Dromedartendenser

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Post Reply
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Dromedartendenser

Post by RolandM »

GTi'en har igjen fått det med å ikke ville heve seg foran, med mindre jeg bruker nivåreguleringsspaken (hever til høy kjørestilling eller maks høyde, senker så til kjørehøyde igjen) for å "hjelpe" den. Bak spretter den fort opp.

Sist dette skjedde, var kort tid før det høyre fjærbeinet sa takk for seg (det gjør de jo åpenbart på alle BX'er innimellom). :shock:

Jeg har ikke sett noen lekkasjer under bilen. På LHM-tanken manglet det kanskje 2 dl på riktig nivå (har toppet opp).

Hvor begynner man å feilsøke? Det er så upraktisk å stå midt ute i ingenmannsland med eksplodert fjærbein - og det koster noen kroner å få det fikset også. Eller kan det være noe annet, for eksempel staget for høyderegulering?
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Dromedartendenser

Post by citro1cx »

ville vel sjekka det staget som ligger over stabstaget ved bakakslingen:

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Dromedartendenser

Post by jonsto »

Når jeg har hatt dette problemet på CXen så har det i 8 av 10 tilfeller vært smuss (dritt) i høydekorrektøren. Etter å ha rengjort denne så har alt fungert igjen.
Mvh
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Dromedartendenser

Post by RolandM »

Citro1cx, du mener det lille staget som ligger på tvers over (5) på tegningen og er koblet til høydekorrektøren? Hvorfor på bakakselen når det er foran den ikke heiser seg opp?

Jon: skal sjekke høydekorrektør, det skader vel ikke å rengjøre den uansett...
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply