Noen generelle spørsmål

Generelt om BX

Moderator: moderator

gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Noen generelle spørsmål

Post by gsak »

Hei og hå

Har noen spørsmål om min nyervervede BX

Passer setene fra en GTI inn i min TRD break? Foran og bak?

Hvordan tømmer man hydraulikksystemet ?(er nå i hydroflush fra forrige eier)
Når man skal fylle på LHM er det bare å heve bilen, fylle tanken og lufte skruen på akkumulatoren, ikke sant?

Må hovedakkumulatoren byttes hvis den tikker hele tiden? Eller kan det fylles gass?
Er det i så fall noen som har en slik til salgs?

Jeg har nå den gamle girkassen med revers opp til venstre ved siden av første gir, kan jeg bytte den med hvilken som helst annen BX kasse? (diesel/bensin)

Hvem fyller gass i oslo/østlandet utenom Per Deren?
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Noen generelle spørsmål

Post by n10516 »

Hei!

Jeg vil tro at setene kan byttes om hverandre, har aldri prøvd, men festene skal være like etter det jeg husker.

Bytte LHM:
Senk bilen helt ned
Løsne lufteskruen på hovedakk en omdreining, må ikke skrus ut!
Vipp bøylen til side og fjern sentralenheten med alle slangeforbindelser
Ta ut beholderen, tøm den og gjør den helt ren, også under platen i bunnen av beholderen
Gjør filtrene rene
Sett alt sammen tilbake og fyll på 2,5 l LHM, vær obs på at det kan være behov for å "prime" pumpen ved å helle LHM i sugeslangen til pumpen.
Start motoren, kjenn på returslangen, så snart du merker at det går væske i den, steng lufteventilen
Hev bilen til maks høyde, "mosjoner" den gjerne ved å heve og senke et par ganger.
Luft bremsene til du ser at grøn og fin LHM kommer ut.
Etterfyll LHM beholderen til maks.
Sjekk for lekkasjer

Om det klikker i ett sett i trykkregulatoren, er akk kula helt "flat". Jeg ville byttet den uten videre og har opplevd at Per Deren bare ved å høre det nektet å prøve å fylle. Gasskuler får du til en hyggelig pris fra Classic parts i Arendal, kr. 400,- om jeg ikke husker feil. Ikke tull med brukt her, nye er billige nok...

Hva er galt med den gamle gearkassen? Om den fungerer fint, så bare behold den... Om du likevel ønsker å bytte, må du finne en med rkitig utvekslingsforhold for diesel, sjekk tabellen for de forskjellige modellene. Hvorvidt du må ta med gearoverføringen også, vet jeg ikke. Antar at det kan være lurt.

Jeg vet ikke om andre gassfyllere enn Per Deren i Oslo, men det skulle ikke forbause meg om det finnes flere.

Lykke til!

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

Re: Noen generelle spørsmål

Post by Lars A »

Mener bestemt at du kan bruke kasse fra alle 16 og 19 motorer, da disse har lik blokk (forskjellen ligger i sylinderforingene, som kan byttes).
Men hvorfor bytte hvis den du har funker? Den er vel uansett den mest langbeinte, og er det noe du ikke trenger, er det lavere utvekslinger... Kjører med GTi interiør i min 16 og det gikk i hvert fall fint. Tror til og med de var smarte nok til å lage like bakseter i Berline og Break. By the way, så er bredden på bagasjerommet lik på CX Break og BX Break, og jeg trur jaggu lengden er nesten like bra på BX'n også.
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
knut
Posts: 189
Joined: Wed 12 Mar, 2008 22:41

Re: Noen generelle spørsmål

Post by knut »

Arne Lund, presidenten i DSklubben, nå bosatt på Tranby i Lier, fyller gasskuler. Dessuten er de én i Sylling, Lier som også fyller gasskuler.
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Noen generelle spørsmål

Post by gsak »

Takker for info

Grunnen til at jeg vil bytte er fordi kassa har reversen opp til venstre ved siden av første, hvor man må trekke opp hylsa rundt girspaken for å låse opp reversen. Denne mekanismen er ødelagt og det har hendt at bilen har blitt satt i revers istedet for første gir i lyskryss med biler bak. Lite trafikksikkert og farlig for pengebeholdningen.. Er blitt en vane å sjekke om det er riktig gir før jeg tar klutsjen helt ut, men hadde vært greit å ha det i orden allikevel.

