Citroën BXs fortreffeligheter

Generelt om BX

Moderator: moderator

citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Citroën BXs fortreffeligheter

Post by citro1cx »

Bilen som ble lansert under Eiffeltårnet i Paris i 1982, fortjener mer oppmerksomhet på dette forumet en vi gir den, så kom igjen, fortell!! :D

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Re: Citroën BXs fortreffeligheter

Post by Adelsøn »

Kan ikke dy meg, har serie 1 selv: Den plakaten ser nesten ut som den er sponset av Lego :lol: :lol:
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Citroën BXs fortreffeligheter

Post by pål »

Legobil :

Image
har masse Citroèn:-)
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Citroën BXs fortreffeligheter

Post by citro1cx »

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
© 1997 Julian Marsh
Litt over middels interessert i Citroën cx!
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Citroën BXs fortreffeligheter

Post by RolandM »

Jeg ser noen har vært og klikket inn på Citroenet. :wink:

BX'en er jo et ypperlig eksempel på god fransk industridesign som fortsatt har igjen en brukbar porsjon klassiske Citroen-gener i seg. Jeg imponeres fortsatt av plassutnyttelsen og komforten i en bil som ikke er større enn dagens Golf, og jeg imponeres like mye av fleksibiliteten - avhengig av motor og utstyrsnivå kan den forkle seg som alt fra (nesten) undermotorisert pensjonistbil til sportsbil, med hele spekteret i mellom. Eksteriørdesignet er et fantastisk godt bilde av 80-årene, og en glitrende Ghandini-strek som VIL noe. 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Citroën BXs fortreffeligheter

Post by knut »

Den kantete forgivningen av BX har vel ikke mye citroensk ved seg. Dessuten hadde BXen store kvalitetsproblemer. Dominique Pagneux - den kjente citroenhistorikeren - skriver om BXen i sitt verk CITROEN Seiner Zeit voraus at Citroen mistet mange kunder p.g.a. BX og det var først da Xantiaen kom at de gradvis vant kundene tilbake.
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Citroën BXs fortreffeligheter

Post by tronde »

knut wrote:Den kantete forgivningen av BX har vel ikke mye citroensk ved seg. Dessuten hadde BXen store kvalitetsproblemer. Dominique Pagneux - den kjente citroenhistorikeren - skriver om BXen i sitt verk CITROEN Seiner Zeit voraus at Citroen mistet mange kunder p.g.a. BX og det var først da Xantiaen kom at de gradvis vant kundene tilbake.
Det er vel en litt spesiell tilnærming, all den tid at det produsert vesentlig fler BX både totalt, og fordelt over antall produksjonsår, enn Xantia.
TransMedia Int.
Posts: 106
Joined: Fri 29 Dec, 2006 00:53
Location: Skiptvet

Re: Citroën BXs fortreffeligheter

Post by TransMedia Int. »

BX'en ble vel avledet fra et designforslag av Bertone (hvor da Gandini jobbet dengang) som en Volvo Tundra...

Image
CX22TRS VIP
Citroënminner: CX20 Athena, CX22TRS VIP, CX24IE Pallas C-matic, CX25TRI, CX25GTiT, CX25 Prestige, CX25D Limo, CX20RE, BX19GTi, BX19GTi, BX19GT, BX16TRS, BX16TRS Auto, GSA, GSA Pallas, AX14TRS, ZX14, XM20, Jumper19, Jumper25
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Citroën BXs fortreffeligheter

Post by citro1cx »

TransMedia Int. wrote:BX'en ble vel avledet fra et designforslag av Bertone (hvor da Gandini jobbet dengang) som en Volvo Tundra...
mens andre mener den også stammer fra Reliant FW11 protype (ble aldri satt ut i produksjon):
design by ...ja nettopp...Bertone
Image
Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Citroën BXs fortreffeligheter

Post by knut »

Dominique Pagneux er historiker for merket Citroen. I den tyske utgaven av boka Citroen - un génie d´avanse skriver han følgende om Xantiaen da den blei lansert i 1993: Der Xantia zeichnet sich vor allem durch eine wesentlich bessere Verarbeitung aus, mit der die Marke langsam Kunden zurückerobert, die von der schlechten Qualität der Fahrzeuge und ihrer Mittelmässigkeit demotiviert sind.
Det virker som om Citroen hadde problemer med kvaliteten på den generasjon biler som BX tilhører. De første modellene av XM hadde tallrike havarier som påførte Citroen store garantiutbetalinger og gjorde stor skade på XMs ry som bilmodell. Faktisk kom XM seg aldri helt over den baksmellen som bilen blei påført i de første årene.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Citroën BXs fortreffeligheter

Post by RolandM »

Det er riktig at Citroen hadde kvalitetsproblemer på diverse modeller (i likhet med diverse europeiske bilmodeller på den tiden, hvorav ymse britiske produkt gjennom 70- og 80-tallet står i en miserabel klasse for seg). Men at disse problemene skulle knytte seg spesielt til BX-modellen er ukjent for meg. Tvert imot skriver John Reynolds at BX var en stor salgssuksess, og at den både ble markedsført og ble opplevd som en bil med bedre kvalitet enn tidligere Citroener. Her tror jeg nok både CX og GSA må regnes med til sammenligningsgrunnlaget av "tidligere Citroener", dessverre. Men som sagt ikke verre enn mange andre europeiske biler.

