Grøftelys.

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Grøftelys.

Post by jonsto »

Hvordan får man ut bryteren til tåke/grøftelyset? Hvor sitter eventuelt relee til disse lysene? Når jeg trykker inn bryteren forsvinner lyset i bryteren. Det skal da vel lyse sterkere. Har ikke lys i lyktene. Dette tyder vel egentlig på at strømmen inn til bryteren er borte. Sikkring? Hvor?
Joda, jeg kan lete selv, men det er enklere å spørre her. :wink: :)
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Grøftelys.

Post by ingkogni2 »

Plokka ut bryterne på en TRI Aut en gang, og på den var det bere å stappe handa opp under dasjbordet og dytt ut bryterne mener jeg. Tror jeg måtte klemme inn noen klips som holder imot. Går ikke det, så må du av med rattet og skru ut dekslet rundt rattstamen.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Grøftelys.

Post by citro1cx »

som regel er et av hullene "ledig" og da fylt igjen med en blindplugg. denne kan du lett vippe ut og så stikke fingern inn og trykke ut den brytern som står over. Ingen demontering eller skruing.

Det andre problemet ditt:

Hvis det er tåkelysrele (750) skal det i følge manualen ligge i området rundt tenningslåsen

Image
Image
Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Re: Grøftelys.

Post by vegardb »

Kanskje litt logisk -
Min gamle 88 GTI ville ikke la meg skru på grøftelys/tåkelys før lysene var skrudd på. Dvs at lysene ikke virket selv om tenning og kjørelys var på. Da skjedde kun det som du referer til. Tåkelys var altså koblet over lysbryteren.
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Grøftelys.

Post by jonsto »

For ordens skyld, det er altså BX GTI jeg snakker om. (Syntes den tegninga lignet mistenkelig på CX citro1cx. :wink: Men det begynner å bli sent, så jeg kan ta feil). :wink: :)
Mvh
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Grøftelys.

Post by tdbugge »

vegardb wrote:Kanskje litt logisk -
Min gamle 88 GTI ville ikke la meg skru på grøftelys/tåkelys før lysene var skrudd på. Dvs at lysene ikke virket selv om tenning og kjørelys var på. Da skjedde kun det som du referer til. Tåkelys var altså koblet over lysbryteren.
Det stemmer.Har selv hatt en GTI.
Tommy D.Bugge
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Grøftelys.

Post by jonsto »

vegardb wrote:Kanskje litt logisk -
Min gamle 88 GTI ville ikke la meg skru på grøftelys/tåkelys før lysene var skrudd på. Dvs at lysene ikke virket selv om tenning og kjørelys var på. Da skjedde kun det som du referer til. Tåkelys var altså koblet over lysbryteren.
Det hjalper ikke det heller. De skal vel kunne brukes sammen med parklys. Det er i alle fall regelverket. De er derfor godkjent som kjørelys. Det negative med det er at du må huske å slå dem av. :wink:
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Grøftelys.

Post by citro1cx »

jonsto wrote:For ordens skyld, det er altså BX GTI jeg snakker om. (Syntes den tegninga lignet mistenkelig på CX citro1cx. :wink: Men det begynner å bli sent, så jeg kan ta feil). :wink: :)
Mvh
fulgte ikke helt med.....synes jo det var litt rart at du ikke visste dette da...hehe.. Men ka pokker Jon, har du ikke nok cx å skru på da?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Grøftelys.

Post by jonsto »

citro1cx wrote:
jonsto wrote:For ordens skyld, det er altså BX GTI jeg snakker om. (Syntes den tegninga lignet mistenkelig på CX citro1cx. :wink: Men det begynner å bli sent, så jeg kan ta feil). :wink: :)
Mvh
fulgte ikke helt med.....synes jo det var litt rart at du ikke visste dette da...hehe.. Men ka pokker Jon, har du ikke nok cx å skru på da?
Joda, men jeg kjøpte nå denne av en kjenning da. Har solgt den videre også, men den skulle nå helst vært i orden da. :wink: :roll:
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Grøftelys.

Post by tdbugge »

jonsto wrote:
citro1cx wrote:
jonsto wrote:For ordens skyld, det er altså BX GTI jeg snakker om. (Syntes den tegninga lignet mistenkelig på CX citro1cx. :wink: Men det begynner å bli sent, så jeg kan ta feil). :wink: :)
Mvh
fulgte ikke helt med.....synes jo det var litt rart at du ikke visste dette da...hehe.. Men ka pokker Jon, har du ikke nok cx å skru på da?
Joda, men jeg kjøpte nå denne av en kjenning da. Har solgt den videre også, men den skulle nå helst vært i orden da. :wink: :roll:
Hadde eg vaart hos deg skulle vi ha lost saken :D
Tommy D.Bugge
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Re: Grøftelys.

Post by Adelsøn »

På min bil virker tåkelysene (det ene :oops: ) sammen med parklysene. Har også hatt bil der de virket sammen med både park- og nærlys, men ikke med fjernlys.

Bryteren får du ut ved å stikke hånda inn på baksida, klemme sammen hakene som holder bryteren og dytte bryteren ut. Mener å huske at det lønner seg å ta ut hele plata den og speilbryteren sitter i ved å klemme inn fjærene på begge sider, fordi kontakta er større enn hullet i plata. kontakta blir altså igjen på innsiden... :? Hvorfor gjøre det lettvint.

Releet er jeg ikke sikker på, men se etter sammen med injection- og kjørelysreleer i den svarte boksen ved siden av batteriet. (Sitter i rommet foran frontruta på senere modeller.) Mye svidd plast i området...
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Grøftelys.

Post by tdbugge »

jonsto wrote:
citro1cx wrote:
jonsto wrote:For ordens skyld, det er altså BX GTI jeg snakker om. (Syntes den tegninga lignet mistenkelig på CX citro1cx. :wink: Men det begynner å bli sent, så jeg kan ta feil). :wink: :)
Mvh
fulgte ikke helt med.....synes jo det var litt rart at du ikke visste dette da...hehe.. Men ka pokker Jon, har du ikke nok cx å skru på da?
Joda, men jeg kjøpte nå denne av en kjenning da. Har solgt den videre også, men den skulle nå helst vært i orden da. :wink: :roll:
Har du levert bilen no Jon?
Tommy D.Bugge
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Grøftelys.

Post by jonsto »

Alt ordnet seg, og bilen er levert og i daglig bruk. Går jeg ut fra.
Mvh
Post Reply