BXens plass i klubben og eget delelager?

Generelt om BX

Moderator: moderator

Post Reply
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

BXens plass i klubben og eget delelager?

Post by n10516 »

Dette innlegget er splittet fra en salgsanonnse som etterhvert ble til en diskusjon som dreide mot etablering av BX klubb og/eller eget delelager. viewtopic.php?f=26&t=6086 Diskusjonen må derfor fortette her: MVH. Moderator



Hei alle sammen.... :D

De delene bør berges... Både dørene og forstillingen! Om Rundgren kan få fraktet dem til Oslo, kan de evt. mellomlagres hos meg. :roll:

Jeg vil kaste inn en liten brannfakkel: :oops: For noen år siden var det tre personer som tok initiativet til en egen klubb for BX. Det KUNNE gått bra, grunnlaget med mange biler på veien og brukbar interesse var der, men av forskjellige grunner som jeg ikke ønsker å komme inn på her, gikk det dårlig. :cry: En av initiativtakerne var meg. Det ble samlet inn noen deler - hvor de er nå har jeg ikke klart å finne ut av. :evil:

BX er en modell som skiller seg ut og som fortjener en bedre skjebne enn å dø og bli glemt. :!: Jeg ønsker meg at Norsk CX-klubb kan, i likhet med GS/GSA ta denne modellen under sine vinger - ta modellen inn i "det gode selskap", hjelpe til med å ta vare på de deler en måtte få tak i osv. Og jeg håper inderlig at de delene som fantes på Årnes er tatt vare på og flyttet til Gran. :twisted: Derfor: Få dørene og forstillingen dit!

For meg er BX, og kanskje spesielt serie 1, den siste "ekte Citroën". XM er alt for mye en vanlig bil til at den kan kreve tittelen. Og en bil som altså fortjener å beskyttes! :D Jeg er redd at toget er gått for egen klubb og da ser jeg intet annet alternativ... :D :shock: :? :evil:


Med svevende hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

BXens plass i klubben og eget delelager?

Post by RolandM »

BX er vel formelt tatt inn i klubben på årsmøtet i 2009, men foreløbig har det vel ikke hatt noen praktisk konsekvens. Enig med Vidar i at det er nå man bør hive seg rundt. BX er uten sammenligning den billigste wannabe-klassiske Citroenen som er å få tak i nå, det er like før man får betalt for å overta dem, og deler er allerede gratis, som jo denne og andre annonser viser.

Det er vel en diskusjon for styret hvordan man følger opp modellen, men jeg vil tipse om at det kan være lurt å spre et evt. BX-delelager på et par steder i landet, ut fra hvor det er interesse for modellen. Kristiansund kan være et slikt sted. Det er flere enn meg som er opptatt av modellen her, og det er kort vei til Jon som kan ordne rør. Så kan man koble på BX-interessenter rundt Ålesund og Trondheim også.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

BXens plass i klubben og eget delelager?

Post by n10516 »

Dette begynner å bli interessant. :D Jeg har vært litt ut og inn av klubben, dessverre - og har ikke fått med meg at BX ble en offisiell del av klubben i 2009. :) Da melder jeg meg frivillig til å jobbe med den dette - om det skulle være påkrevet....

Jeg er helt enig i at det kan være greit å desentralisere delelageret, egentlig både for BX og CX, men då må det finnes et system hvor en har registrert hva som er hvor.... Og det er fort en kjempejobb! (eller noen med voldsomt god hukommelsen...)

BX er en "wannabe Citroẽn Classic", uten tvil. Og det er en interessant bil som er utrolig morsom å kjøre. For en entusiast med litt begrenset skru-kompetanse er det også en lettere bil å jobbe med enn CX og mange andre modeller. Men det haster med å få tatt vare på deler! jeg liker også utseende på bilen, selv om den har litt av 80-tallets trang til å gjøre ting litt kantete. Sikkert derfor "Practical Classics" (mitt favorittblad blant de engelske) karakteriserer den som "a cardbox car", - som de egentlig ser potensiale i.

