Motorer som passer i BX

Generelt om BX

Moderator: moderator

Post Reply
Micsat
Posts: 38
Joined: Sat 16 Jan, 2010 23:46
Location: Snertingdal

Motorer som passer i BX

Post by Micsat »

Har en BX 14 E '88 med defekt tenningsanlegg og leker med tanken å sette inn en motor med innsprøyting. Spørsmålet er hvilke motorer fra andre modeller som passer rett inn (samme motorfester). Tenker f.eks på 1.4i fra ZX/Saxo/206/306. Er det egentlig den samme motoren? Andre muligheter er 1.6i (ZX/Xantia/...) eller 1.8i. Tilpassing av ledningsnett lar seg vel alltid løse.

Eller er det jo alltid mulig å reparere tenningssystemet, men man må bra noen prosjekter. Bilen har gått i Gausdal og er tilnærmet helt rustfri og BX'er er i ferd med å bli et sjeldent syn.
MVH

Michael

C6 3.0 HDi, CX 25 TRi, GSA X3, 2CV, 2xBX 16V, BX 14E, BX 14TE, BX 16TZi, 2xXM TurboCT, Xantia HDi, 3x NSU Ro80
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Motorer som passer i BX

Post by n10516 »

Hei!

Jeg mener at 1988 modellen har den motoren hvor gearkassen ligger under motoren og trekker via et mellomdrev ned til inngående aksel på gearkassen. Om dette stemmer, vil jobben være omfattende, du må bytte både motor, gearkasse og drivaksler, Om motorfestene passer, vet jeg ikke, men jeg tviler sterk på det, i og med at motor- og gearkasseløsningen er totalt forskjellig fra de øvrige BX.

Nyere BX14 har K1G motoren som er mer lik de øvrige, både med hensyn til fysiske mål og gearkassens plassering. Men den har jo monopoint innsprøytning allerede...

Om jeg skulle finne noe om motorfestene, skal jeg komme tilbake med info. "Defekt tenningsanlegg" høres for meg ut som enten defekt giver i fordeleren (uvanlig) eller defekt transistor modul. Den siste bør du kunne få kjøpt hos Mekonomen, Meca eller tilsvarende for noen hundrelapper...



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Kristian N
Posts: 60
Joined: Mon 26 Apr, 2010 18:07
Location: 3208 Sandefjord

Re: Motorer som passer i BX

Post by Kristian N »

Hei.
Ta en titt her og se om du blir klokere:

http://citroen.tramontana.co.hu/

Lykke til :mrgreen:
Kristian N :mrgreen:
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Motorer som passer i BX

Post by gopp »

Hva med å kjøpe en komplett rustfri BX GTI med fungerende motor i stedet? Bilen står med skilter og er godkjent, og eneste prekære feil er et hjullager.

Image

Flere bilder her:
https://picasaweb.google.com/1127872150 ... 5/20121117
Gopp
-----------------
Har no' CX
Post Reply