Men blir vel uaktuelt hvis dette er kassa med høyeste utveksling(noen oversikt noe sted?), ettersom den er såpass lav som den allerede er..

Setene som er der er gode de, men slår ikke gti setene nei
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Noen generelle spørsmål

Post by Göran W »

Är väl betydligt billigare OCH enklare att laga spärren än att byta låda!?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Noen generelle spørsmål

Post by n10516 »

Ja, den sperren kan UMULIG være vanskelig å fikse! :?

Med mindre man er spesielt glad i å bytte gearkasser etc, ville jeg 100 ganger anbefalt det! :wink:


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Noen generelle spørsmål

Post by gsak »

n10516 wrote:Ja, den sperren kan UMULIG være vanskelig å fikse! :?

Med mindre man er spesielt glad i å bytte gearkasser etc, ville jeg 100 ganger anbefalt det! :wink:


Vidar
Hehehe ja, det er jeg enig i, men saken er altså at den at jeg ikke har sjekket mekanismen noe nærmere :P

Hehe :lol:

Kassa kunne godt vært litt friskere i girskiftene også, men det er da bare pirking fra min side...
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Noen generelle spørsmål

Post by Göran W »

Det är säkert inte så svårt att byta olja i växellådan heller..... (använd "Red line") :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Noen generelle spørsmål

Post by gsak »

Skal få et oljeskift også ja

Men nå er det først regreim som skal byttes. Noen som kan si meg hvordan jeg finner hullet til å låse svinghjulet? Vet bare at det skal være i nærheten av startmotoren
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Noen generelle spørsmål

Post by Göran W »

Ska du byta MER än remmen? Annars kan du med kniv dela remmen i två smala remsor. Skär seda bort den yttre halvan. Trä på den nya remmen så långt det går och skär sedan bort den kvarvarande halvan av originalremmen och tryck in den nya helt! Tar några minuter att byta! 8)
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Noen generelle spørsmål

Post by gsak »

Nei, nå som jeg får vite dette skal jeg ikke bytte noe annet. Hadde det vært slark i ruller eller vannpumpe vile jeg vel hørt det?

Altså:
man tar av det øvre motorfestet, kutter reimen på langs, fjerner ytre halvdel, trer på ny reim så godt man klarer og fjerner siste halvdel av den gamle reimen for å få den nye helt på?
Er det riktig forstått?

Takker og bukker
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Noen generelle spørsmål

Post by n10516 »

Det var en slu metode... Og den virker sikkert. Rembytte uten å måtte tenke på timing! Men det anbefales jo å bytte strammehjulet også, men vannpumpen påstås det går mange registerremmer...

Men strammingen bør vel sjekkes og justeres uansett?



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: Noen generelle spørsmål

Post by gsak »

Det vil la seg gjøre å sjekke strammehjul også.

Men jeg lurer på en ting litt på siden av temaet, finnes det ikke noe kit for å bygge om fra den forhatte reima til kjede? Jeg er helt sikker på at det fint vil la seg gjøre. På gamle Saab og Lada bla.a. er jo regkjede aldri noe problem, man skal bare stramme en skrue
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Noen generelle spørsmål

Post by n10516 »

Alt er jo mulig.... Men den ombyggingen vil bli meget heftig. Det må sikkert lages nye drev - eller finnes noe som kan passe etter modifisering. Det må også bygges et eget hus til kjeden, en registerkjede går jo alltid i et smurt område, mens en rem skal gå tørr. I praksis tror jeg neppe dette er "økonomisk forsvarlig", om en skal bruke et motebegrep.

Jeg hadde gjerne sett at han som fant på registerremmen ble skutt og lagt i en umerket grav, det er en av de tekniske "forbedringene" på motorfronten jeg kunne klart meg helt utmerket uten. Heldigvis virker det som om noen noen motorprodusenter har tatt til vettet og gjeninnført registerkjeden. Du har rett - en kjedeløsning er mye mer driftssikker, selv om også den kan ryke.

Har andre også meninger om dette?


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Post Reply