PKK

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Post Reply
Lars A
Posts: 39
Joined: Mon 15 Nov, 2010 16:57

PKK

Post by Lars A »

Hentet Lille Rød fra PKK i går. (Skulle vært i juli i fjor, men pytt...)

Noen har som mål å få gjennom bilen uten anmerkning. Jeg var glad til for å få alle feilene på ett ark...

Fem toere på bremsene! Nye skiver og klosser så er de borte...
Toer på feil justert frontlykt. Trodde de skulle pukke på steinsprut i glasset, men det var visst ikke noe å henge seg opp i...
Toer på slark i stabilisator foran. Trodde jeg hadde bytta begge, men tydeligvis ikke.
Toer på rust i travers foran og grei instruks om hvordan jeg skulle reparere hullet.
Ener på feil antall parklys. Ledningen er irret bort på venstre side og tar meg nok minst fem minutter å fikse, bare kulda gir seg.
Ener på dårlig viskerblad. Får vaske det, så blir det bra.

Ingenting på hydraulikkrør eller bremserør :)

Deler er bestilt fra Classicparts, så får vi håpe de kommer.

Beskjeden ellers var at hvis jeg fikset rep. selv, var det verdt det. Bilen er fremdeles stort sett rustfri og i god stand bortsett fra bremsene som jeg visste var utslitt rund baut. Men akkurat i vinter har det vært kaldt og lite innbydende å ligge ute og skru, og siden han som lånte meg skruplass før har solgt huset med verksted, blir det stort sett å velte seg i gjørme/snø avhengig av årstiden...

Den gode nyheten er at Lille Rød overlever et par år til (begynner å bli litt glad i henne, så det er jo bra).

Investeringen på snaut fire laken har i hvert fall båret seg godt. Takk til Torstein som solgte oss bilen og til Citroen som bygde en bil som tåler det meste.

Det må også nevnes at hun starter nesten uansett. 25 blå grader? Intet problem. Byttet batteri i januar 2010 og siden har hun startet uten å kny uten motorvarmer. Nå har hun fått ny oljepåfyllingsslange, får nye skiver og klosser rund baut, nytt bakhjulslager samt plugger og kabler litt utpå vår'n. Akkumulatorkula står også for tur når jeg finner igjen verktøyet til å ta av kula med. Så regner jeg med nokså problemfritt bilhold en stund til :)

Av en eller annen grunn savner vi likevel CX...
Nytt brukernavn, samma gamle mann
2 CX, 2 BX og en Chevrolet
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: PKK

Post by RolandM »

Det er godt noen tar vare på bilene! :D
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
Post Reply