Flere som har synspunkter?


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

BXens plass i klubben og eget delelager?

Post by RolandM »

Moderator får ha oss unnskyldt for OT, evt. splitte tråden, for det er for en god sak. 8)

Enig i at lager er det første som må på plass hvis man på sikt skal berge en modell. Men for at det lageret skal bli brukt må oversikten være tilgjengelig på nett. Dette har vært diskutert for CX-lageret tidligere, men arbeidet med å katalogisere delene som allerede er der, ville være ganske stort. Dette stiller seg nok litt anderledes for et BX-lager; her kan man da begynne nesten fra scratch? Med elektronisk lager lar det seg gjøre å ha delene fordelt på flere steder i landet. Man kan bruke Flickr eller Dropbox; de fleste nyere smarttelefoner kan i dag laste opp bilder direkte til begge to, slik at man kan katalogisere på stedet med få tastetrykk.

Når dette vel er på plass, er det flere andre forhold som er viktige for å sikre at folk faktisk vil ta vare på bilene. Jeg punktlister bare, kan evt. detaljeres senere, og man må velge hvor mye man gjør på hvert punkt i en startfase. Men jeg tror listen også er relevant for mye av arbeidet med CX'en:

- i hvert "lokalmiljø"/stronghold bør det finnes minst en "superbruker" på BX, som kan gi tips og råd, evt. bestyre delerlager og kanskje ta initiativ til "mekke-treff".
- lokal tilgang til nye hydraulikkrør! Ikke sjelden BX trenger dette.
- For dem som ikke skrur særlig selv bør man etablere en god forbindelse til et rimelig verksted med nok kompetanse på modellen
- Må ha liste over plast/rust/lakkeringsspesialister i rimelig nærhet - hvem kan gi god pris og likevel god kvalitet? Evt. sørge for å bygge opp kompetanse på modellen hos en spesialist ved å begynne å bruke denne konsekvent
- Få et par gode artikler (oversikts + kjøpråd) på nett, som for CX og GS på klubbens sider
- Få et par pene BX'er inn i klubben og begynne å ta dem med på treff for å spore til innsats!

Paradoksalt nok traff Kristiansund på nesten alle disse punktene: Det er god BX-kompetanse til akseptabel timepris hos Øverland Dekk og Bil i Molde, i Kristiansund bor en gammel Citroenmekaniker som har et svakt øye for BX og vel var utpekt som teknisk ansvarlig i det klubbforsøket n10516 sikter til, det bor en annen fyr i bilen som er vokst opp med Citroen, er utdannet mekaniker og har en veldig flott Millesime samt et utvalg delebiler, og det er kort vei til Surnadal og rør hos Jon Storløkken. Det ruller også flere BX i området som dagligbil. :D Mangler da rimelig og god lakkerer og ikke minst god rustbehandler, samt nevnte lager. I tillegg bør nevnes Aunan i Skaun som er rimelig og kan BX, men fra Nordmøre blir det veldig kronglete å komme seg til, og for det finnes ikke kollektiv transport å snakke om fra Aunan når man vel har satt fra seg bilen der. For et Trondheimsmiljø bør Aunan derimot fungere fint.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

BXens plass i klubben og eget delelager?

Post by pigland »

Hvis noen stiller lagerplass for BX-deler til disposisjon er jo det fantastisk, men såpass realist som jeg er tviler jeg på at noen gidder å gjøre dette kostnadsfritt. Ergo blir det også et spørsmål om hvor mye folk er villig til å betale for opplagrede deler og selve delen når det trengs. Jeg tror ikke vi er der enda for BX at folk er villige til å betale så mye for deler, ergo heller ikke så lett å få folk til å stille med lagerplass eller dugnadsånd. Hvor mange BX-entusiaster finnes det egentlig i landet? Da mener jeg ikke de som har BX fordi det er en billig bil. Tror ikke det er så mange, men håper selvfølgelig jeg tar fullstendig feil på alle punkter her...
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Noen som trenger BX-dører og forstilling?

