12 biler en litt i overkant, og det synes egentlig jeg også. Sliter litt med å få 11 biler på lager hver vinter.

BX er undervurdert, og blir jo snart like sjelden som GS/GSA. Jeg skal kose meg med denne perlen som er designet av min store helt, Marcello Gandini hos Bertone, og så skal den omplasseres til egnet arvtager.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Post Reply