Olje?

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Post Reply
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Olje?

Post by RolandM »

Ifølge instruksjonsboken skal en BX GTi ha 10w-40. Hva går man på, halv/hel-syntetisk?
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
skjalg
Posts: 105
Joined: Tue 04 May, 2004 22:48
Location: mo i rana

Re: Olje?

Post by skjalg »

Tror det avhenger mye av tilstanden på motoren. Jeg ville bare ha brukt helsyntetisk hvis motoren var i topp stand og uten merkbart oljeforbruk. Har selv kjørt i gang en BX i vinter der motoren har stått i minst ti år. den hadde stort oljeforbruk de første to månedene helt til jeg fikk tatt en lengre tur, antakelig løsnet stempelringene for etterpå stoppet oljeforbruket helt. I den situasjonen var ikke engang del-syntetisk et alternativ, brukte vanlig mineralsk.
Skjalg Iversen
H.Wølnersgt.2
8624 Mo i Rana
+47-48990034
skjalg.iversen@hotmail.com
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Olje?

Post by RolandM »

Bilen har gått knapt 184 000, og har vært i noenlunde jevnlig bruk helt til det siste året før jeg kjøpte den. Jeg har ikke sett noen spesiell svetting og ikke avdekket behov for å etterfylle på de drøyt 10 000 jeg har kjørt, uten at jeg har drevet og kontrollmålt nivået akkurat (men det skal jeg gjøre i morgen!)

Tenkte i utgangspunktet å gå på 10w-40 halvsyntetisk.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Olje?

Post by pål »

Om dette tema finnes det omtrent like mange meninger som det finnes brukere på dette forum. Halvsyntet mener jeg bare er noe svada, mineral er ett helt greit alternativ, spesiellt om du skifter regelmessig (hold deg til samme merke hver gang) syntet,,,, tja, har du mye småkjøring (sjelden at mtoren blir god å varm) er det kanskje det beste alternativet. Her må man kanskje ta litt hensyn til de lokale klimatiske forhold osv.

Åja, jeg vet at det nå kommer endel profeter til å rope høyt og tiljuble fancy helsyntet type "Ren svindel 5-50" til 2-3hundre kroner for literen. Men om du søker litt , både på dette forumet og akuten vil du tilslutt ha lest så mange forskjellige historier og forskjellige menneskers erfaringer med forskjellige typer olje, at du vil skjønne at det til syvende og sist ikke spiller så fordømt stor rolle ;)
har masse Citroèn:-)
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Olje?

Post by gopp »

Diskusjoner rundt olje kan fort minne om diskusjoner rundt politikk eller religion. Nå tror jeg ikke CX er så veldig kresen på oljen som mange andre biler, men jeg vet at bruk av olje av feil kvalitet (snakker ikke om viskositet nå) på f.eks. Citroen SM fort gir slitasjer og havarier.

Det er en veldig god tråd som omhandler olje på Lazzaroni-forumet. Her er det faktisk noen som jobber med olje til daglig som tar utfordringen, og gjør dette til noe mer en religiøs synsing. http://forum.lazzaroni.no/viewtopic.php?t=3248&start=0

God lesing dette her.
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Olje?

Post by jonsto »

pål wrote:Om dette tema finnes det omtrent like mange meninger som det finnes brukere på dette forum.
Så sant som det er sakt. :-) Og for å dra en paralell så gjelder det samme om hva som er beste smøringen for trebåter. :-)
Personelig foretrekker jeg å QMI behandle motorene i bruksbilene. (Har hørt alle motargumenter før, så spar dere. :wink: )
Det som er viktig er at oljen har gode renseegenskaper slik at det ikke bygger seg opp koks bak stempelringene. Filterskift er viktig. Viktigere enn oljeskift!!
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Olje?

Post by Göran W »

Jaja, religion eller inte...... Om du byter från mineral till syntet så var noga med att kolla oljenivån OFTA under den första tiden! Syntetoljan löser upp de avlagringar som finns i motorn och innan allt lossnat så ökar förbrukningen markant. Byt filter efter 100 km + efter 1000 km. Samlas MYCKET skit där...... :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Re: Olje?

Post by Adelsøn »

Min BX bruker masse olje, den. :) Fyller på med Biltema med ujevne mellomrom. Nå har jeg endelig fått tak i påfyllingsslange og skal bytte den, og da skal jeg skifte olje og filter... (Sprekk i påfyllinga på en BX gir omtrent samme effekt som ikke å ha slange fra ventidekslet på CX 25, for de som ikke er intime med BX. Griseri :cry: ) Slangen var lagervare på Citroen på Gjøvik, og han på delelageret var like overrasket som meg... Anbefaler ellers delelageret på Gjøvik (Sulland auto, spør etter delelager Citroen, han heter Bekkemellom og kan FRYKTELIG mye om gamle sitroner etter over tredve år...) Så får vi se om forbruket går ned :) :)

Roland, motoren din så tørr og fin ut sist jeg så'n. Bytt filter som Gøran sier og bruk gjerne syntetolje hvis du har råd. Min kilde (OK, Per Deren for de som kjenner'n) påstår at Biltema får olja si fra Statoil og at syntetisk derfra er lik Lazerway. Vet ikke om det stemmer, men BXene våre er uansett ikke verdens mest kostbare... :?:
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Olje?

Post by RolandM »

Adelsøn wrote:Min BX bruker masse olje, den. :) Fyller på med Biltema med ujevne mellomrom. Nå har jeg endelig fått tak i påfyllingsslange og skal bytte den, og da skal jeg skifte olje og filter... (Sprekk i påfyllinga på en BX gir omtrent samme effekt som ikke å ha slange fra ventidekslet på CX 25, for de som ikke er intime med BX. Griseri :cry: ) Slangen var lagervare på Citroen på Gjøvik, og han på delelageret var like overrasket som meg... Anbefaler ellers delelageret på Gjøvik (Sulland auto, spør etter delelager Citroen, han heter Bekkemellom og kan FRYKTELIG mye om gamle sitroner etter over tredve år...) Så får vi se om forbruket går ned :) :)

Roland, motoren din så tørr og fin ut sist jeg så'n. Bytt filter som Gøran sier og bruk gjerne syntetolje hvis du har råd. Min kilde (OK, Per Deren for de som kjenner'n) påstår at Biltema får olja si fra Statoil og at syntetisk derfra er lik Lazerway. Vet ikke om det stemmer, men BXene våre er uansett ikke verdens mest kostbare... :?:
Helsyntetisk olje fra Biltema, samt filter, tror jeg nok jeg har råd til. :-) Det blir såpass mye småkjøring/kaldstart på den at det virker lurt ut fra det dere sier, og som sagt fremstår motoren tett og fin. Så får jeg sjekke nivået den første tiden. Jeg er faktisk ikke helt sikker på om det var halv- eller helsyntet på den fra før, men det var i hvert fall ikke vanlig mineral.

Takk for tips. :D
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply