...og stans!

Teknisk om BX

Moderator: moderator

Post Reply
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

...og stans!

Post by RolandM »

Nei da, tittelen er ikke fra trim for eldre, selv om tanken er nærliggende. Det er min kjære BX, som fungerer som (noe upålitelig) pendlerbil på Østlandet, og som nå lager krøll igjen.

Symptom 1: Hostet litt mer enn vanlig da den ble startet i forrige uke, men går. Stoppet plutselig på vei over en litt røff fartsdump, starter dog igjen. Sjåføren synes han ser en eller annen form for lekkasje under, brun/klar på farge, haster videre retning tog, ikke anledning til å sjekke noe mer da.

Symptom 2: Starter greit i kveld, en knapp uke senere, men stopper etter bare en km. Det er strøm på bilen, og startermotor går, men bilen gir bare fra seg et kort host, den starter ikke.

Dette må da være noe med bensintilførselen ?? Vel pleier innsprøytningen å sutre litt på lave turtall i kø, men ikke så mye. Ser for meg noe slikt som at et bensinrør er skadet (hvis det hadde noe med fartsdumpen å gjøre), defekt bensinpumpe eller noe slikt.

Tilleggsopplysning, mulig den "endast forvirrar": Bilen er ekstremt hard på fjæringen, hvilket vel muligens har forledet sjåføren til å tro at det var snakk om en hydraulikklekkasje, men jeg får ikke det til å stemme. Styring funker, bremser funker, og bilen hevet seg da den ble startet, så da kan ikke en eventuell hydraulikklekkasje ha vært så stor.

Noen gode tips?
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: ...og stans!

Post by jonsto »

Synes det høres ut som en lekasje på bensinsystemets sugeside. Altså før bensinpumpa.
Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: ...og stans!

Post by tronde »

BX har vel også det berømte / beryktede dobbeltreleet for bensinpumpe og innsprøyting. Dårlig kontakt der kan sikker gi slike symptomer. Du får nok best hjelp med BX på citronik.dk. Der er det flere som kjører dem.
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: ...og stans!

Post by n10516 »

Det kan godt være lekkasje på sugesiden av pumpen, men jeg mistenker vel mest at pumpen ikke går i det hele tatt. Sjekk at pumpen får strøm - og sjekk det releet som er nevnt i innlegget foran.

En god indikasjon på om alt er i orden på bensin siden er å måle at det er trykk i bensinledningen frem til motoren. Jeg husker ikke hva trykket skal være, men det skal i hvert fall ikke være null...

Ellers har jeg opplevd at BX har vært svært vanskelig å ha med å gjøre når bensinfilteret har vært i ferd med å gå tett, men her mistenker jeg nok mest elektrisk feil. Men en generell service er ikke å forakte for å sikre driftssikkerheten :)

Ut fra det som står i "bunnteksten" din, er dette en BX19 GTI, den skal IKKE være stiv i fjæringen, men meget behagelig å kjøre. Du bør fylle eller bytte gasskulene og sjekke bærearmslagringene bak. Feil begge steder vil gi deg følelsen av å kjøre en Mercedes, Golf, eller annet som mangler fjæring.... :wink:

Når dette er rette, bør du ha en god, komfortabel og driftssikker BX.



Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: ...og stans!

Post by jonsto »

RolandM wrote:Stoppet plutselig på vei over en litt røff fartsdump, starter dog igjen. Sjåføren synes han ser en eller annen form for lekkasje under, brun/klar på farge, haster videre retning tog, ikke anledning til å sjekke noe mer da.
Noen gode tips?
Det var dette som fikk meg til å anta at det er en lekasje. Lekker når bilen stopper og suger luft når den går. Men dere har rett, det kan godt være noe HELT annet.
Mvh
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: ...og stans!

Post by RolandM »

Takk for svar! Ut fra hva dere skriver, kan det godt være både en elektrisk feil og en bensinlekkasje - Jonstos siste teori virker jo "besnærende" da - (lite av BX'ens oppførsel for tiden fremstår reelt besnærende, bortsett fra at den mot normalt har rikelig med strøm til starting).

Men ettersom bilen er på Østlandet og jeg er her, og den tekniske kompetansen dessverre bare øker marginalt med min eventuelle geografiske forflytning retning åstedet, er den lett forulykkede Ghandini-kreasjon ekspedert per NAF de få kilometrene til nærmeste autoriserte Citroen-verksted, som setter i gang teknisk etterforskning så fort de har ledig timekapasitet. Imens deployeres andre deler av flåtestyrken til Østlandet som erstatning for den lille sorte asfaltrotta med spoiler. :)

Vidar: Ja, det er GTi'en, og den skal ha byttet opphengslagrene bak ca et år før jeg kjøpte den, men kulene trenger nok noe mer guffe. Dog igjen - det er ikke jeg som har vurdert den som "veldig hard", så hvor hard den reelt er, er vanskelig å vurdere. Men det er tenkbart at vi har et sammentreff her - at det er en elektrisk feil som stopper fremdriften, og at lekkasjen er LHM fra et eller annet tilårskomment rør som fikk en ekstra dytt over nevnte fartsdump, og at begge deler har opptrådt samtidig. Men foreløbig holder jeg altså en mikroskopisk knapp på Jonstos teori.

BX'en lever dog farlig nå: Den er fantastisk morsom å kjøre, men til pendlerbruk for ikke bil-interesserte/kyndige, hvor den kaldstartes for en 15 minutters kjøretur 2 g/uken, året og gradestokken igjennom, og ellers ikke kjøres/pleies, er den ikke godt egnet. Repertoaret av lett frysende dørlåser, irrede kontakter, feil motstand i instrumentpanelet og generelt dysfunksjonell kupévifte er uønsket på konsertprogrammet her. Så det lukter Yaris til slikt bruk...
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: ...og stans!

Post by jonsto »

RolandM wrote: Så det lukter Yaris til slikt bruk...
Jeg får frysninger nedover ryggen, og ekkle følelser i magen: :mrgreen: Men jeg er i grunnen enig. :wink: Et sånt forflyttningsmidel ville nok egne seg godt til "Biskopen" :roll: :wink: :D
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: ...og stans!

Post by n10516 »

Erstatte en skikkelig BX med en YARIS!!!!! Pføy! :evil: :twisted: :mrgreen: Slikt går da ikke an, spør du meg. Spesielt fordi det høres vel ikke ut til at bilen lider av all verdens alvorlige feil, men det er ikke jeg som skal velge... Om BX-en må vike plassen bør den da i det minste bli erstattet med noe som er komfortabelt å kjøre - med "Chevroner" på.....

Jeg er ikke sikker på Jonsto sin teori om at det lekker når bilen står stille, i så fall burde det luktet voldsomt av bensin rundt bilen. Hadde det vært diesel hadde det vært lettere å "kjøpe" den teorien. Men jeg forstår godt resonnementet hans! Ellers kan jeg ikke helt forstå hva den væsken med den fargen skulle være.

Det er selvfølgelig mulig at fargen har vært grønn og at den skyldes et "blåst" hydraulikkrør eller en returslange som har hoppet av i smellen på fartsdemperen. Men min erfaring med hydraulikklekkasjer er at en er aldri i tvil... Det er sikkert lurt å følge med på LHM nivået,.

Om bilen havner på et Citroën verksted, la oss i det minste få "fasiten" etterpå!


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: ...og stans!

Post by RolandM »

Bilen havnet på et autorisert Citroënverksted, og i dag fikk de endelig tid til å se på den. Interessant nok fikk de start på den med en gang og den putret og gikk lenge på tomgang, så jeg ba dem om å teste med litt uvettig kjøring over fartsdumper. :lol: Og de mener å ha funnet feilen: Irret kontakt i forbindelse med svinghjulsføler, om jeg forsto jargongen sånn noenlunde riktig. De pusset og renset opp både den og diverse andre kontakter, og har ikke greid å fremprovosere stans igjen etterpå.

Lekkasjen? LHM - selvsagt, hadde jeg nær sagt.... Det spiralformede bremserøret ute ved caliperen var synderen, og muligens må lekkasjen ha økt, for de måtte klemme det sammen for å få bilen til å heve seg. Så nå trenger jeg et nytt bremserør. Har foreløbig sendt e-post til Franzoze.de for å høre hva de har. Jonsto, du lager ikke noe slikt du?

Dette kan vel for øvrig forklare hvorfor sjåføren har klaget over hard fjæring i det siste (han har nok ikke hatt full kontroll på om hele bilen har heist seg opp ved oppstart heller)?

Vidar, du kan godt mene at BX'en bør være driftssikker, men siden jeg kjøpte den i november 2007 har jeg hatt enten NAF-hjelp, egen berging eller vært tvunget til å sette den inn på verksted pga feil det ikke er lov til å kjøre med, til sammen åtte ganger: Startmotor, startmotor en gang til (den siste var reklamasjonsgrunn til verkstedet), sprengt fjærbein, feil på lysrelé, batteri utladet, batteri utladet og byttet, feil på lysrelé og defekt kupévifte, og nå dette. Men suse gjennom uten anmerkning på EU-kontroll hver gang; det gjør den... BXer er nok som andre eldre biler, at de funker best med få eiere, regelmessig pleie og noenlunde nennsom bruk i relativt tørt klima. Et liv som nedsnødd og sjelden varmkjørt pendlerbil under sin femte eier, uten god tilgang på mekkekyndig sjåfør, er ikke tingen.

Det blir derimot IKKE Yaris som pendlerbil, for litt research avslørte at når de står parkert i noen uker sammenhengende, er de svært utsatt for - ja nettopp, startproblemer.... Knegg... :lol:
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: ...og stans!

Post by jonsto »

Bremserør lager jeg for så vidt. Men du (eller verkstedet) må lage spiralene selv med å surre røret rundt en rund trekloss med passende diameter. Mener å huske at jeg laget til begge sider på den BXen jeg satte i stand og solgte. (Hadde jeg hatt bilen din her skulle jeg laget og skiftet rørene på "no time" for deg).
Mvh
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: ...og stans!

Post by n10516 »

Hei igjen....

Jeg koste meg over det du skrev om Yaris....

Med så mange berginger tror jeg du har vært ubekrivelig uheldig. Jeg har kjørt BX langt, flere stk, og har hatt behov for NAF en gang, da var det katalysatoren som hadde funnet det for godt å oppløse seg innvendig slik at det ikke kom noe gjennom den i det hele tatt. Ellers, ja da, jeg har byttet en starter en gang og nok også en generator - og hatt opptil flere opplevelser med "grønt blod", men ikke verre enn at det har vært snakk om å bytte et rør nå og da.

Men du har nok rett i at den, som alle andre eldre biler, liker forutsigbarhet i livet sitt...


Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
Post Reply