XM er en på mange vis utmerket modell, hvis suksess delvis ble torpedert av nettopp de kvalitetsproblemene som her er henvist til for de første årsmodellene. Det var rett og slett for billige komponenter, og ifølge XM-klubbens sitat fra VI MENN Bil røk det en økonomidirektør på denne fadesen. Quelle tragedie!

BX har, meg bekjent et kvalitetsnivå omtrent som andre middelklassebiler på 80-tallet, hvilket tør være bedre enn mange 70-tallsmodeller, og dårligere enn en del 90-tallsmodeller. Ifølge blant annet bladet bil har Xantia en ganske god kvalitet, og det er vel anerkjent at nivået steg et hakk med innføringen av Xantia. Akkurat som det steg ganske vesentlig fra Ford Sierra til Ford Mondeo (sitat fra Ford-mekaniker i Teknikens Värld om Mondeo: "Jag er schockad. Det er som at skruva med et annat märke." (Pardon my Swedish) Men i tillegg til denne ganske naturlige kvalitetsutviklingen tror jeg nok det er et element av av Xantia ble opplevd også som bedre enn XM, ikke bare bedre enn BX. Og XM slet altså de første årene. (Paradoksalt nok begynte XM-vindusheisene først å ryke i særlig grad på serie II, og da til enorm kostnad for eier, men det er en annen historie).

Når det gjelder Tundra versus Reliant: Det kan ikke være tvil om at det er Tundraen som er det nærmeste utgangspunktet av de to. Sjekk hjulbuene foran, plassering av fremre hjulakse i relasjon til karosseriet, form og vinkel på frontrute (inkludert enkeltvisker!), takkurve, støtfangerdesign foran, panserløsning uten grill, ja, til og med sidespeilene! Dermed ikke sagt at det ikke er noen elementer av BX i Reliant-prototypen også. Det mest markante er vel ventilasjonsgitteret i C-søylen, som muligens er ur-utgangspunktet for det grepet som skjuler nivåforskjell mellom sidevinduer og underkant baklukevindu på den ferdige BX'en. Men her tror jeg mer det er snakk om at Bertone-firmaet (Ghandini) prøvde ut et sett med relaterte designelementer på flere ulike modeller/prototyper i samme periode. Man kan jo også se noen likhetstrekk mellom BX og Lamborgini Countach også - men få ville vel påstå at det ene designet er direkte arvet fra det andre. Men på Tundra er det så mye som er likt at jeg er i hvert fall lett å overbevise om at dette var utgangspunktet.
Last edited by RolandM on Mon 01 Nov, 2010 22:14, edited 1 time in total.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Citroën BXs fortreffeligheter

Post by tronde »

knut wrote:Dominique Pagneux er historiker for merket Citroen. I den tyske utgaven av boka Citroen - un génie d´avanse skriver han følgende om Xantiaen da den blei lansert i 1993: Der Xantia zeichnet sich vor allem durch eine wesentlich bessere Verarbeitung aus, mit der die Marke langsam Kunden zurückerobert, die von der schlechten Qualität der Fahrzeuge und ihrer Mittelmässigkeit demotiviert sind.
Det virker som om Citroen hadde problemer med kvaliteten på den generasjon biler som BX tilhører. De første modellene av XM hadde tallrike havarier som påførte Citroen store garantiutbetalinger og gjorde stor skade på XMs ry som bilmodell. Faktisk kom XM seg aldri helt over den baksmellen som bilen blei påført i de første årene.

Du kan ikke bruke noe av dette som bevis for at BX hadde dårlig rykte, for det hadde den ikke. Citroën lagde mange modeller, og svært få av dem hadde særlig rykte for annet enn rust...
BX skilte seg positivt ut fra dette på den tiden hvor den var i produksjon. At Xantia fremsto som en mye mer moderne bil er noe helt annet. Da den kom, hadde prisen på plastsøping av interørdeler kommet ned på et nivå som gjorde at man kunne få ting til å virke mer moderne enn BX som tross alt er fra slutten av '70-årene teknisk sett. Dessuten hadde ikke Xantia typiske franske design-spesialiteter som Citroeën var så kjent for. Det var definitivt ikke til skade for salget utenfor Frankrike.