Post by RolandM »

Hvor mange BX-entusiaster? Jeg kjenner personlig til ca 15 stk, tatt rett ut av hodet nå. Regner da med deg, Per. :)

Jeg tror heller ikke folk er villig til å betale så mye for deler per i dag, men det er vel nå man må samle deler hvis man skal gjøre det. Spørsmålet blir da hvor mye volum man trenger i en startfase - og om det er mulig å få benyttet i hvert fall et lite volum (nesten) gratis.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: BX klubb og eget delelager?

Post by n10516 »

Jeg er ikke så bekymret for antallet BX-entusiaster, selv om de jeg kan telle opp ikke er så mange som det RolandM kan telle opp. Men jeg er bekymret fordi det begynner å bli svært få biler igjen og derved også vanskelig å finne egnede biler å plukke deler av - og enda verre, få biler å berge...

Til lagerproblematikken: Om man desentraliserer lageret, men har en oversikt over hva som er hvor i en eller annen database, trenger ikke hver enhet bli et kjempelager ala det som var på Årnes og som jeg antar er på Gran nå. Det er langt lettere å finne små og meget rimelige lager (kanskje et hjørne av en låve til et medlem, hva vet jeg?) enn store, profesjonelle lager. Kanskje man på sikt kan få desentralisert noe av CX/GSA lagringen også? Nei, jeg mener ikke å begynne å kjøre deler rundt i landet, men det man måtte få tak i av deler kan plasseres på smålager?

Demontering av biler må være et dugnadsprosjekt, akkurat slik det var i den tiden vi demonterte CX på Alnabru... (Jeg var ikke der så ofte, men noen ganger ble det jo). Er man noen mann, er det utrolig hva en får fra hverandre på noen timer. :)

Jeg husker fra arbeidet med å få i gang en egen BX-klubb at det var mye ekspertise i Kristiansund. Jeg traff aldri han som skulle være klubbens tekniske leder, men vet at han en ressurs. Fagkunnskap er viktig i denne sammenheng, akkurat som gode verkstedforbindelser er det. Men ofte er det sammenfall mellom i hvert fall BX og CX her. jeg mener at de ressursene en trekker inn i arbeidet med BX kan være de samme som for CX og omvendt. Og nærhet til rør er viktig. På BX er det også noe som heter bensinrør... Har byttet et par av dem.

Dette er en viktig diskusjon, jeg sender mail til med bønn om å dele tråden, det kan være flere som er interessert i å si sitt!
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: BX klubb og eget delelager?

Post by mads »

Jeg tror tankene her er gode, problemet er å finne noen med litt orden i sysakene over tid. De fleste aner ikke hva de har, langt mindre hvor når de trenger det. Det er en vei å gå for de fleste der..

Betale får de som vil gjøre, de som vil ha penger for delene får la dem ligge om ingen vil betale. Det som er dumt er når folk hiver ting i stedet for å gi dem bort. Onkel E-bay og andre innretninger gir mulighet for å fine kjøpere og selgere. Og ja, jeg er helt enig i at det er uendelig mye bedre med fire dører ti plasser i landet enn 40 dører en plass, men skal det komme noe ut av det må dørene stå hos 10 personer som følger litt med og har kontakt med et miljø på en eller annen måte.

Vi får glede oss over bilene som kommer videre og glemme alt som er kastet og ødelagt. Vanskelig, men bedre enn å gremmes.
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: BX klubb og eget delelager?

Post by RolandM »

Mads, blir ikke det litt tafatt og bakpå fra et klubbstyre å i praksis si "ja ja, ting går som de går"?

