Kupévifte - demontere panel og fikse brytere

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Post Reply
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Kupévifte - demontere panel og fikse brytere

Post by RolandM »

Rett før helgen røk selvsagt vribryteren for viftestyrke på BX'en. Haynes er ikke spesielt god hjelp når det gjelder å finne ut hvordan man demonterer panelet - jeg har allerede funnet flere skruer enn Haynes visste om, og vurderer å maile dem et tips... :lol: Men fortsatt sitter den altså fast i øvre høyre hjørne. Jeg har fjernet skruer bak vribrytere, jeg har utløst klipset på høyre side bak høyre ventilasjonsgitter, men det virker som om panelet sitter festet i kanalen videre mot selve viften, uten at jeg har greid å finne noen skruer eller klips. Har hatt ut begge hanskerommene, klokkebrettet; alt bortsett fra selve instrumentpanelet, så nå jeg vet jeg hvordan et BX-dashbord er skrudd sammen - bortsett fra viftepanelet... :evil:

Og når jeg først kommer inn - har noen noen tips til "easy fix"? Denne bilen må muligens kjøres til Oslo i morgen pga flystreik... Takknemlig for alle tips. Det lå en del på den gamle BX-klubben sine sider, men den er nede nå.
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kupévifte - demontere panel og fikse brytere

Post by jonsto »

Du får ringe Svein på Bil og Caravan. Han er jo BX kar. :wink: :)
Mvh
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Kupévifte - demontere panel og fikse brytere

Post by RolandM »

jonsto wrote:Du får ringe Svein på Bil og Caravan. Han er jo BX kar. :wink: :)
Mvh
Svein er på vei hjem fra Shanghai, og Jøran er for ung til å ha skrudd i stykker en BX - selv om han har hatt en selv...

Nei, målet er å bli selvlært.... 8)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Kupévifte - demontere panel og fikse brytere

Post by RolandM »

Oppdatering: Har hjemsøkt Citroenakuten, og det står (ikke helt overraskende) ganske mye om kupévifte for BX der, men ingen av innleggene beskriver noen flere skruer enn dem jeg alt har funnet. Er jeg kanskje for lite brutal - skal man bruke rå makt for å få panelet løst? :?:

Fremstår som en litt vel kjepphøy tilnærming all den tid jeg ikke har et byttepanel for hånden (skaffe seg dele-BX??? Nei, nei, Roland, delebiler prøver du bare å berge; dååårlig tilnærming...). :roll:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Re: Kupévifte - demontere panel og fikse brytere

Post by Adelsøn »

Hvis det bare er knotten, så er det samme som låseknotten på CX serie II... Gjenbruk og sånn...
Hvis det er selve bryteren innenfor, så får du det ut slik: Skruer under temperatur- og fordelingsknotter. Klips på høyre og venstre side innenfor luftgitter (ta vekk luftgitrene, men ikke mist de små fjærskivene som skal sitte der.) Så er det bare å røske. Innenfor sitter bryterpanelet med fire skruer og muligens en til oppe til høyre. Tror det går an å skifte printplata, men ser ikke etter det i kveld... Hvis ikke må du skifte hele panelet, det kan være litt "kukat" med no vaiergreier og kontakta på baksida. Skift de to små pærene med det samme, det er bare SÅ kult å finne varmeapparatbryterne i vintermørket (også er jeg litt svak for at det lyser i bryterne)

Håper det kan være litt hjelp, eller stikk innom på veien så ser vi på det.
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Kupévifte - demontere panel og fikse brytere

Post by RolandM »

Jeg fant ut av det i går kveld, og er veldig fristet til å skrive inn til Haynes om det ANDRE klipset som de ikke nevner... Samt at man må trekke klipsene inn mot senter, ikke ut mot sidene... Det er helt riktig som du sier. Og ja, printplaten kan byttes - men pga knottene er jeg mest fristet til å finne et komplett panel med innmat.

Det ser ut som om den hvite pinnen som hastighetsknotten sitter på, er knekt, så den er litt kortere enn de andre, men ingen av bryterne sitter optimalt. Og hele problemet ligger ikke der, viften går fortsatt ikke selv om jeg betjener dreieskiven manuelt, så jeg får måle sikringer og evt. vurdere å skifte printkort eller sette inn den bytteviften jeg har liggende. Må bare finne ut hvordan jeg får ut mutteren i senter av vindusviskerfestet, den sitter godt...
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply