registerreimskrise! diesel xud

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Post Reply
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

registerreimskrise! diesel xud

Post by gsak »

hei og hå
har kanskje skrevet i feil forum nå, flytt det gjerne til riktig sted hvis det er feil, mod!

vet ikke om det er noen her som skrur så mye på denne motoren, men den fortreffelige xud sitter jo i xantia, bx og ax og en del peugoter, så hvis noen kjenner til den setter jeg pris på hjelp!!

på min nye lada nvia(med originalt montert xud, for at lada skulle kunne tilby dieselmotorer uten å måtte utvikle en selv) holder jeg på med å bytte reg reim.
har kommet så langt at jeg står klar til å skru av det nederste hjulet, (det med et tannhjjul bak seg)
har skrudd fast de to andre øvre hjulene i stilling, men da jeg tok på latmannsarmen og vrei på mutteren på det nederste hjulet klarte jeg å dra til slik at tannhjulet(det nedre, som ikke kan skrues fast) glapp en tann.
så, uten å skjønne noe gjorde jeg det to ganger til :shock: før jeg forstod at reg reima glapp og at jeg dro noe rundt inni motoren uten at alt det andre som skulle dras rundt, også ble det!

hva FFFFFFFFF gjør jeg nå? har skrudd det tilbake igjen slik at det står i det jeg tror er sin originale posisjon før jeg begynte, men jeg vet ikke, og jeg finder ingen merkinger på tannhjulene!!!!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: registerreimskrise! diesel xud

Post by pål »

der er vel en låsing på svinghjulet, uten at jeg skal komme medforklaring på hvor du finner denne (jeg vet rett å slett ikke)
har masse Citroèn:-)
pigland
Posts: 792
Joined: Wed 05 Jan, 2005 17:12
Location: Aust-Agder

Re: registerreimskrise! diesel xud

Post by pigland »

Hvis du skrur ut glødepluggene lar det seg vel gjøre å rotere motoren noen ganger og sjekke om noe går i hverandre. Bare sånn for sikkerhets skyld.

Selvfølgelig for seint nå, men jeg pleier å bruke tusj på den gamle reima og tannhjula, slik at om noe skulle endre seg, så kan man kontrollmåle med den gamle reima.

-Per
'74 GS 1220 Club # '85 CX T1 S2 berline (prosjekt+GTI delebil) # '11 C5 Break 163hk # Noen C5 I og II # '08 GPicasso 2.0 hdi # 2cv, Ami, Azu, div MC
turbo 1
Posts: 59
Joined: Wed 01 Feb, 2006 00:39
Location: 2740 Roa

Re: registerreimskrise! diesel xud

Post by turbo 1 »

Låsingen til veivaksling finnes bak starter. 8 mm bor,gjengestang e.l. gjennom blokken inn i svinghjulet. Det finnes selvsagt spesialverktøy til formålet også, men i mangel av det duger nevnte remedier. Forøvrig er det nok bedre å bruke en skikkelig muttertrekker til å løsne og trekke til nevnte reimhjul. Husk også å bruke gjengelåsing ( lock tight e.l. ) på bolten til reimhjulet.
Lykke til :)

Mvh Arthur.
CX GTI Turbo 85, TRD Break 84,TRD T2 87,GTI turbo (skogsvrak 220 hk) 85, BX 19 GTI 87 (skinn / AC), Austin Cambridge a60 64,XM 2,1TD 95 GSA 82
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: registerreimskrise! diesel xud

Post by gsak »

takk for tips

jeg fant hullet, men jeg fant også ut at på ladan er det en spacer mellom svinghjulet og motoren slik at man ikke kommer til hullet :?
har prøvd å dra av med muttertrekkeren men bolten sitter tydeligvis alt for hardt, noen ide til hvordan man skal låse reimhjulet da?
turbo 1
Posts: 59
Joined: Wed 01 Feb, 2006 00:39
Location: 2740 Roa

Re: registerreimskrise! diesel xud

Post by turbo 1 »

I og med at du har funnet hullet så er det nok et tilsvarende hull i svinghjulet også, det er bare om å gjøre og finne det. I og med at du har dreiet motoren over en tann eller to, kanskje tre for alt du vet, er du helt avhengig av å fiksere motoren i riktig posisjon for montering av kamreim.
Men for kun å løsne bolten anbefaler jeg varme. Gjerne med en kraftig propanbrenner eller best av alt en sveisebrenner. Kombinerer du det med å sette bilen i et høyt gear,blokkere drivhjul og en solid muttertrekker så vil du sannsynligvis lykkes.

Mvh Arthur.
CX GTI Turbo 85, TRD Break 84,TRD T2 87,GTI turbo (skogsvrak 220 hk) 85, BX 19 GTI 87 (skinn / AC), Austin Cambridge a60 64,XM 2,1TD 95 GSA 82
gsak
Posts: 333
Joined: Sat 12 Aug, 2006 14:18

Re: registerreimskrise! diesel xud

Post by gsak »

det har ordnet seg! takker for tips.
hullet er der ikke pga nevnte spacer mellom svinghjul og motor. men hullet ved starteren er der..

hvis noen gjør feil noen gang slik jeg gjorde er løsningen slik:

stempel i sylinder nr 1 må stå i topp, dette kan du sjekke ved å skru ut dieseldyse og putte en tynn ståltråd e.l. nedi. merk av, sett på regreim og prøvestart bilen. mulig du må skifte tannhjulhakk/regreim et par ganger frem eller tilbake..

men på psa bilene blir det vel neppe et problem at man ikke får boltet svinghjulet i riktig stilling....
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: registerreimskrise! diesel xud

Post by jonsto »

gsak wrote:stempel i sylinder nr 1 må stå i topp, dette kan du sjekke ved å skru ut dieseldyse og putte en tynn ståltråd e.l. nedi. merk av, sett på regreim og prøvestart bilen. mulig du må skifte tannhjulhakk/regreim et par ganger frem eller tilbake..
Tror det er et godt råd å dra rundt motoren manuelt før en prøver å starte hvis en har mistanke om at regreima har hopet over. Står en av ventilene for mye åpen blir det fort for trangt og ventilen blir kroket.
Mvh
Post Reply