Hvis det lå et snev av realisme bak forslaget på årsmøtet i 2009 går jeg ut fra at dere da gjorde en vurdering av hvilken konsekvens det har å integrere BX-modellen i klubben. Etter min forståelse betyr det at klubben da faktisk vil gjøre noe aktivt for å støtte oppunder modellen. Det er forsåvidt et tiltak at det er opprettet egne tråder for BX på forum, men strategien som lå bak vedtaket strekker seg vel litt lenger enn det? For slike tråder fantes allerede på XM-klubben sitt forum.

Jeg foreslår konkret (og jeg synes det er en styreoppgave!):

1. Styret kartlegger (kan gjerne bruke forum) hvor hen i landet det er relevant å etablere et "BX-ressursområde" der det både kan finnes en (liten) lagermulighet, teknisk kompetanse og tilgang på verksted/spesialist/rør

2. På den bakgrunn retter styret henvendelse til aktuelle personer med nok "orden i sysakene" og tilgang til et rimelig/gratis lagerareal på la oss si minst to veggmeter med reoler (det burde holde fint i starten), med forespørsel om å bidra med nevnte lagerplass og være kontaktperson for delehenvendelser. Jeg tror man gjerne kan vurdere å gi vedkommende en symbolsk leie for lageret, la oss si 250 kr/året eller noe slikt. Det bør være for lite til at det er noe penger i det for noen, men nok til at både styret og lagerholder er klar over at det ligger en forpliktelse i dette, og at det må følges opp - og hvis det ikke følges opp er pengene bortkastet.

3. En av styrets lokale representanter stiller opp et par timer og hjelper til med å anbringe de BX-deler som måtte finnes i nærleiken og katalogisere disse, samt godkjenne lagerets beskaffenhet formelt (fuktighet m.m.)

4. Når en slik struktur er avklart bør CX-klubben legge ut en oversikt på klubbsidene over ressurser knyttet til hvert slikt område: Hvilket lokalt verksted anbefales og har greie priser, hvem er lokal leverandør, evt. montør av rør etc.? Og selvsagt hvem som er kontaktperson for lageret og hva som er premissene for lagerets drift. Gjerne også en oversikt over BX-liebhabere i området, slik f.eks SM-klubben har en oversikt på nett over medlemmer og biler.

5. Styret bør være tilrettelegger/pådriver for å arrangere minst ett teknisk treff i året i tilknytning til hvert av disse ressursområdene. Praktisk regi for treffet kan være ved lageransvarlig eller ved nærmeste lokale styremedlem. Kan evt. kombineres med andre tiltak som LHM-kaffe.

Planen er helt gratis og herved donert. 8) Det fine med å teste ut pkt 1-5 på BX er at prosjektet er i svært liten skala, og hvis erfaringene er gode kan man da senere overføre dem til arbeidet med å styrke CX-modellen.

HVIS, og bare hvis, det melder seg noen frivillige til å etablere et slikt lager/ressursområde på Østlandet, er jeg villig til å ta på meg rolle som lageransvarlig i Kristiansund og foreslår da det som ressursområde nr 2. Det burde da ikke være noe problem å få avholdt et teknisk treff til høsten - jeg kjenner de to-tre mest aktuelle bidragsyterne i området, og jeg vil greie å stille med plass i verkstedhall. Men da vil jeg først se at styret tar utfordringen og at man greier å få til noe på Østlandet også - det er en betingelse. Det burde strengt tatt ikke være noe større problem på Østlandet enn på Vestlandet. Samt at dere fikser en konto på nett for lageroversikt.

Nå? :wink:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: BX klubb og eget delelager?

Post by n10516 »

Nydelig formulert, RolandM! :D

Det kan være detaljer :? som jeg kunne foreslått annerledes, men i det store og hele er dette en plan som jeg tror på - og som jeg tror kan styrke klubben vis a vis både CX og GS(A) i tillegg. :P

Jeg tror dette arbeidet er meget viktig :idea: :wink: - og på sikt vil styrke klubben! Og i forhold til BX kan man ikke "skynde seg langsomt..." det er et tog som går - og det venter ikke på noen! :( :o :shock: :P



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Post Reply