Når det gjelder XM, var det ikke havarier som kostet, men mengder av tåpelige el-feil som gjorde at bilen stoppet, eller fikk steinhard fjæring. Det er visstnok produsert 333405 XM totalt fra 1989 til 2000, og i løpet av 1991 var mer enn halvparten av dem bygd. Citroën hadde budsjettert med ca. 100.000 XM i året. I 1989 bygde de 46282 i løpet av ca. et halvt år, og i 1990 bygde de 96196. Altså som forventet. Så kom alle problemene, og i 1991 ble det bygd 49119.

Det var V6/24 ventiler som havarerte, men den var det ikke bygd mer enn 1965 av ved utgangen av 1990, så det er ikke nok biler til å drepe modellen. Peugeot hadde jo samme motor i 605.
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Citroën BXs fortreffeligheter

Post by knut »

Prøver egentlig ikke å bevise noe som helst, refererer bare til hva Pagneux skriver. Forøvrig er han ikke noen hvem som helst synser. De som er interessert kan søke på Dominique Pagneux i Google. Han forsker også på de andre franske bilmerkene og har gitt ut interessante bøker og Peugeot, Panhard og Renault bl.a.
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Re: Citroën BXs fortreffeligheter

Post by Adelsøn »

Det er godt mulig BX fikk dårlig rykte, men kvaliteten er jeg faktisk imponert over. GSA og ikke minst Visa hadde vel banet vei for at du nærmest fikk kastet brukt Citroen etter deg... Mener å huske at begge falt RASKT i pris... Så kom BX, som så annerledes ut og falt like raskt i bruktpris, noe som gjorde den til en populær bruktbil blant studenter og folk som ikke hadde peiling på bil, men som skulle ha en billig bil som kunne kastes etterpå. På min vei gjennom de østlandske bilopphuggerier så jeg stadig biler bli innlevert enten fordi eieren skulle flytte(!) eller fordi bilen var ferdig. Tre, fire år med null vedlikehold, kun bensinfylling og kjøring. Merk: Dette er den typen folk som klarer å drepe en Toyota Corolla mellom to EU-kontroller... Jeg husker jeg syntes det var urettferdig mot BX allerede den gang. Likevel var det masse biler som tålte torturen og ble både ti og femten år før maskineriet sa takk for seg. Karosseriet er helforsinket, og rust er ikke rare problemet hvis du har eid en Opel eller Nissan Almera...
En litt rar bil som led en ufortjent skjebne, er min konklusjon. Gleder meg til pensjonstida når Alfred skal bli bil igjen...
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Citroën BXs fortreffeligheter

Post by RolandM »

knut wrote:Den kantete forgivningen av BX har vel ikke mye citroensk ved seg.
Jeg tenkte jeg skulle følge opp dette poenget også - om ikke annet, så for å få tråden over på to sider, så folk slipper å scrolle så (¤%%(/&¤"!! :wink:

Hva som er Citroens designgener er det mange som har diskutert - jeg forsøkte å oppsummere i en artikkel i Citrophile her for knapt et år siden. Noe av det viktigste er vel en aerodynamisk design med en viss "flyt" i seg - dråpeformen er det opprinnelige idealet til André Lefebvre. Dette står jo i motsetning til den kileformen som har vært rådende innen bildesign siden 80-tallet, og som forsåvidt også XM er en representant for. De klassiske Citroenene har gjerne et relativt stort overheng foran, en lav, lang og bred front, lang akselavstand, kort overheng og gjerne smalere sporvidde bak, og en takbue og hekkutforming som tar igjen noe av denne dråpeformen. Bilen minker, ikke vokser, fra B-stolpen og bakover. Aerodynamikken er gjerne visuelt understreket gjennom delvis tildekte bakhjul og "rene" vinduslinjer uten inndeling av hvert av vindusarealene.

På 426 cm er det begrenset hva man kan få til når man samtidig skal ha mest mulig innvendig plass. Man kan glemme å ha en lang og lav front med mindre en toseter er akseptabelt. Jeg mener imidlertid at Ghandini lyktes i å bevare noe av denne designarven da han laget BX. Det kan ikke være tvil om at hovedformen på BX bevarer elementer av dråpeformen, med avfallende taklinje, lang liftback-design på hekken, som oppleves forholdvis smal sett i forhold til resten av bilen, i hvert fall på modellene uten spoiler, og delvis tildekte bakhjul og lang akselavstand med kort overheng bak. De rene vindusflatene ble det dessverre ikke mulig å få til helt og fullt, og noen vil også reagere på at bilen er så kantet. Men ser man forbi kantene, ser man mye Citroen.

Og som sagt: Hvor mange biler på under 4,3 meter og med en såvidt lav og elegant design (egentlig nesten en småbil, men den fremstår som en mellomklassebil) kan oppvise så stor innvendig plass? Og samtidig være så ytterst lukeparkerbar? Du vet hvor du har hjørnene på en BX! Selv med GTi-spoiler er utsikt bakover ikke noe problem. Det er rett og slett god industridesign med ikke ubetydelige mengder sjarm og karakter - og et verdig symbol på 80-årene. 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply